Reisverslag SXSW 2011 (deel 5) Reisverslag SXSW 2011 (deel 5)

Showcase Pop Up Animal Kids en terugreis naar Nederland

, Remco van der Ham

Reisverslag SXSW 2011 (deel 5)

Showcase Pop Up Animal Kids en terugreis naar Nederland

Remco van der Ham ,

De laatste dag van de reis naar South By South West (SXSW) is aangebroken. Op deze zaterdag 18 maart staat de laatste Haagse showcase op het programma, die van Pop Up Animal Kids in de BD Riley’s. Ook The Deaf doet vandaag nog een optreden, bij platenmaatschappij Chorizo Approved. Lees hier het vijfde en laatste deel van het reisverslag.

Showcase Pop Up Animal Kids en terugreis naar Nederland

De laatste dag van de reis naar South By South West (SXSW) is aangebroken. Op deze zaterdag 18 maart staat de laatste Haagse showcase op het programma, die van Pop Up Animal Kids in de BD Riley’s. Ook The Deaf doet vandaag nog een optreden, bij platenmaatschappij Chorizo Approved.

Behalve de door Music City The Hague geregelde optredens, heeft The Deaf ook nog een derde optreden weten te regelen. Zaterdagmiddag speelt de band op een minifestival van platenlabel Chorizo Approved. Platenbaas Robert Chacon jr. organiseert het evenement in zijn achtertuin in Austin, waar tevens het kantoor van het label gevestigd is. The Deaf is de enige niet-Amerikaanse band op het programma. Zo zijn er onder andere optredens van Mexicans At Night, Lewee Regalm, Babel Fish, Lousy Robot en Metatron. De band is na afloop erg enthousiast over het optreden, Bassiste Janneke Nijhuijs: “Dit was misschien wel het leukste optreden van de week. Er hing een enorm relaxte sfeer en het was een erg toffe locatie om te spelen.” Ook vindt die middag de Dutch Impact party plaats, waar Nederlanders en niet-Nederlanders terecht kunnen van Nederlands bier en Nederlandse optredens van De Staat, Go Back To The Zoo, Laura Jansen, The Black Atlantic en Death Letters.

’s Avonds staat de laatste Haagse showcase van SXSW 2011 op het programma. Om 23.00 uur speelt Pop Up Animal Kids in de BD Riley’s, waar Pitch Blond een avond eerder ook al speelde. De band begint echter al tien minuten eerder met spelen, wat even voor wat verwarring lijkt te zorgen. Is dit nu de soundcheck of zijn ze al begonnen? Het tweede blijkt het geval. Doordat de band wat eerder begint staat het nog niet echt vol in de Ierse pub op 6th Street. Gelukkig komt daar al snel verandering in, al wordt het niet zo druk als een dag eerder bij Pitch Blond. Wel zorgt Pop Up Animal Kids voor veel aanloop op straat. In de BD Riley’s staat het podium namelijk bij grote openstaande ramen en de hier optredende bands zijn dus ook buiten goed te horen.

Pop Up Animal Kids speelt een strakke show, waarbij vooral de goed uitgebalanceerde sound van de band opvalt. En dat terwijl ze niet eens op eigen backline spelen. Alle bandleden weten wat ze doen en hoe ze dat moeten laten klinken. De set begint meteen sterk met ‘Sooner or later’, misschien wel het beste nummer van de vorig jaar verschenen EP. Het nummer bouwt zorgvuldig op naar een climax waarbij zanger/gitarist Tijmen van Wageningen meermaals zijn virtuositeit op zijn instrument laat zien. Even lijkt een gebroken gitaarsnaar roet in het eten te gooien, maar gitarist Vedran Mircetic van De Staat (vanavond de afsluiter in de BD Riley’s) stelt zijn gitaar ter beschikking. Hoewel Tijmen door de gitaarwissel af en toe moet zoeken naar de juiste sound, dendert de set onverminderd door. Pop Up Animal Kids grooved als de neten en de band weet, net als in Den Haag, ook in Austin indruk te maken.

Met het optreden van Pop Up Animal Kids komt er een eind aan Music City The Hague op SXSW 2011. De drie Haagse bands hebben er alles aan gedaan om zichzelf en de stad Den Haag zo goed mogelijk te promoten. Of dat ook daadwerkelijk z’n vruchten af zal werpen, is natuurlijk nog even afwachten. Vooralsnog lijkt vooral The Deaf goede zaken te hebben gedaan in Austin, waarschijnlijk mede dankzij het feit dat ze hier voor het tweede achtereenvolgende jaar aanwezig zijn. Ook vanuit de zakelijke missie van Music City The Hague, zoals bijvoorbeeld het opzetten van uitwisselingen met internationale organisaties met FPOZ: The Hague Music Export (Fonds Pop Over Zee), komen gunstige signalen. De komende tijd zal duidelijk worden wat hier aan concrete afspraken uit voort zal vloeien.

Of het project volgend jaar en de jaren daarna door kan gaan, is nog onduidelijk. De bezuinigingen en toch ook de flinke kritiek op het project zorgen voor weinig zekerheid. Mocht het project doorgaan, zou het in ieder geval een goed idee zijn om Haagse acts uit een breder scala aan muziekstijlen naar SXSW te sturen. Niet dat The Deaf, Pitch Blond of Pop Up Animal Kids hier onterecht staan, integendeel, maar net als vorig jaar zijn het vooral gitaarbands uit de (alternatieve) pop en rockscene die naar SXSW gaan, maar acts binnen de elektronische muziek of hiphop zouden op SXSW absoluut niet misstaan. Rät N FrikK of De Kraaien zouden het hoogst waarschijnlijk zelfs enorm goed doen op SXSW, ook al zullen ze er geen woord van verstaan. We zullen zien hoe het zich volgend jaar uit gaat pakken. Voor nu kan er in ieder geval worden teruggekeken op een geslaagde editie en kan er met een goed gevoel aan de reis terug naar Nederland worden begonnen. Tot volgend jaar.

nu op 3voor12