LaLaLand Records brengt limited vinyl van The Deaf uit

Honderd procent achter de band en de concerten

Peisam Tsang | Foto’s: Ramond Jaggessar ,

De eigenaren van LaLaLand Records zijn Frank en Tracey Veldkamp. Naast hun recordstore en rockgallery, brengen zij ook muziek van artiesten uit. Ditmaal komt ‘Toot Whistle Plunk Boom!’ van The Deaf gelimiteerd uit op vinyl. We praten hierover met Tracey.

Honderd procent achter de band en de concerten

De eigenaren van LaLaLand Records zijn Frank en Tracey Veldkamp. Naast hun recordstore en rockgallery, brengen zij ook muziek van artiesten uit. Ditmaal komt ‘Toot Whistle Plunk Boom!’ van The Deaf gelimiteerd uit op vinyl. We praten hierover met Tracey.

“Het is niet de eerste keer dat LaLaLand Records dit doet in samenwerking met een artiest. Eerder zijn er al uitgaven verschenen van onder andere Talking Heads, Chicks on Speed, La Pat, Patty Trossèl, Dernière Volonté, Tom Tom Club en Electric Ladyland (met daarop bijvoorbeeld een nooit eerder op cd uitgebracht nummer van Elle Bandita).” Enthousiast spreidt Tracey de cd’s en het vinyl uit over de toonbank van hun winkel. “Maar dat is nog niet alles, want we hebben ook T-shirts ontworpen, bijvoorbeeld die van Grace Jones. Onder meer om de cd te promoten. We kregen daarop heel veel mails dat zij gesignaleerd was op French Open met het bewuste shirt. Dat is zo gaaf om terug te zien. Daarnaast hebben we ook hoezen ontworpen voor Vive La Fête. En nog veel meer. Eigenlijk is het een uit de hand gelopen hobby, waar we veel liefde in steken.”

En nu voor het eerst een Haagse band, The Deaf. “Het idee is ontstaan toen Spike twee jaar geleden de winkel binnenkwam en een uitnodiging overhandigde voor een optreden van zijn nieuwe bandje in de Cremers. We zijn gaan kijken en vonden het helemaal te gek, prachtig. The Deaf is puur, komt niet van het conservatorium, heeft een strak geluid, maar bovenal laat de band passie zien. Toen hebben we het voorstel gedaan dat als ze hun muziek ooit op vinyl willen uitbrengen, om dan bij ons aan te kloppen. Het idee is een tijd in de ijskast gegaan en een paar weken geleden kwamen we erop terug. We zijn toen met z’n allen rond tafel gaan zitten en tijdens een etentje hebben we gebrainstormd. De cd doet de band in eigen beheer en daarna is het geld op. Wij helpen de band met het vinyl.”

Dat de band op vinyl moet is duidelijk. “The Deaf vinden we vanaf het begin al een vinylband. Die muziek moet je gewoon rauw op vinyl hebben. Er zijn twee versies, een zwarte en een witte. De zwarte wordt verspreid en kan je overal kopen in een oplage van 400 exemplaren. De witte zijn een stuk exclusiever, zijn er slechts in 200 exemplaren, en zijn gesigneerd en handgenummerd. Laatstgenoemde is alleen tijdens shows te verkrijgen en online te bestellen.”

“We hebben geen contract met de band, niets staat zwart op wit, alleen de plaat zelf,” wordt er gegrapt. “We hebben goede mondelinge afspraken gemaakt en hebben een groot wederzijds vertrouwen. De financiering is geheel privé. We verdienen het vanzelf terug, het ene project financiert namelijk het andere. We hebben weinig voorwaarden, maar wat wel heel belangrijk is, is dat we honderd procent achter een band en de concerten staan. De band moet veel optredens hebben om het product ook te kunnen slijten. Naast de financiering van het vinyl, doen we ook die van de website.”

Uitgekeken wordt er naar het uitverkochte optreden in het Paard van Troje op 8 april. “Of we dan ook zelf staan te verkopen, weten we nog niet. De releaseparty telt namelijk  mee voor de charts en om dat bij te houden moet je aangesloten zijn bij een stichting en dat zijn we niet. Maar één ding is zeker: we kunnen niet wachten om ze straks te zien stralen!”