State-X New Forms 2011: zaterdag 10 december

SBTRKT Maakt alle verwachtingen waar

Remco van der Ham | Foto’s: Joost le Feber ,

De tweede dag van State-X New Forms bestond voor een groot deel uit een samenwerking met het festival Dag in de Branding, waar onder andere de optredens van Dustin O’Halloran en Glenn Branca bij hoorden. In de 330live was een metalprogramma geprogrammeerd en ’s nachts stond onder andere SBTRKT op het programma.

SBTRKT Maakt alle verwachtingen waar

De tweede dag van State-X New Forms bestond voor een groot deel uit een samenwerking met het festival Dag in de Branding, waar onder andere de optredens van Dustin O’Halloran en Glenn Branca bij hoorden. In de 330live was een metalprogramma geprogrammeerd en ’s nachts stond onder andere SBTRKT op het programma.

Het concert van Dustin O’Halloran begint al om 17.00 uur en behoort tot de reeks van Daydreaming concerten, waar eerder ook Peter Broderick een optreden voor gaf. De Amerikaanse pianist/componist treedt vanmiddag op met een strijkkwartet en speelt veel werk van zijn nieuwe album ‘Lumière’. Zijn prachtige pianospel is adembenemend en je kunt dan ook een speld horen vallen in het uitverkochte Paard van Troje. O’Halloran is oprecht dankbaar voor de aandacht die zijn muziek vandaag krijgt en hoewel al over de curfew heen, geeft hij na een uur spelen toch nog een toegift. “Dit stuk is van de film An American Affair, waarvoor ik de soundtrack heb gemaakt. Helaas was de film niet zo goed, maar ik heb mijn deel gedaan”, aldus O’Halloran. Een werkelijk prachtig optreden.

Enkele uren later begint het avondprogramma van State-X New Forms met twee culthelden Jad Fair en Glenn Branca, die beide een optreden geven in de grote zaal van het Paard van Troje. De animo voor de concerten is miniem, maar daar de plaatsing van stoelen in de zaal een stuk minder gênant. Jad Fair, bekend van het legendarische Half Japanese, opent de avond en treedt op met drummer Gilles Rieder. De twee weten de noiserock goed en energiek uit te voeren en ook aan de show is gedacht. Aan het einde van het optreden breekt de gitaar van Fair in tweeën en verlaat hij het podium. Even later keert hij terug om, al lopend door de zaal, een a capella nummer te doen. Rieder loopt achter hem aan, ondertussen tikkend op alles wat hij kan vinden.

Na de ombouw staat het optreden van Glenn Branca, ook onderdeel van Dag in de Branding, met zijn zeskoppig ensemble op het programma. Een drumster, bassist en vier gitaristen staan in een halve cirkel om Branca heen, die op de rand van het podium het geheel dirigeert met veel wilde armbewegingen. Met zijn benen kronkelt hij als een heuse Forrest Gump. Vanavond vertolkt het ensemble het vervolg van Branca’s ‘The Ascension’ uit 1981. Dit alles gebeurt vanaf bladmuziek waar de ogen van de muzikanten nauwelijks van af wijken. In hoeverre de grootse bewegingen van Branca dan ook invloed hebben op de uitvoering is niet helemaal duidelijk. De gitaarsymfonie wordt loeihard uitgevoerd en veel mensen houden het voortijdig voor gezien. Ook Branca pakt nog voor het slotakkoord zijn spullen en verdwijnt achter de coulissen. Programmeur Henk Koolen kondigt af met de veelzeggende woorden “ja, dat vonden we vroeger mooi...”.

In de 330live is ondertussen een programmaonderdeel van geheel andere orde aan de gang. Daar staan namelijk drie metalbands op het programma. Na Carceri en Jesus Cröst is het aan het eind van de avond tijd voor het optreden van de progressieve metalband Terzij de Horde. De band komt net uit Groningen van een ander optreden en weet in recordtijd op te bouwen. De band blijkt niet alleen in het metalgenre te vallen, maar ook veel raakvlakken met noiserock te hebben. Er komt een overweldigende muur van gitaargeweld vanaf het kleine podium in de 330live en de band weet een goede indruk achter te laten.

Terug in het Paard van Troje is het Engelse trio King Midas Sound begonnen. Vaste bezoekers van State-X New Forms zijn veel gewend wat betreft het geluidsniveau, denk aan Sunn O))) in 2007, maar dit slaat echt alles. De muziek staat zo hard dat er geen enkele nuance meer in te ontdekken valt. De brei van geluid wekt ook irritatie op bij de bezoekers en de een na de ander komt klagen bij de geluidsman. Zelfs met oordoppen is er geen beginnen aan. De in het programmaboekje beloofde dromerige, onheilspellende sfeer is dan ook ver te zoeken.

Van heel andere orde is de Britse dj/journaliste Mary Anne Hobbs. Volgens het programmaboekje zou zij pas om 02.30 uur aantreden, maar haar optreden en die van SBTRKT zijn van plek gewisseld. Hobbs wordt ook wel de koningin van de dubstep genoemd, wat ze vanavond bewijst met een goed opgebouwde set met fijne dubstepplaten, waaronder ook een fijne remix van Lana del Rey’s ‘Videogames’. Een goede opwarmer voor hoofdact SBTRKT. De gemaskerde onbekende start zijn set met de remix die hij maakte van Radiohead’s ‘Lotus flower’. Een veelbelovend begin van de producer uit Londen. Ook de rest van zijn set weet SBTRKT goed op te bouwen en zo de avond naar een zinderende climax te brengen. SBTRKT weet vanavond de hooggespannen verwachtingen waar te maken.