Eindejaarssessie 2012: Soul Sister Dance Revolution

“We krijgen massaal veel liefde van alle kanten”

Peisam Tsang | Foto’s: Wouter Vellekoop, Luiza Popa en Peisam Tsang ,

Ook dit jaar maakt 3voor12 Den Haag aan het eind van het jaar de balans op met tien Haagse bands die in het afgelopen jaar veel hebben bereikt en meegemaakt. De eindejaarssessies vonden dit jaar plaats in de boksring, waar het er onder leiding van Bernd Gansebev van De Kraaien bij vlagen hard aan toe ging. De redactie was er, gewapend met pen, fototoestel, videocamera én EHBO-doos bij om alles vast te leggen. Blik tot en met 31 december mee terug met de 3voor12 Den Haag eindejaarssessies!

2012 is een jaar in stijgende lijn geweest voor Soul Sister Dance Revolution: denk aan het opnemen van het album en het tot 3FM Serious Talent benoemd worden. Als voorprogramma van DI-RECT heeft de band in het Nederlandse popcircuit tevens een goede indruk achtergelaten. Er is zoveel gebeurd dat de band nu als één persoon ademt, leeft, tourt en spreekt. In enthousiasme buitelen de woorden over elkaar als er gesproken wordt over de recente opgedane avonturen.

Bakermat
Het hele wedervaren van Soul Sister Dance Revolution is eigenlijk vorig jaar rond deze tijd begonnen. Thomas van der Want (zang/gitaar), Laszlo Barz (gitaar/zang), Camiel Meiresonne (toetsen/percussie/zang), Michael Baumgarten (bas) en Jelger Durieux (drums) hebben het plan om een EP op te nemen, gevolgd door een pre-productie in de winter. “Een pre-productie vinden we nodig om alle liedjes in kaart te brengen, waaronder alle partijen. Dat scheelt namelijk een hoop gekloot in de studio. Het is een manier van werken waar we bewust voor gekozen hebben, vanwege ons budget. Maar dat wil niet zeggen dat je daarna in de studio helemaal niets meer aanpast. We hebben al die tijd een producer gewild die echt met ons erin wil duiken, iemand met een frisse blik en veel ervaring en dat is Bas van Wageningen (DI-RECT, red.) geworden.”
 
Samen met Bas is er gekeken naar de kracht van de liedjes en deze kracht is verder uitgebouwd. “En dan ineens kom je erachter dat het soms beter is om je songs helemaal om te gooien. Gaandeweg vraagt Bas aan ons: ‘Waarom een EP en geen hele plaat?’ Dat is het moment dat Thomas zijn laptop opentrekt en blijkt dat er al drie liedjes zijn, waaronder ons huidige single ‘Hold the line’ en één van de volgende singles in wording.” De liedjes zijn in twee weken afgemaakt en daarna is de band weer de studio ingedoken. “Tijdens het opnameproces hebben we heel rustig aan gedaan, een paar dagen niks, een paar dagen studio en dan weer niks. Dat is fijn, zo krijgen we meer ruimte in ons hoofd.”
 
Direct Soul Sister Serious Aanstormend Talent
Begin najaar komt de single ‘Hold the line’ uit en wordt de band uitgeroepen tot 3FM Serious Talent. “3FM heeft een ruwe versie van het nummer gehoord, donderdags worden we gebeld of we het uiteindelijke nummer voor zondag kunnen opleveren. Diezelfde dag hebben we de laatste zang- en klapdingen gedaan, vrijdag heeft Bas het nummer gemixt en zijn we bij een fotoshoot geweest en zaterdagnacht  is de video gemaakt en dat alles om zondag te kunnen releasen. We hebben er hard aan gewerkt.”
 
Kort daarop volgt veel airplay op de Nederlandse radiozender en mag de band een aantal keer langskomen in de studio. “Wow, we zaten er echt van te kijken, het gaat ineens erg hard. Hoe vet is het dat je wordt opgepikt, overal mag spelen en dat iedereen je te gek vindt! We krijgen massaal veel liefde van alle kanten.” Halverwege de natte oktobermaand wordt het alleen maar heter voor Soul Sister Dance Revolution. De heren krijgen uit handen van Leo Blokhuis de Haagse Pop Prijs voor Aanstormend Talent. Niet veel later staat de band als voorprogramma van de Time Will Heal Our Senses clubtour van DI-RECT. “We hebben gigantisch veel geluk gehad, komen in the picture en steeds meer mensen gaan naar je luisteren. We spelen nu zeventien keer, voordat we op Noorderslag staan, dus dan zijn we daar straks ook helemaal klaar voor.”
 
Synergie
Tijdens die optredens als voorprogramma heeft Soul Sister Dance Revolution veel kunnen uitproberen en tijd gehad om dingen om  te gooien. “We zijn als band in anderhalve maand tijd zoveel beter geworden door de intensiteit van twee à drie keer per week spelen, het is een wereld van verschil in vergelijking met onze eerste shows.” Vooral Thomas straalt veel trots uit. “We zijn niet de grootste of de beste band, maar het is wel mijn band. Het feit dat je met z’n allen op pad bent is in het begin wel aftasten. Ook wordt je vriendschap op de proef gesteld omdat je elkaar veel vaker ziet dan daarvoor.” Camiel: “Er zijn ook momenten dat het echt heavy wordt, omdat dagelijkse irritaties behoorlijk op kunnen lopen. Maar daarna besef je dat het oké is, omdat je dit met je broeders aan het doen bent. De band is wel sterker en fijner geworden.” Thomas: ”Daarom hoef ik er ook niks aan te verdienen, het gaat om het feit dat je samen muziek maakt.” Michael: “Ik ben het er helemaal mee eens, hiervoor heb ik in meerdere bands gespeeld en daar was 'met elkaar' helemaal niet zo belangrijk. Ik heb dat echt in deze band gevonden en volgens mij hoor en zie je dat ook terug. Ik vind het heel bijzonder.” Thomas: “Als je één iemand zou vervangen, dan zou het ook een heel ander bandje worden. Het is meer dan een som der delen.”
 
Cashflow
Naast de hele week voorbereiden voor de shows in het weekend hebben de mannen ook een baan of studie. Zo heeft Lazlo een “suf kantoorbaantje”, zijn Michael en Jelger allebei leraar in het instrument dat ze zelf beoefenen en studeert Thomas Commerciële Economie. Allen lachend: “Alleen Camiel heeft niets. De verwachting is dat hij binnenkort fietskoerier wordt en sushi gaat rondbrengen.” Camiel: “Ik heb geen geld meer, dus ik moet werk vinden. Optreden levert op het moment niets op.” Thomas heeft het helemaal geaccepteerd dat geld verdienen in de popmuziek één grote illusie is. “Op dit moment is het echt investeren.” “Daarbij komt ook dat we de kosten van de plaat eruit moeten halen, we zitten steeds met benzine en onze geluidsman gaat al bijna voor niks mee”, vult Jelger aan. Michael: “Het is een droom om ervan te kunnen leven, maar het is niet waar je het uiteindelijk voor doet. Met die insteek komen we er niet.” Camiel weer: “Van datgene wat je het liefste doet, je werk maken, dan hoef je daarna geen kut meer te doen, dat zou relaxed zijn.”
 
Hoogtepunt 2012
Soul Sister Dance Revolution is unaniem wat betreft het hoogtepunt van het afgelopen jaar. “Leeuwarden! Om te spelen in een zaaltje waar je nog nooit van hebt gehoord voor een super vet publiek, dat heeft veel impact gehad. De avond ervoor hebben we in Deurne gespeeld en als afsluiter in Pip in Den Haag. Bij het eerste, meest rustige nummer van de set, springt iedereen al bijna tegen het plafond. We zijn helemaal los gegaan. Voor Leeuwarden de volgende dag moesten we lang rijden, terwijl we helemaal kapot en katerig waren en we zijn echt voor dat optreden gegaan, fuck.” Jelger: “Ook is het vet om in Paradiso te hebben gestaan, toch wel een soort droom als jongetje om daar te spelen, maar dit is toch niet het hoogtepunt van het afgelopen jaar.
 
En wat is de heren opgevallen qua internationale, nationale en regionale acts het afgelopen jaar? Camiel: “Helemaal niets, ik vind het best een saai jaar,” en dan ineens in de categorie internationaal: “Tame Impala, die zijn insane.” “Bathazar,” roep Thomas, “die nieuwe plaat van hun is mooi en dan moet je ze live ook zien. Dat is echt magisch. We hebben met ze gespeeld in Desmet en stonden allemaal met open mond voor het podium.” Regionaal gaat SSDR voor Bombay Show Pig vanwege “een hele vette plaat”. Toch wil de band ook even Kern Koppen noemen. “Die gasten zijn echt goed. We hebben gehoord dat ze een plaat maken en die wordt echt focking vet.” Camiel: “Hun vorige plaat ‘Eén’ is al een van de beste Nederlandse platen ever. Ik heb momenten dat ik in mijn eentje, compleet wappie met een koptelefoon naar die plaat in bed aan het luisteren ben. Het wordt tijd dat ze die verdiende waardering krijgen.” Nationaal is er veel waardering voor 'het Arcade Fire-achtige' van Blaudzun, de 'energie' van Skip & Die en 'de Beatlesque sound' van Jacco Gardner. “Er is echt een buzz gaande met hem in het buitenland. Voor ons is het buitenland ook wel een droom, maar we gaan eerst hindernissen dichterbij huis nemen.”
 
Vooruitblik 2013
“Nu hebben we het heel druk met elk weekend spelen, we hopen dat het volgend jaar ook zo is, dan wel meer spelen. Na Noorderslag focussen we op onze plaat ‘Playground Kids’, die in maart of april uit gaat komen. De naam verwijst ook naar een nummer op de plaat die zo heet. Het is voor ons erg representatief en jeugdig en dekt de hele lading van het album. Het nummer gaat over rebelleren tegen alledaagse dingen en dat thema komt wel vaker terug.”