Tourverslag Jam de la Crème naar Sziget (deel 2)

Een goed begin is het halve werk

Remco van der Ham | Foto’s Peisam Tsang ,

De kop is er af. De eerste sessie van het Jam de la Crème collectief zit er op. Drie uur lang werkten de muzikanten zich bij een kleine 40 graden in het zweet voor een zeer enthousiast maar ook aandachtig publiek. Een veelbelovende eerste van in totaal zeven sessies. Dit tweede deel van het tourverslag beginnen we op de dag na de aankomst in Boedapest, die van de zeer geslaagde preparty van Sziget.

Dat hebben de heren van Dagga Dagga goed voor elkaar gekregen. Tijdens de officiële preparty van Sziget, op de A38 boot aangemeerd aan een van de kades langs de Donau, mogen de twee een dj-set van een uur verzorgen. Behalve Dagga Dagga staan deze zondagavond 5 augustus ook Baskerville en Boef en de Gelogeerde Aap op het programma. Het publiek bestaat overwegend uit Nederlanders en het gevoel dat we op een Chersonissos-achtig vakantieoord zijn beland wil nog wel eens opspelen vanavond. De aanvangstijd van de set van Dagga Dagga verandert gedurende de dag meer dan eens, van 01.00 uur naar 23.00 uur of toch weer 00.00 uur, maar uiteindelijk wordt het toch de aanvankelijk afgesproken tijd van 1.00 uur. En dat is mooi, want dat zorgt ervoor dat vrijwel de complete groep van Jam de la Crème ruim op tijd op de boot is om Fred en Lars Dagga te supporten tijdens hun set.

Dat het met de onderlinge sfeer in de groep wel goed zit, wordt duidelijk dankzij de enorme support richting Dagga Dagga tijdens de set van de Haagse dj’s. De hele groep verzamelt zich rondom de dj-booth om vervolgens op de tropical bass tracks van Dagga Dagga alle moves uit de kast te trekken (met glansrol voor de beide Kern Koppen). Het werkt aanstekelijk en binnen no time staat de dansvloer op het dek van de boot helemaal vol. De set wordt afgesloten met ‘Krokobil’ van Yellow Claw met Mr. Polska, uiteraard luidkeels meegezongen door de Nederlandse delegatie hier. Zeg maar iedereen dus.

De volgende dag is het dan echt zo ver, de allereerste Jam de la Crème sessie op Sziget. Op de Holland Meets Hungary Stage. Laten we beginnen met wat name dropping. Want wie zijn er eigenlijk allemaal mee deze week? Op drums hebben we Satin Kalpoe (Relax) en Jelger Durieux (Soul Sister Dance Revolution). De ritmesectie wordt gecompleteerd door Ricardo Lekatompessy (GMB, The Indien), Lucas Dols (Tin Men & The Telephone) en Mark Haanstra (band Yuri Honing) op bas. De zessnaar wordt bespeeld door Stef van Es (waarvan niet), Wieger Hoogendorp (band Caro Emerald) en Spike van Zoest (DI-RECT, The Deaf). Op toetsen, met hoed, Vince van Reeken (DI-RECT). Noa Eyl heeft het duurste instrument van de groep, een viool.

De vocalen worden tijdens de eerste sessie verzorgd door de beide Kern Koppen (Guus en Frank van der Steen), Marcel Veenendaal (DI-RECT) en Patrick Schmitz (Splendid). De formatie van vanavond wordt gecompleteerd door Yuri Honing op saxofoon en natuurlijk Lars en Fred van Dagga Dagga. Steven van Lummel is de enthousiaste host van het podium, zelfs zo enthousiast dat hij twee uur van tevoren al begint met de aankondiging... De komende dagen wordt de groep nog verder aangevuld en zullen er ook weer mensen eerder vertrekken, maar daarover later meer.

Na een uitgebreide soundcheck en een uitvoering van de Nederlandse dansgroep iLL Skill Squad gaat het dan echt van start. Aan Satin, Lucas, Stef, Noa en Dagga Dagga de eer om de eerste noten in te zetten. De jams in het eerste deel van de set hebben een lekkere zomerse vibe met voornamelijk de Kern Koppen voor de vocalen. Een rustpunt is er met het “duet” tussen Noa en Marcel. De vioolbegeleiding van Noa voor de vocalen van Marcel zorgen voor een eerste kippenvelmomentje. Mooi is het om te zien dat bij de verschillende wisselingen van de samenstelling op het podium, de betreffende muzikant zijn eigen sausje over de jam gooit. Patrick met een reggaeblok, Spike en Wieger voor een dosis rock ’n roll en Marcel voor de soundscapes en vocale effecten die doen denken aan het moderne Radiohead.

Na twee uur jammen lijkt de vermoeidheid een beetje toe te slaan bij de muzikanten en de sessie kakt wat in. Dagga Dagga pakt het op met een korte dj-set. Na dit intermezzo zorgt Marcel voor de opleving in de set en het hoogtepunt van deze eerste sessie dag. Hij grijpt de microfoon en geeft een mooi betoog over zijn visie op het maken van muziek. “Wat ik het mooiste vind aan muziek is ruimte , tijd en het geduld daarin. Het spelen van een bepaald thema dat er voor zorgt dat je in extase raakt. Zo’n moment is nu gekomen en ik wil jullie vragen allemaal even te gaan zitten.“ Het publiek geeft onmiddellijk gehoor aan zijn oproep en er wordt ademloos geluisterd naar de spacey jam die volgt met behalve Marcel ook Satin, Mark, Vince, Stef en Yuri op het podium. Hierna wordt gezocht naar de climax in de set, die uiteindelijk komt met een uitvoering van Johnny B. Goode met een gitaarduel tussen Spike en Wieger. Een geslaagde eerste sessie, nog zes te gaan.