Wie vanaf deze week naar MTV kijkt, stuit nietsvermoedend verscheidene malen op een item over De Kraaien. De Haagse urban sensatie won afgelopen weekend de Ray-Ban Battle op Valtifest in Amsterdam. De driekoppige jury roemde de winnaar om de vernieuwende sound en om de bak energie die het met gemak op het publiek overbracht. 3VOOR12 Den Haag sprak met Bernd Ganzebev van De Kraaien.
In een boxring op het festivalterrein hadden De Kraaien slecht 2,5 minuut nodig om de jury en het publiek te overtuigen van hun show. Jurylid Sander Lantinga noemde het uniek en claimde niet eerder iets dergelijks gezien te hebben. De Kraaien rapper Bernd Ganzebev noemt de winst achteraf wel een beetje overmacht. “Het niveau van de overige deelnemers lag ook erg hoog. Maar als je na twee MC’s ons op het podium aantreft met rookbommen, gasmaskers en een confettikanon, is dat visueel en energiek veel heftiger.”
Bij De Kraaien staat het hebben van lol voorop. Hoewel de overwinning wel als bevestiging dat de heren lekker bezig zijn, wordt ervaren, wordt het niet al te serieus benaderd. “We zijn klaar met serieus zijn. We willen het vooral naar ons zin hebben. Lekker ongetemd te keer gaan, lol hebben en die lol overbrengen op het publiek.” Is het voor de heren anders om voor een Amsterdams publiek te staan dan thuis voor Hagenezen? “Uiteindelijk wil iedereen kraaien”, zegt Bernd Ganzebev. “Ik noem het Haags carnaval. Of je nu uit Den Haag komt of uit Tilburg, iedereen houdt van gek doen.”
En het kan de Kraaien niet gek genoeg zijn. De creatieve breinen van de rappers werken op volle toeren. “Ik zie een dansvloer voor me dat uit een grote trampoline bestaat. Er zijn twee grote schuimkanonnen, een met groen en de ander met geel schuim. Boven het podium hangt een enorme kraai. Ook zijn er cheerleaders aanwezig.” Wat De Kraaien nu belet om dit alles uit te voeren, is vooral het ontbreken van de centjes. Met de airtime op MTV komt het naar hun inziens wel allemaal wat dichterbij. “We zijn benaderd door een regisseur die een videoclip met ons wil maken. De nieuwe track ‘Klopper Jan Klop’ is erin te horen. Eind november is hij af. Met de report op MTV zijn we wel een stap dichterbij om het op zender te brengen.”
Uiteindelijk generen De Kraaien de meeste aandacht met simpelweg hun naam. Midden in het interview wordt het (telefoon)gesprek onderbroken door een kraai die luidkeels begint te kraaien. “Het is de beste reclame die je kan hebben”, lacht Bernd Ganzebev. Iedereen wordt met kraaien geconfronteerd.”
De Kraaien zijn vanaf deze week op MTV te zien in een ‘exclusive report’.