Verslag Parkpop 2010; Haagse XStage Verslag Parkpop 2010; Haagse XStage

Alpha Blondy, Sandra St. Victor, Urban Roots en meer

, Cok Jouvenaar, Tino van Leeuwen, Marije Pluym en Annelies van Es | Foto’s: Samantha Stauttener, Ramond Jaggessar, Linda Bruggeman, Peter de Hoog en Eefje Lammers

Verslag Parkpop 2010; Haagse XStage

Alpha Blondy, Sandra St. Victor, Urban Roots en meer

Cok Jouvenaar, Tino van Leeuwen, Marije Pluym en Annelies van Es | Foto’s: Samantha Stauttener, Ramond Jaggessar, Linda Bruggeman, Peter de Hoog en Eefje Lammers ,

Dankzij de XStage weet nu bijna de hele wereld van het bestaan van Parkpop af. De ‘soap’ rondom Snoop Dogg was wereldnieuws en dagelijks onderwerp van gesprek. Gelukkig blijkt Alpha Blondy een uitstekende vervanger en wordt de XStage met een heerlijk reggaefeestje afgesloten.

Alpha Blondy, Sandra St. Victor, Urban Roots en meer

Dankzij de XStage weet nu bijna de hele wereld van het bestaan van Parkpop af. De ‘soap’ rondom Snoop Dogg was wereldnieuws en dagelijks onderwerp van gesprek. Gelukkig blijkt Alpha Blondy een uitstekende vervanger en wordt de XStage met een heerlijk reggaefeestje afgesloten.

De eerste drie acts op de XStage hebben hun plek vandaag op Parkpop weten te bemachtigen middels diverse voorrondes en een finale van The Road to Parkpop. Elk van hen mag zichzelf welgeteld vijftien minuten laten gelden, te beginnen met ZiRe. Deze Haagse driemansformatie geeft vol enthousiasme een show weg, die dan misschien niet uitblinkt in originaliteit, maar de paar hiphopliefhebbers vooraan wel ademloos laat toekijken. Of zou dat komen door de zogenaamde poppin’ en lockin’ backup danser? De tweede act Far I is weer van een heel ander kaliber. Ondersteund door een live band - waarvan de gitarist in een rolstoel zit - klinkt het allemaal net iets opener en toegankelijker dan ZiRe. Het ligt ook aardig tegen reggae aan; toepasselijk met het zonnige weer. Lawrence & Shishani, act drie op de XStage, is een man/vrouw duo dat in het hokje r&b past. Muzikaal is er eigenlijk niets nieuws onder de zon. De medley met ‘Stir it up’ en ‘Rivers of Babylon’ is wat dat betreft een sprekend voorbeeld van conformisme, waar niemand echt warm van wordt. Ook de strakke choreografie, dat zich onder andere uit in ingestudeerde danspasjes, komt gekunsteld en gedateerd over. Niet bepaald een hoogtepunt dus. (TL)

De Rotterdamse rapper Vieira, die niet zo lang geleden de Grote Prijs van Zuid-Holland won, krijgt twintig minuten de tijd om zichzelf te bewijzen. Vandaag live ondersteund door een familielid en een jeugdmaatje rapt deze mc voornamelijk over de wat serieuzere onderwerpen. Veel nummers zullen ongetwijfeld staan op de binnenkort te verschijnen EP ‘Deze Afrikaan Buigt Voor Niemand’, die zoals Vieira hoopt een doorbraak naar een groter publiek kan zijn. Maar het alsmaar groeiende aantal toeschouwers voor het podium zal dat een zorg zijn, zij genieten gewoon op dit moment… (TL)

Trompettist Michael Varekamp, een aantal jazzmuzikanten en onder andere het Haagse raptrio Kern Koppen laten met Urban Roots op de XStage zien hoe goed jazz met hiphop samengaat. Dit doen ze niet alleen. De winnaars van The Road to Parkpop 2009 bestijgen afwisselend samen met hen het podium om er lekker op los te improviseren. Het optreden met de rock/hiphop van De Basis komt goed tot zijn recht. De sunny reggae van Punky Donch geeft het optreden een funky zomerse vibe. Met de aankondiging "Zijn jullie klaar voor dikke mannen" wordt het trio Dikke VanDalen aangekondigd. In hun blauwe overalls laten ze, net als hun voorgangers, het publiek compleet los gaan. Helaas is het repertoire van laats genoemde band soms wat eentonig. Het experiment wordt afgesloten met een prachtige buikdanseres. Jazz meets hiphop (en een beetje reggae) is geslaagd. (AE)

Voordat het duo Dret & Krulle - winnaar van de Grote Prijs van Nederland in de categorie hiphop - aantreedt, wordt het publiek getrakteerd op een aaneenschakeling van Snoop Dogg klassiekers. Een gepaste manier om uiting te geven aan het gemis van deze legendarische artiest vandaag. Dret & Krulle maken het gemis iets minder erg door een enorm energieke show te brengen. Druk heen en weer lopend over het podium houden zij de aandacht van het publiek ononderbroken vast. En verwacht niet alleen standaardbeats; er wordt ook gerapt over grime en dubstep, waarmee ze misschien wel een soort van trendsetters in het genre zijn. Hun anthem ‘Verder’ ontbreekt natuurlijk niet en laat iedereen vrolijk meebouncen. (TL)

Rond 16.30 uur knalt er een zonnige mix van funk, dancehall, elektronica en caribische muziek uit de speakers van de XStage. Choc Quib Town, genomineerd voor een Latin-Grammy, brengt met hun Engels- en Spaanstalige zang en rap het publiek in zomerse sferen. De interactie met het publiek is geweldig. Als een kudde schapen worden de dansjes en kreten gretig meegedaan. Nadeel is dat het na een poosje wel erg voorspelbaar wordt. De cover van de hit ‘Jump around’ gaat er in als koek, als is de Engelse uitspraak wat minder. De Afro-Colombianen weten er een feestje van te maken, maar na dertig minuten komt het, mede door de voorspelbaarheid, toch echt je neus uit. (AE)

Rond half 6 is het tijd voor een feestje. Parkpop bestaat 30 jaar. Op de drie podia wordt gelijktijdig het nummer 'In the Dutch mountains’, nu bewerkt tot ‘Achter de duinen’, gebracht. Op de XStage staan de Haagse muzikanten Max Mollinger (drums), Hans Vandenburg (zang/gitaar) beiden van Grupo Sportivos, Arie Spaans (Suburbs, Naked) op bas en Emil Kunto op accordeon (Mala Vita). Henk Koorn (bekend van Hallo Venray) zingt en speelt akoestische gitaar. De dames van Bombitas zingen, evenals Evert Nieuwstede (Urban Heroes). Een prachtig initiatief. Het publiek bij de XStage, meer het urban/hiphop-podium, lijkt het niet echt op te pikken, wat jammer is. De meeste mensen staren naar het scherm voor het totale plaatje, terwijl er een complete band recht voor hun neus staat. Niet alle geluiden bereiken, door vertraging, de XStage even goed, maar aan de muzikanten heeft het niet gelegen. Hun inzet en plezier maakte het tot een waar verjaardagsfeestje. (AE)

Sandra St. Victor komt op als een diva, gekleed in een oranje gewaad met uitgesneden decolleté. Doordat St. Victor op hetzelfde tijdstip staat als Juliette Lewis is het niet zo heel druk bij dit optreden. Een gemiste kans, want deze Amerikaanse souldiva een geïnspireerd optreden neer. Met haar band The Family Stand werd in 2007 ook al indruk gemaakt in het Zuiderpark. Sinner Child is haar nieuwe band. Met onder andere de gitarist van The Family Stand en de Haagse toetsenist Sven Figee. De band speelt strak en zet stevig in. Het is niet alleen funk en soul wat de klok slaat. De band kan ook stevig rocken en doet denken aan Mother’s Finest uit de jaren zeventig. ’Supersoul subject’ klinkt gedreven evenals de uitvoering van ‘Ghetto heaven’. Dat St. Victor van veel markten thuis is, bewijst ze met puike uitvoeringen van Pink Floyd klassieker ’A great gig in the sky’ en Hendrix’ ‘Manic depression’. Als speciale gast Mark de Clive Lowe achter de toetsen plaatsneemt gaat de boel een versnelling hoger, wat uiteindelijk enorm goed uitpakt. (CJ)

Het was even spannend. Wie zou hiphopgigant Snoop Dogg vervangen als hoofdact op de XStage? Het werd uiteindelijk de Ivoriaanse reggaegrootheid Alpha Blondy. Deze Afrikaanse rasta is zeker niet de eerste de beste. Hij heeft in de loop der jaren maar liefst negentien albums uitgebracht, waaronder eentje met Bob Marley's band The Wailers. Zo heftig als er werd geprotesteerd tegen het schrappen van Snoop Dogg van het Parkpopprogramma, zo warm wordt Alpha Blondy nu door het XStage-publiek ontvangen. Er wordt volop gedanst op de zomerse klanken en de maatschappelijk bewogen teksten van de zanger worden luidkeels meegezongen. Een vredige afsluiter van het 'urbangeweld' op de XStage. (MP)

nu op 3voor12