Collega’s noemen hem een van de Haagse undergroundkoningen. Jan Borchers is muzikant, organisator van het Ground festival en programmeur van State-X New Forms. Speciaal voor 3VOOR12 Den Haag liet hij zijn deskundige licht over het programma van TodaysArt schijnen. “Sinterklaas heeft weer een zak vol lekkers meegenomen. Dat wordt snoepen geblazen.”
Het programma is ijzersterk, stelt Borchers. “Er spelen veel acts waar ik geen notie van heb, een hoop electro en veel lokale acts zoals Atombox en Panzerkreuz Sound System. Uit Rotterdam is Coolhaven zeker de moeite waard om te zien. Dat zijn voorlopers van het experimentele. Bij hun kan je alles verwachten. Je kunt rekenen op veel theater en performance waar geen pijl op te trekken valt.”
Zelf neemt Borchers vrijwel zeker een kijkje bij het Berlijnse Staalplaat. “Hij componeert symfonieën uit de gekste apparaten. Je kunt het zo gek niet bedenken of hij haalt er geluid uit. Een aantal jaar terug zag ik hem in Den Haag met een grote draaitafelinstallatie waar hij geluid uit speelgoedautootjes haalde. Eerder deed hij dat met centrifuges en keukenapparatuur. Vanavond en morgen werkt hij met echte auto’s. Dat doet hij op het Spuiplein, voor iedereen gratis toegankelijk.”
Lancering OhnO
En er is meer dat de undergroundspecialist graag wilt zien. Een kleine greep: Container, Señor Coconut And His Orchestra, Jeff Mills & Mike Banks, Burnt Friedman & Jaki Liebezeit en Tiny Noise Festival. Aangezien hij op de eerste festivaldag zelf een avondvullend programma verzorgt in Club Seven komt hij waarschijnlijk niet in de gelegenheid om dit alles te zien. Wat valt daar te verwachten? “De lancering van het label ‘OhnO!’ met Krink vs. Compression, Listoman, Machinegewehr and Charlie. We gaan lekker uit ons dak met veel electro.” Ook Borchers zelf staat er op de bühne met zijn soloproject Crystal Archives. “Voor dit project neem ik op reis geluiden op die ik sample in composities. Zo heb ik laatst in Portugal veel opgenomen tijdens een mooie trainrit in een oude bommeltrein. De belletjes bij de spoorwegovergangen en de originele manier waarop er met vlaggen gewapperd wordt. Dat zijn geluiden die in Nederland verdwenen zijn.”
Borchers is zeer positief over het thema ‘de rol van kunst in de samenleving’. “Het kan wat mij betreft niet vaak genoeg naar voren komen. Het is economisch heel belangrijk dat kunst floreert. Er moeten podia zijn waar creativiteit zich op kan ontwikkelen. Luister maar naar de grotere acts. Het meeste is gepikt van onbekende, experimenterende bands. Als underground bands zich niet kunnen ontwikkelen missen grote artiesten hun inspiratiebronnen. Daarom is het belangrijk dat er in Den Haag broedplaatsen blijven waar in geëxperimenteerd kan worden.”