10 jaar 3voor12 Den Haag met Kinderen van Den Haag

“De feesten waar we uiteindelijk zelf naar huis moeten rollen en spierpijn hebben van het dansen, zijn eigenlijk altijd de leukste”

Remco van der Ham ,

In oktober viert 3voor12 Den Haag, de allereerste lokale aftakking van VPRO’s multimediaal muziekplatform 3voor12, haar 10-jarig bestaan. Dit heuglijke feit wordt onder andere gevierd met een grootse jubileumavond op vrijdag 18 oktober in de PIP met zo’n dertig optredende acts die een prominente rol in de geschiedenis van 3voor12 Den Haag hebben gespeeld. In de aanloop naar het jubileumfeest blikken we met al deze acts terug op de afgelopen tien jaar. Vandaag doen we dat met Kinderen van Den Haag.

Grafisch ontwerper Jos Kel, productiebeest Cim Froeling, entrepeneur Bao Xian Fei en acteur Achmed Akkabi zijn de vier creatievelingen die schuilgaan onder het Kinderen van Den Haag collectief. Gezamenlijk zijn ze verantwoordelijk voor vele legendarische feestjes in het Haagse. Zo komen onder andere de Poezenclub, Put Your 90’s On en natuurlijk de wekelijkse Daghap in Club Seven uit de koker van deze vier. Een ander evenement van Kinderen van Den Haag is The Grind, een beachfestival gebaseerd op het gelijknamige MTV-programma dat van 1992 tot 1997 werd uitgezonden. Je weet wel, dat programma met al die dansende mensen op stranden van Miami tot Californië. Heel veel dj’s, een zwembad, strandballen, supersoakers, jelloshots, wodkameloenen, ballonnen en slingers zijn hier de ingrediënten.
 

Tijdens de eerste editie van The Grind in 2012 staan onder andere Def Rhymz, Boehmer, Feest DJ Ruud, Abstract, Justin Verkijk en Jeff Solo op het programma. Hoewel de tweede editie het qua weersomstandigheden niet redt bij de eerste editie, zorgen onder andere Extince, Cris Kuhlen, Les Moules, Boehmer en natuurlijk het dj-team van Kinderen van Den Haag het feest wederom tot een succes. Ook voor de mensen achter Kinderen van Den Haag is The Grind een hoogtepunt. “We hebben het met The Grind voor elkaar gekregen om met een budget uit eigen zak, tien tot veertien topacts te programmeren, terwijl de ticketprijs relatief erg laag is. En dan hebben we het niet eens over de aankleding, het neerzetten van een totaalconcept.”

Toch kan men met The Grind niet spreken van hét hoogtepunt voor Kinderen van Den Haag. “Onze concepten en doelgroepen lopen teveel uiteen. Iets heel anders is het bijvoorbeeld om jongeren naar het Filmhuis te trekken en hen in contact te brengen met "arthouse" films, met elkaar en andere creatieve mensen. Dat zijn bruggen die we bouwen, organisaties die we aan elkaar linken. Daar zijn we erg trots op.” Het belangrijkste bij het organiseren van zoveel verschillende concepten, is het plezier blijven hebben in wat je doet. “En blijven geloven in de concepten die we neerzetten. De feesten waar we uiteindelijk zelf naar huis moeten rollen en spierpijn hebben van het dansen, zijn eigenlijk altijd de leukste. We doen namelijk alleen wat we zelf interessant of simpelweg leuk vinden om te doen. We zijn dus onze eigen graadmeter. Die zelfreflectie is belangrijk en houdt je scherp.”

Kinderen van Den Haag is vaak te vinden op andere evenementen, zoals Oh Oh Intro, de XXL-Mas Party en zelfs The Hague Jazz, maar we kunnen ook nieuwe producties van het collectief zelf verwachten. “We willen graag een groter festival organiseren, maar ook de kleinere intieme feestjes behouden. We hopen ook steeds meer samenwerkingen aan te gaan met culturele instellingen, zoals we nu al doen met het Filmhuis. De uiteenlopende creatievelingen in Den Haag bieden veel perspectieven om bruggen te bouwen tussen bestaande culturele instellingen en onze brede achterban. Maar wie weet zetten we ook een paar stappen buiten de stadsgrenzen.”
 
Tot slot een flinke sprong in de tijd, waar staat Kinderen van Den Haag over tien jaar? “We zijn dan nog steeds beste vrienden en zullen ons nog steeds bezig houden met Den Haag. Het feeststokje zullen we tegen die tijd al wel door hebben gegeven aan de volgende generatie. Het is een kwestie van bouwen en blijven opletten wat er gaande is. Nieuwe mensen aanspreken en geïnspireerd worden daardoor. Op de achtergrond willen we graag blijven sturen en creatief meedenken. Het is spannend om het uitvoerende geheel uit handen te geven, maar tegelijkertijd is het heel tof om een nieuwe generatie mee te laten liften op hetgeen KVDH heeft opgebouwd in de loop van de tijd.”
 
10 jaar 3voor12 Den Haag
Vrijdag 18 oktober 2013 @ PIP
Met: Atlantic Attraction, Charly & Gallus, Cooper, Cult of the Secret Samurai, Dagga Dagga, Dyzack, Ed Struijlaart, F, FilosofischeStilte, Jana, Jimmy G, Kern Koppen, Kinderen van Den Haag, Knotwilg, Loyu, Mama Franko, Neighbour Neighbour, NiCad, Organisms, Pop Up Animal Kids, Rät N FrikK, Supra Naturals, Tech Chic Design, Templo Diez, Vanderbuyst, Vinny en Woot
Tijd: 20.00 - 04.00 uur
Entree: 5 euro (excl. 1,50 servicekosten) / 8 euro aan de deur

Tickets zijn hier te koop!