PIP opent tweede seizoen met mooie vooruitzichten

"We zijn erg trots op de veelzijdigheid die wij bieden"

Susanne Kooijman ,

PIP staat voor veel Hagenezen bekend als 'creatieve plek'. Sinds PIP onderdeel is van BINK36, is het vlammetje een vlam geworden en biedt PIP een scala aan mogelijkheden. Het tweede seizoen van PIP wordt zaterdag 11 september met een groot feest geopend. 3VOOR12 Den Haag sprak met Steven van Lummel, een van de oprichters van PIP, over creativiteit, het verleggen van grenzen en de dromen voor PIP.

"We zijn erg trots op de veelzijdigheid die wij bieden"

PIP staat voor veel Hagenezen bekend als 'creatieve plek'. Sinds PIP onderdeel is van BINK36, is het vlammetje een vlam geworden en biedt PIP een scala aan mogelijkheden. Het tweede seizoen van PIP wordt zaterdag 11 september met een groot feest geopend. 3VOOR12 Den Haag sprak met Steven van Lummel, een van de oprichters van PIP, over creativiteit, het verleggen van grenzen en de dromen voor PIP.

“We hebben een heftig jaar achter de rug. We hebben veel fouten gemaakt en veel leermomenten beleeft. Maar uiteindelijk zijn we heel trots op wat we bereikt hebben.” Steven kijkt dan ook terug op een succesvol eerste seizoen van PIP met veel memorabele momenten. “De opening van het Skatepark is wel een hoogtepunt voor ons. En het kerstfeest dat we hadden georganiseerd met Langweiligkeit en BAF. En natuurlijk het Intergalactic FM feest. We zijn erg trots op de veelzijdigheid die wij bieden.” Die veelzijdigheid is volgens de oprichters ook wat PIP uniek maakt.”Het is echt uniek in Europa, wat wij met PIP hebben opgericht. We hebben kantoorruimtes, oefenruimtes voor bands, podia voor livemuziek, ateliers. We hebben alle facetten zelf in huis.”

PIP is dan wel klein begonnen, eenmaal onderdeel van BINK36, is het pas echt hard gaan lopen. “David, Patty en ik (oprichters PIP) wilden graag een gezamenlijk kantoor, waarna we ons netwerk hebben uitgenodigd. Veel organisaties hadden interesse en het liep storm. Het is niet allemaal even makkelijk. We zijn nog erg jong en een eigen bedrijf is soms erg pittig!”

De doelgroep van PIP zijn jongeren tussen de 20 en 30 jaar. Toch sluit dat de andere leeftijdsgroepen niet uit. "We hebben ook dansles voor 6-jarigen en mensen van 50 plus kunnen hier ook terecht. We willen de plek voor interactieve kunst zijn in Den Haag. Een creatieve plek met veel interactieve momenten en veel experiment." PIP staat dan ook garant voor groei. "We willen meer film, video en premières houden in PIP. Meer beeldende kunst, maar juist weer minder feesten. De feesten die we houden worden verrassender, met meer livemuziek. En we gaan internationale uitwisselingen houden. Zo gaan we volgend jaar lente in Bangkok en New York PIP avonden houden. Haagse bands gaan dan daar optreden."

Om het tweede seizoen goed van start te gaan, organiseert PIP een feest in twee zalen. "Het wordt een dubbele avond met in de ene zaal een afterparty van Analogfest. De zeefdruk studio is open, dus mensen kunnen een T-shirt laten bedrukken. En in de tweede zaal is Dirtydecibels met Digital Dub, het nummer één reggae soundsystem uit Brazilië met live trombone. Het wordt weer een hele veelzijdige avond!"

De opening van het tweede seizoen van PIP vindt plaats op zaterdag 11 september vanaf 22.00 uur. De entree is 5 euro.