TodaysArt Sessions #1 gaat uit als een nachtkaars

Locatie indrukwekkender dan programma

Frank Veldkamp en Tino van Leeuwen ,

Wat is het verbouwde Korzo theater toch een mooie locatie. Bij de gevel heb je nog steeds het gevoel een oude bioscoop binnen te stappen, maar eenmaal in de verticaal indrukwekkende foyer toont het pand haar schoonheid. Een ideale locatie voor TodaysArt Sessions #1, het kleine zusje van het TodaysArt festival, wat op 22 april haar eerste editie beleefde.

Locatie indrukwekkender dan programma

Wat is het verbouwde Korzo theater toch een mooie locatie. Bij de gevel heb je nog steeds het gevoel een oude bioscoop binnen te stappen, maar eenmaal in de verticaal indrukwekkende foyer toont het pand haar schoonheid. Een ideale locatie voor TodaysArt Sessions #1, het kleine zusje van het TodaysArt festival, wat op 22 april haar eerste editie beleefde.

Op het jaarlijkse TodaysArt festival trekt een scala aan multimediale kunst voorbij waarbij noch obscuur noch groots en meeslepend wordt geschuwd. Op uiteenlopende locaties in de stad vinden optredens plaats en zijn installaties te ondergaan. Het meeste profijt behaalt degene die zich zonder programmaboekje door het festival beweegt. En daar ligt gelijk het grootste manco van TodaysArt Sessions #1. Verdeeld over drie zalen is een programma samengesteld wat zo minimaal is dat het maar op één manier te doorlopen is. Volg de optredens of hang rond in de foyer om wat te drinken en de eindeloos herhalende videopresentaties te bekijken. (FV)

De belangrijkste optredens vinden plaats in de Korzo zaal. In de immense ruimte - die extra groot lijkt als er weinig mensen in staan - staan drie kleine podia opgesteld met daarop de apparatuur van de drie headliners van vanavond. Aan Steller OM Source de ondankbare taak om het podium in de rechterhoek te betreden en voor een handje vol mensen haar set te doen. De hypnotiserende klanken ze uit haar electronica tovert liggen dicht bij de muziek die voorafgaand aan haar set gedraaid wordt, waardoor niet helemaal duidelijk is wanneer ze precies is begonnen. Christelle G staat dan ook vrijwel het hele optreden in het donker en alleen de lichtgevende ringen om haar vingers geven aan dat ze bezig is. Zonder duidelijke climax is het optreden na drie kwartier afgelopen en sloft het publiek terug naar de foyer. (FV)

In zaal Club Korzo is inmiddels de Crowd-DJ installatie van Tom Laan aangezet. Op de vloer zijn met tape negen vlakken afgeplakt. Publiek wat op de tribute zit te wachten tot de aangekondigde dansvoorstelling begint vraagt zich af waar ze naar zit te kijken. Publiek loopt over de vloer de zaal binnen en langzaam maar zeker dringt het tot de aanwezigen door: de vloer is interactief en een sensor meet vanaf het plafond in welke van de negen vlakken publiek beweegt. De bewegingen worden omgezet in geluid en zo maakt het publiek de voorstelling. Voorzichtig wagen bezoekers zich aan experimenten met robotdansjes en rondslingerende rugzakken. (FV)

Na een kwartiertje lichamelijke oefening op de negen vlakken in Club Korzo begint met een half uur vertraging Zombie Zombie. Het Franse duo speelt een uur lang muziek van filmregisseur John Carpenter en improviseert er vrolijk op los. Met live drums en een batterij electronica maakt Zombie Zombie van een minimaal riedeltje als het thema van ‘Halloween’ een psychedelische trip van bijna een half uur die geen seconde verveelt. Een deel van het publiek gaat helemaal op in de repeterende thema’s die B-films als ‘The Thing’ en ‘Escape From New York’ naar een hoger niveau tilden. (FV)

Er is vanavond ook gedacht aan de liefhebber van dans, in Korzo Studio vinden namelijk twee dansvoorstellingen plaats. De eerste - van de hand van Jan Martens - vindt om tien uur plaats, gevolgd door een uitvoering van Solid Ground Movement rond middernacht. Deze laatste maakt veel indruk, de Amsterdamse heren en dames in het stuk zetten een dynamische voorstelling neer, waarbij verwijzingen naar street dance te zien zijn. Er wordt flink gezwoegd en de groen gekleurde lasers geven het geheel een futuristisch tintje. (TVL)

De vertraging in het programma wordt maar niet ingelopen; ook Demdike Stare begint veel later dan in de aankondiging vermeld staat. Waarschijnlijk door de verwarring rondom de aanvang van hun optreden, beginnen Miles Whittaker en Sean Canty hun set voor een nagenoeg lege zaal. Toch laten de twee Engelsmannen zich niet uit het veld slaan, uit hun laptops toveren ze de meest vage loops, psychedelisch en donker. Ondersteund door minstens zo vage beelden op het projectiescherm achter hen, weten ze gaandeweg steeds meer zieltjes te winnen. Tot vrij onverwacht de lichten aangaan en hun optreden dus afgelopen blijkt te zijn. (TVL)

De Roemeense geluidenkunstenaar Rochite is misschien wel de meest opvallende act tijdens deze TodaysArt Sessions #1. Sowieso is zijn verschijning bizar, getooid met een enorme verentooi over zijn hoofd, en maakt hij minstens zo bizarre muziek. Er zijn weinig muziekstijlen waarmee je het kan vergelijken, of het moet ‘psychedelica’, ‘trippy’ en ‘experimenteel’ zijn. Typisch iets wat je een keer live meegemaakt moet hebben. Bij aanvang van zijn set zijn er nog redelijk wat mensen die een dansje wagen, alleen haakt toch iedereen stuk voor stuk af, waardoor de zaal steeds leger en leger wordt. Jammer! (TVL)

DJ Dame (echte naam Natasja van der Horst) is de afsluitende act in de Korzo zaal. Het is voor haar even wennen, ze draait voor een handjevol publiek, maar gedreven doet ze haar ding. Het is voornamelijk techno dat de klok slaat en eigenlijk valt het een beetje buiten de boot, gezien het experimentele karakter van dit minifestival. Door het weinige animo voor haar set, wordt de zaal dan ook eerder dichtgegooid. TodaysArt Sessions #1 is daarmee toch een beetje als een nachtkaars uitgegaan. We kijken in ieder geval uit naar weer een volledige versie, dit jaar gehouden op 23 en 24 september. (TVL)