Foreign Beggars wordt gered door welwillend publiek

Dubstep, drum ‘n base, swag en slang

Joris Telgen | Foto’s: Dennis Wisse ,

Wie van grime houdt kijkt naar Londen. Dizzee Rascal, Wiley, Skepta; hier is het genre ontstaan. De combinatie hiphop, rap met dubstep, drum ’n bass is een goede. In de grimescene zijn straatcredibility, onvoorstelbaar harde baslijnen en keiharde feestjes de norm. Vandaag is het Londense Foreign Beggars afsluiter in de grote zaal van het Paard. De verwachting is geschept, nu moeten ze het waarmaken.

GEZIEN
Walk The Line, zaterdag 12 mei 2012, Paard van Troje (grote zaal)

MUZIEK
Foreign Beggars bestaat uit MC Orifice Vulgatron, MC Metropolis en DJ Nonames. Eerder tourden ze al met The Prodigy en werkten ze samen met Noisia en Skrillex. Ze blijven heel trouw aan het grimegenre. Alle elementen zijn er: de beats, de raps en de show. Het publiek wordt uitgedaagd door de mc’s. Alles is overgoten door het onmiskenbare Londense accent. Dubstep, drum ’n bass, swag en slang dus.

PLUS
De act is professioneel, de mc’s staan zelfverzekerd op het podium. Foreign Beggars heeft credibility. Natuurlijk helpt het dat het Londenaren zijn. Het is net als met reggae uit Jamaica en rock-’n-roll uit Memphis. Er ontstaat een moshpit voor het podium en er wordt gedanst. Ze maken veel contact met het publiek en een feeststemming is zeker aanwezig in de zaal.

MIN
De show is niet helemaal strak. Hier en daar gaat er technisch wat fout en de samenwerking tussen Orifice Vulgatron en Metropolis is ook niet geheel vlekkeloos. Soms rappen ze door elkaar heen. Ook zit er weinig fantasie in de set. De beats zijn goed maar nergens heel goed, ook de rappers weten niet echt uit te blinken. De act heeft iets middelmatigs wat versterkt wordt door de puristenaanpak die is gekozen wat betreft de set. Er wordt nergens geflirt met aangrenzende genres. Daarnaast is het geluid vanavond verre van optimaal. Grime rust voor een belangrijk deel op de gigantische doordreunende bassen. De zware dubstep, drum ’n bass trip die door de zaal moet. Hiermee krijg je een publiek aan het bouncen. Doordat het geluid te zacht staat is Foreign Beggars aangewezen op de welwillendheid van de Walk The Line bezoekers. De band is afsluiter in de grootste zaal en deze welwillendheid is er gelukkig. Dit is de redding van de show.

CONCLUSIE
Foreign Beggars maakt het niet helemaal waar. Voor een deel ligt dit aan het geluid. Daarnaast blijven ze wel heel erg binnen de lijntjes van het grimegenre. Geconcludeerd moet worden dat er betere grimeacts in circuit zijn. Toch is het een feestje in het Paard en heeft het publiek genoten en dat is natuurlijk het belangrijkste.

CIJFER
6,5