Yevgueni is in thuisland België een grote band maar nog nagenoeg onbekend in Nederland. Ze spelen een combinatie van nederpop en kleinkunst met herkenbare vaak grappige spitsvondige teksten. Stad voor stad proberen de vijf Vlamingen nu ook Nederland te veroveren en op vrijdag 12 maart moest Den Haag eraan geloven. In ’t Paard van Troje om precies te zijn, 3VOOR12 Den Haag was erbij.
Signe Tollefsen mag de avond openen. Met slechts een gitaar en een dijk van een stem weet ze het bijna lege Paard van Troje te vullen met hele mooie dromerige folkliedjes. “Ik heb veel gespeeld in Nederland, Duitsland, België, Noorwegen en Engeland maar vreemd genoeg nog nooit in Den Haag, jullie hebben een primeur!”, vertelt ze enthousiast. Het publiek is stil en luistert aandachtig naar de knap gebrachte liedjes. Tussen de nummers door komt ze soms wat cabaretesk over. Met “nu een oudje, niet van mij ik heb nog geen oudjes” kondigt ze een bloedstollend mooie kale uitvoering van de Michael Jackson klassieker 'Dirty Diana' aan. En daar had ze het eigenlijk bij moeten laten. Toch gaat ze nog even door op een manier waarop we het bijvoorbeeld Spinvis eerder en veel beter hebben zien doen. Steeds een stukje spelen, opnemen, afspelen en er weer overheen spelen. Dat steeds herhalen waardoor je live een heel nummer opbouwt. De manier waarop Signe dit doet verveelt helaas al snel. Het nummer is te simpel, het duurt te lang, het mist aan opvulling (leg uit wat je doet) en de uitvoering is niet strak genoeg. Jammer, want tot en met de ijzingwekkende uitvoering van Dirty Diana was het een indrukwekkend optreden.
Yevgueni is terug in de kleine zaal van 't Paard van Troje. Vorig jaar speelden ze er als voorprogramma van Marike Jager, nu staan ze er zelfstandig als hoofdact. En dan zie je dat deze Belgische band in Nederland nog behoorlijk onbekend is. Met een publiek van nog geen 100 personen in de zaal is het vooral voor de band nogal wennen. In thuisland België spelen ze regelmatig in goed gevulde grote zalen en hebben er zojuist een grotendeels uitverkochte theatertour afgerond. De eerste twee albums ‘Kanibaal’ en ‘Aan De Arbeid’ werden bereikten de gouden status en dat zal met het meest recente album ‘We Zijn Hier Nu Toch’ ook wel gaan lukken.
“Zo, dan is het nu tijd voor een stadionmomentje”, aldus zanger Klaas Delrue na twee liedjes. Het publiek lijkt wakker te schrikken maar zingt het refrein van ‘Aan de arbeid’ enthousiast mee. Het ijs is gebroken, geforceerd maar succesvol. In België zingt een enorme menigte dit zonder problemen mee, maar met een beetje hulp van de band komt men er in het Paard ook wel. Het stemgeluid van Delrue is opvallend zuiver en ondanks het Vlaamse accent erg duidelijk te verstaan. En dat voegt veel toe, want de spitsvondige knap verzonnen teksten zijn van groot belang. Zoals in het grappige ‘Oud en versleten’: “als ik oud en versleten ben, geef me dan alsjeblief een spuitje of een duwtje door het raam. Ik schrijf vooraf wel een briefje dat het per ongeluk is gegaan.” Maar ook serieus en kwetsbaar zoals in ‘Pannekoeken’, over de angst verlaten te worden: “Je was al zo mooi en je wordt steeds mooier. Blijf je nog bij mij?”
Het is nederpop van de bovenste plank en doet onbewust denken aan Het Goede Doel, Klein Orkest, Boudewijn de Groot maar ook aan de vroege Stef Bos. Fijn in het gehoor liggende liedjes die zo in de arbeidsvitaminen passen, en dat is positief bedoeld! Ook is het kleinkunst, met grappige teksten en aankondigingen tussendoor waardoor de glimlach op je gezicht lastig te verbergen is. Voeg hier nog wat zomerse synthesizerdeuntjes aan toe en je komt uit bij het vrolijke ‘Nieuwe meisjes’, een nummer één hit bij onze zuiderburen. “En misschien wel de nieuwe single in Nederland, want jullie hebben rokjesdag toch?!?” vult Klaas Delrue aan. Iedereen zingt vrolijk “lalalala” mee en het derde stationmomentje van de avond is daar. Trots vertelt de zanger nog dat ze geïnterviewd zijn voor de Nederlandse Playboy; “Is weemoed jouw ding, dan is Yevgueni jouw band”, echt waar, dat staat in de Nederlandse Playboy”. Mooi verwoord en volledig waar.