Morgenavond, vrijdag 8 april, brengt de Haagse band The Deaf de beat terug naar Den Haag. In het Paard van Troje presenteert het kwartet haar langverwachte debuutalbum ‘Toot Whistle Plunk Boom!’. Zanger en gitarist Spike van Zoest maakte wat tijd vrij voor 3VOOR12 Den Haag.
Nog geen maand geleden startte The Deaf hun tour met een aantal optredens tijdens het SXSW festival in Austin, Texas. Volgens de eerste berichten kunnen ook de Amerikanen de Haagse beat wel waarderen. Spike: ”Naast een optreden in de achtertuin van de platenbaas van Chorizo Approved, zijn er ook contacten gelegd met Wicked Cool Records, de platenmaatschappij van niemand minder dan Little Steven.” Wicked Cool Records, een underground label, brengt jaarlijks maar twee platen uit. “De interesse die zij nu in The Deaf hebben is, ook al gaat het nu alleen nog maar om mailcontact, is wel heel tof.”
Ook in Nederland lijken de Amerikaanse optredens hun vruchten af te werpen. De band heeft naar aanleiding van SXSW behoorlijk wat publiciteit gekregen. Naast 3VOOR12 Den Haag hebben ook media als de Spits en het AD artikelen over de belevenissen van de Nederlandse bands tijdens het festival geplaatst. In al deze artikelen wordt continu de link tussen The Deaf en Spike’s andere band Di-rect gelegd. Dat lijkt hem echter niet echt te storen. “Mensen kennen me van Di-rect, dus ik vind het ook wel logisch dat journalisten dat dan noemen in een artikel.” De twee bands lijken elkaar tot nu toe niet echt in de weg te zitten. “Voorlopig gaat het prima samen en als je dingen goed op elkaar afstemt hoeft het geen probleem te zijn. Ook niet nu The Deaf het steeds drukker krijgt door de aanstaande release van haar album”, aldus Spike. Di-rect is indirect wel de reden dat The Deaf niet, net als de andere Haagse SXSW-bands, optreedt tijdens het Walk The Line festival in mei. “Er waren van tevoren al afspraken gemaakt voor Di-rect. Wij duiken in die tijd in het buitenland de studio in voor opnames en dan kunnen er niet tegelijk optredens voor The Deaf worden gepland. Wel jammer want het is een te gek festival.”
Maar dan nu het album. Spike geeft aan dat het na drie jaar spelen met The Deaf tijd werd voor een album. “We hebben de afgelopen jaren veel opgetreden en inmiddels een repertoire van ongeveer achttien eigen nummers opgebouwd. We merkten dat er veel vraag was naar een album en toen zijn we eind vorig jaar samen de studio in gedoken.” In eerste instantie zou het album eerder uitkomen, maar de mixer die in eerste instantie door de band was ingehuurd, leverde niet het juiste resultaat. “We hebben vervolgens een lijst gemaakt van mixers/producers waar we graag mee samen zouden willen werken.” Eén van de namen op die lijst was die van Pelle Gunnerfeldt. Hij heeft een aantal albums van The Hives gemixt en geproduceerd. “We vonden dat stuk voor stuk goede albums en toen hebben we hem opgezocht op MySpace en hem achter de rug van zijn management om een mail gestuurd met de vraag of hij ons album wilde doen. Dat moest natuurlijk wel lowbudget want we betalen het allemaal uit eigen zak. Vervolgens hoorden we drie weken niks en toen kregen we ineens een mailtje dat hij het graag wilde doen.” Het resultaat mag er volgens Van Zoest wezen. Hij heeft geen voorkeur voor bepaalde nummers op de plaat, hoewel hij wel heel tevreden is over het resultaat van bijvoorbeeld ‘BBB-Bang!’. “Dat is het eerste liedje dat we ooit geschreven hebben en ik ben heel blij met hoe we de energie van dat nummer in de opname hebben weten te vangen.”
De titel van de plaat ‘Tooth Whistle Plunk Boom!’ is afkomstig van een Disney-filmpje uit de jaren ’50. “We houden van dat primitieve, van dat caveman-achtige. Het heeft iets ‘oers’ en dat hebben wij ook in onze muziek. We spelen op oude instrumenten en ook onze stijl gaat terug in de tijd. Dat tekenfilmpje gaat over vier cavemannen die muziekinstrumenten ontdekken en de titel hadden we al wel eens gebruikt in de tekst van één van onze nummers, ‘Jumping around’. Het werd de werktitel van dit album en die is blijven hangen.” De plaat wordt zowel op cd als op vinyl uitgebracht. Ook weer een stapje terug in de tijd. “Ik ben een liefhebber van vinyl en Mau ook. We wisselen zelf ook regelmatig oude platen uit en zo. Het was stiekem ook wel onze droom om deze plaat op vinyl uit te brengen maar zelf hadden we die mogelijkheid niet. LaLaLand bood aan dit te doen dus vandaar. Er is vraag naar. Het past ook wel bij de mensen die naar onze muziek luisteren, bij onze stijl.”
Voor de releaseparty heeft de band nog wel wat speciaals in petto. Het voorprogramma wordt verzorgd door The Consoles, een jong Haags bandje met leden van Moore en All Missing Pieces, dat net als The Deaf de beat terug naar Den Haag probeert te brengen. Verder heeft de band nog een speciale gast in petto. Een bekende Haagse muzikant die ook op het album van The Deaf terug te horen is. Voor degenen die geen kaartjes hebben kunnen krijgen voor het uitverkochte optreden in het Paard, voor het vervolgfeestje in het Amsterdamse Paradiso op 13 april zijn nog wel kaarten verkrijgbaar.