Jam de la Crème ook buiten Den Haag succesvol Jam de la Crème ook buiten Den Haag succesvol

Collectief speelt zeven dagen op Sziget

, Julie Hauber

Jam de la Crème ook buiten Den Haag succesvol

Collectief speelt zeven dagen op Sziget

Julie Hauber ,

Jam de la Crème, ooit begonnen als een klein jamfestival in Strandtent Buiten, lijkt uit te groeien tot het grootste jamcollectief van Nederland. Naast het jaarlijkse festival stond Jam de la Crème onder andere op het Life I Live Festival, Oerol en Crossing Border maar ook het buitenland omarmt het Haagse initiatief. Na eerder gespeeld te hebben op Elb Jazz in Duitsland, vertrekt Jam de la Crème in augustus naar Sziget om zeven dagen lang de festivalbezoekers te verrassen met verschillende jamsessies. 3voor12 Den Haag sprak met organisatoren Evelien Zwart en Janneke Nijhuijs.

“Het was zes jaar geleden helemaal niet de insteek om zo'n groot concept neer te zetten”, vertelt Janneke. “Het collectief is steeds meer gegroeid, zeker nu we ook op andere festivals staan. We kijken welke festivals goed passen bij onze ideeën en wat we daarmee kunnen doen. Eigenlijk een kwestie van dromen en doen.” Een hoop van die dromen zijn de afgelopen jaren uitgekomen. Jam de la Crème speelde bijvoorbeeld al twee keer op het Live I Life Festival, het Shoot Me Film & Music Festival en Crossing Border en vierde vorig jaar haar 5-jarig jubileum. Ook buiten Den Haag wist het collectief de programmeurs te overtuigen van het bijzondere concept. Zo stond Jam de la Crème niet alleen op Oerol op Terschelling maar ook op Elb Jazz in Hamburg. “Jam de la Crème leeft ontzettend bij ons als organisatie en we willen ons enthousiasme ook met anderen delen”, legt Evelien uit. “In eerste instantie dachten we aan een clubtour maar dan moet je het publiek ook naar de clubs toe trekken. Op festivals is iedereen al aanwezig.” Volgens Evelien is het idee om vaker te gaan samenwerken met andere festivals ontstaan na het spelen op het Life I Live Festival en het Shoot Me Film & Music Festival. “De Afro-Confusion sessie op Shoot Me was bijvoorbeeld heel erg intiem en muzikaal gezien ontzettend sterk. Het swingde echt de pan uit. We realiseerden ons toen dat het vet zou zijn om zulke dingen vaker te doen.”

 In augustus maakt de Jam de la Crème karavaan een uitstapje naar het Sziget festival in Boedapest. Evelien en Janneke zijn al een tijd bezig met het treffen van de voorbereidingen voor het grootse avontuur waarbij het collectief maar liefst zeven dagen op het nieuwe 'Holland Meets Hungary Stage' mag optreden. Niet alleen Haagse muzikanten betreden daar het podium, ook bandleden van Roosbeef, The Kyteman Orchestra en Jungle By Night maken deel uit van de dertig muzikanten die het publiek gaan verblijden met verschillende jamsessies. “Het moet niet alleen gezellig zijn, maar er moet ook echt iets op het podium staan. Het is niet dat wij van de muzikantenpolitie zijn, maar we zoeken wel echt naar muzikanten die elkaar kunnen uitdagen en open minded zijn”, vertelt Janneke. “Het zijn niet alleen mensen die elkaar al kennen, maar Jam de la Crème is ook een ontmoetingsplek voor muzikanten. We hebben geen idee wat er gaat ontstaan, maar dat maakt het ook spectaculair.” Wie er naast de dertig muzikanten mee doen aan de sessie is nog onbekend, maar het duo heeft wel dromen. “Dagga Dagga gaat bijvoorbeeld mee en zij kennen een hele hoop muzikanten uit Boedapest. Als je de line-up van Sziget ziet kan je je gek dromen, alsof in je in een snoepwinkel staat." Janneke droomt van de Noorse act Kakkmaddafakka. “Muzikaal gezien niet alleen heel goed, maar ook erg leuk om te zien. De band heeft twee achtergrondzangers die in korte gymbroekjes over het podium rennen. Zo'n act is natuurlijk ook te gek voor Jam de la Crème.”

 Voordat het collectief naar Boedapest trekt is eerst op zaterdag 28 juli het jaarlijkse Jam de la Crème festival in Strandtent Buiten. De zesde editie alweer, waar niet alleen de jamsessie centraal staat, maar ook net als vorig jaar verschillende bands gaan optreden en er ook buiten kunstenaars actief zijn. “De setting is hetzelfde als voorgaande jaren maar er doen wel een hoop nieuwe gezichten mee,” vertelt Janneke. “Tussen de jamsessies door zijn er korte shows waarbij verschillende artiesten samenwerken. Er komt bijvoorbeeld een beatbattle met verschillende rappers als DNG en Kern Koppen maar ook Monomental (met Kyle Dukes van NiCad en Duco Scheltes van Doll House Drama) gaat voor het eerst optreden. Het is goed om de sessie af en toe even te breken.” Op de bandstage zijn optredens van The Burners, Soul Sister Dance Revolution, Skip&Die en The Kik. Een diverse programmering die volgens Evelien en Janneke goed past bij Jam de la Crème: “Er komt een breed publiek op ons festival af, dus de line up willen wij divers neerzetten”, ligt Evelien toe. “We boeken acts die veelbelovend zijn. De eerste keer dat wij bijvoorbeeld Skip&Die hoorden waren we totaal verrast. Dat gaat de hele tent op z'n kop zetten. Daarnaast zijn er ook buiten weer kunstenaars die de omheining van het terrein opfleuren. Ze improviseren live, net als de rest van de acts.”

Dat Jam de la Crème meer is dan een jamsessie bewijst Jam de la Crème TV, een online tv-programma gemaakt door Detlef Villerius en Mink Pinster. “Ik vind het leuk als een festival meer is dan een podium en een poster”, vertelt Janneke. “Het programma laat niet alleen het concept van Jam de la Crème zien, maar ook de muzikanten. Frontmannen worden vaak nog wel herkend, maar het is ook goed om de andere muzikanten te introduceren. Je ziet een ander gezicht dan op het podium.” In de toekomst verschijnen er nog meer afleveringen van Jam de la Crème TV, waarbij de kijker mee wordt genomen op tour. “Op een komische manier zie je een echte roadtrip. Het is geen dagboek, maar je ziet wel wat er allemaal gebeurt op Oerol, Elb Jazz en ook op Sziget worden beelden geschoten.”

Wat de volgende stap is voor Jam de la Crème is nog onbekend, maar Evelien en Janneke willen wel duidelijk maken dat plezier nog altijd voorop staat. “Het festival moet nog steeds laagdrempelig blijven”, vertelt Evelien. “Natuurlijk willen we groeien maar we doen het niet om een groot bedrijf te worden. Het draait allemaal om de sfeer die er nu is. We kunnen wel een nog grotere tent op het strand gaan plaatsen en duizend muzikanten gaan uitnodigen maar daar helpen we het concept mee om zeep. We hebben lol en dat willen we met anderen delen. We genieten er van om muzikanten bij elkaar te brengen en het plezier te zien.”

Nu op 3voor12