Elektronisch geweld is troef op Basz@TodaysArt

Haagse avond in de SuperMarkt

Marc van der Geest | Foto's: Peisam Tsang ,

Tussen al het internationale geweld op TodaysArt zou je makkelijk vergeten dat Den Haag zelf ook genoeg elektronisch talent voortbrengt. Om de lokale kweek in de schijnwerpers te zetten, was de SuperMarkt de hele zaterdagavond het domein van Basz. Vijf artiesten in vier uur, met redelijk uiteenlopende stijlen maar allen elektronisch en Haags.

Haagse avond in de SuperMarkt

Tussen al het internationale geweld op TodaysArt zou je makkelijk vergeten dat Den Haag zelf ook genoeg elektronisch talent voortbrengt. Om de lokale kweek in de schijnwerpers te zetten, was de SuperMarkt de hele zaterdagavond het domein van Basz. Geen onbekende naam in het Haagse danscircuit: het platform voor drum ‘n’ bass, dubstep, electro en breakbeat organiseert regelmatig zijn eigen avonden in het Paard van Troje en de SuperMarkt. Die laatste zaal was nu dus het podium voor Basz @ TodaysArt, dat ditmaal was opgezet als minifestival met een belangrijke rol voor de visuals van VJ Differenc. Vijf artiesten in vier uur, met redelijk uiteenlopende stijlen maar allen elektronisch en Haags.

De aftrap was voor Generate; een producer van het Haagse Antilounge-label, gewapend met een bescheiden laptop en flinke synthesizer. Om klokslag elf uur start hij een liefelijk piano-intro in, om vervolgens meteen voluit te gaan. Het zal een intentieverklaring voor de avond blijken, waarin muzikaal geweld het vaak wint van subtiliteit. Toch blijkt Generate van alle artiesten van de avond het dichtst tegen IDM aan te schuren, wat zich uit in een organisch geluid en mooie orkestrale intermezzo’s. Dat hij tijdens zijn set als een bezetene aan zijn laptop en synth blijft draaien, geeft een fijne live-feel aan zijn optreden.

Het feit dat hij de avond opent, zorgt er echter voor dat de zaal nog niet helemaal loskomt. Iets waar ook The Specialist tegenaan loopt. De jonge dj houdt het in zijn eerste set bij de toegankelijkere dubstep, om na een half uurtje plaats te maken voor Loyu. Het duo van zangeres Baiba Joerkevitsj en producer Clipslice is deze avond een uitzondering; het verkiest sfeer boven dansbaarheid en wisselt ingewikkelde dubstep-beats af met lange soundscapes. De scherpe, wat klagerige stem van Joerkevitsj heeft een hoge mate van herkenbaarheid. De vocaliste met het zwarte masker zal wel vaker vergeleken zijn met Björk en af en toe was ook Portishead te horen - maar dan op een meer experimentele muzikale ondergrond. De beats en melodieën zijn soms echter zó spannend dat het publiek niet helemaal weet wat het ermee aanmoet. Pas als producer Clipslice tegen het einde een paar minuten los mag, durft het publiek weer te doen waar het voor is gekomen - dansen.

The Specialist pakt die draad op in zijn tweede set. Hij besluit een paar tandjes bij te zetten en krijgt het publiek in een uur zo warm dat het dansen plaatsmaakt voor beuken. Het blijkt een uitstekende opmaat voor Rät N FrikK, die duidelijk niet gekomen zijn om de luisteraar een avondje weg te laten dromen. Rät wil chaos, en Rät krijgt chaos. Producer FrikK heeft al zijn knopjes op ‘heel erg hard’ gezet en het enige genrecriterium is ‘loodzwaar’: variërend van loodzware housebeats en loodzware breakbeats tot loodzware hardcorebeats. Verfijnd is het niet, maar het werkt wel. Het is duidelijk dat het tweetal een thuiswedstrijd speelt: de zaal is vanaf de eerste noten één grote moshpit en als Rät vindt dat het niet hard genoeg gaat komt hij zelf even orde op zaken stellen op de dansvloer. Schreeuwend, springend, hakkend (!) en smijtend met water en whiskey werkt hij zich door het ‘groengele feestje’ heen. Na een uur krijgen de twee een ovatie van een extatisch publiek, laten zich nog een track lang toejuichen en laten de rest van de avond over aan rave-dj Tech Chic Design, die de avond in stijl afsluit: dansbaar en hard.