Parkpop 2012 belicht: Wooden Saints Parkpop 2012 belicht: Wooden Saints

Over een hooischuur als studio, het draaideuridee en Parkpop

, Judith Laanen en Willemijn de Koning

Parkpop 2012 belicht: Wooden Saints

Over een hooischuur als studio, het draaideuridee en Parkpop

Judith Laanen en Willemijn de Koning ,

Sinds hun one minute of fame bij De Wereld Draait Door kun je niet meer om de band heen:
Wooden Saints. Het album ‘I Know Why Your House Is On Fire’ ligt nu al bijna een half jaar in de winkel en de naam is steeds vaker op festivalposters te zien. Kortom: Wooden Saints is hot and happening. En dat is ook precies de reden dat 3voor12 Den Haag met ze om de tafel zit. Tenminste, met Tessa en Viktor, anders zou het een beetje te druk worden met z'n tienen.

Allereerst hebben we het over het album. Dit album is er niet namelijk zo maar een, er zit een verhaal aan vast dat al bij de opnames begint. De opnames gebeurden namelijk in een hooischuur. Deze was oorspronkelijk ingericht als studeerkamer voor iemand die zich daar terug kon trekken, maar toen diegene hernia kreeg, was deze ruimte overbodig geworden en dus kon Wooden Saints er zijn intrek nemen. Alhoewel, Viktor en Arjen, want zij hebben de nummers geschreven. “Eén per week om precies te zijn, dat was de afspraak.” En dat konden ze, want deze heren zijn niet onbekend met muziek. Arjen de Bock ken je misschien wel van GEM of The Black Atlantic en Viktor van Woudenberg van Bettie Serveert, Me & Stupid of Paulusma.

Maar nu maakt dit duo deel uit van Wooden Saints. Hoe ze op de naam kwamen? Viktor legt het uit. “Die gast die de ruimte (aka hooischuur) had laten verbouwen was nogal fan van het katholicisme dus stonden daar allerlei beelden van heiligen, en een groot beeld van Augustinus. Dat beeld was van hout en toen zijn we die plek de Wooden Saints Studio gaan noemen en daaruit kwamen de Wooden Saints Sessions. Toen dachten we ‘nou dan kunnen we de band net zo goed ook Wooden Saints noemen'.”

De nummers kwamen tot stand volgens een ‘draaideurprincipe’. Viktor legt dat principe uit: “We wilden graag een plaat maken, maar niet te veel vast zitten aan een vaste bezetting. We wilden kijken wat er gebeurt als je de nummers stuk voor stuk de ruimte geeft om zich te ontwikkelen tot wat ze zijn. Op die manier hebben we per nummer bekeken wat voor instrumenten er te horen moesten zijn en wie er moesten zingen.” En zo heeft het duo een lijstje gemaakt met wat voor mensen en instrumenten ze graag op hun eerste plaat wilden hebben. Vervolgens zijn ze gaan shoppen in hun vrienden- en muzikantenkring, grotendeels te danken aan het conservatorium in Amsterdam waar Viktor is afgestudeerd. Het resultaat is een veelzijdig album met zeven verschillende leadzangers. Viktor over die veelzijdigheid: “Ja, het is verwarrend maar ik denk dat dit het juist leuk maakt. Wat ik leuk vind aan muziek maken is dat het een vrij en open iets is en dat je er veel kanten mee op kan. Hoe we nu met Wooden Saints bezig zijn geweest, geeft alleen maar veel mogelijkheden en dat vind ik veel interessanter dan dat je je vastpint op een sound omdat het dan duidelijker is. Misschien dat er als we bij plaat 27 zijn wel consistentie in blijkt te zitten maar om nu van te voren te zeggen van we doen standaard twee bassen en drums, dat vind ik een beetje flauw.”

Tessa maakt deel uit van die zeven leadvocalisten. Zij heeft Arjen en Viktor leren kennen via een uitwisselingsproject van onder andere haar conservatorium in Rotterdam, met die van Viktor in Amsterdam. Ze werden bij elkaar ingedeeld in een bandje en zo was de muzikale samenwerking geboren. Tessa: “Arjen en Viktor waren op dat moment bezig met liedjes schrijven voor Wooden Saints, dus ik ging daar in mee en dat ging eigenlijk heel lekker. Een van de liedjes die we daar hebben geschreven in Zeeland staat ook op de plaat, ‘Wolfpack’.” Sindsdien heeft Tessa Wooden Saints niet meer verlaten.

En dan over Parkpop. Ze hebben er zin in. De optredens zijn volgens Tessa wel anders op een festival dan in een zaal. “Het is een andere manier van spelen voor een breed publiek. In een zaal komen mensen speciaal voor jou, het is duidelijk wat er gaat gebeuren. Op festivals is de sfeer meer afwachtend. Zo van ‘we gaan nu maar even kijken wat er gaat gebeuren’.” Het spelen op festivals is nog vrij nieuw voor de bandleden, maar ze beginnen al een vaste rolverdeling te krijgen. Viktor: “De tien mensen op het podium hebben elk al een vaste, rol maar af en toe moet er van positie gewisseld worden. Maar meestal doen we dat niet nog in hetzelfde liedje.”

Wooden Saints speelt om 13.00 uur op de Jupiler Stage

Nu op 3voor12