Met dub reggae veteraan Lee 'Scratch' Perry op het podium en geluidsmixer Adrian Sherwood achter de mengtafel wordt het kiezen op State-X aanstaande zaterdag: Vooraan bij het podium kijken naar de verrichtingen van de altijd kleurrijke 74-jarige mummelaar of bij de mixtafel meekijken hoe Sherwood aan de knopjes draait en de zaal vult met allesverzengende echo's en beukende bastonen.
De muzikale carrière van Lee 'Scratch' Perry begint eind jaren '50 in Jamaica als hij, via een baantje als platenverkoper, terecht komt op het beroemde Studio One label en daar zijn eerste ska platen maakt. Na onenigheid verlaat hij Studio One en na wat omzwervingen begint hij eind jaren '60 zijn eigen label Upsetter. Hij brengt platen uit in een stijl die tegelijkertijd door The Pioneers en Clancy Eccles wordt ontwikkeld en daarmee staat Perry mede aan de wieg van de reggae. In zijn studio The Black Ark neemt hij platen op met reggae grootheden als The Heptones en Bob Marley & The Wailers en Perry ontwikkelt zich steeds meer als producer en geluidstechnicus. Van achter de mixtafel experimenteert hij, onder andere met King Tubby, met de geluidsopnames en introduceert zo het subgenre dub, wat zich kenmerkt door overdadig gebruik van echo en reverb effecten op kale drum en bas beats. Eind jaren '70 steekt Perry, naar eigen zeggen uit frustratie en stress, The Black Ark in de brand en verhuist hij naar Engeland. Vanaf dat moment toert en speelt hij mee met diverse reggae artiesten, maar zijn eigen carrière raakt in het slop.
Midden jaren '80 loopt Perry in Londen de Britse producer Adrian Sherwood tegen het lijf. Sherwood heeft in die tijd naam gemaakt als brein achter het platenlabel On-U Sound waarop bij Jamaicaanse dub en reggae uitbrengt en Engelse muzikanten uit de punk en postpunk scene samenbrengt met reggae muzikanten. Met de band New Age Steppers, waaraan Ari Up (The Slits), Mark Stewart (Pop Group, The Mafia) en Neneh Cherry bijdragen leveren, claimt On-U sound begin jaren '80 haar plaats in de Britse underground. Dub Syndicate, African Head Charge en vele andere acts volgen, waarbij Sherwood steevast achter de mengtafel zit om het geluid van zijn kenmerkende dubvibe te voorzien. Met Tackhead, bestaande uit de New Yorkse ritmesectie van Grandmaster Flash en The Sugarhill Gang aangevuld met Sherwood als 'mixologist', als meest extreme act draagt Sherwood ook een belangrijke steen bij aan de ontwikkeling van de Britse industriële muziek. Alles wat Sherwood en Perry tot die tijd onafhankelijk van elkaar gedaan hebben komt in 1986 samen op het album "Time Boom X De Devil Dead" wat als een hoogtepunt in de carrière van beiden wordt gezien.
Sherwood groeit uit tot een veelgevraagd remixer en dj en mixt platen voor onder ander Depeche Mode, Einstürzende Neubauten en Nine Inch Nails. Als On-U sound acts op tournee gaan is Sherwood er meestal bij om live de zaal mix te doen en zo het typische studio geluid ook live ten gehore te brengen. De naam van de driftig aan knopjes draaiende geluidskunstenaar op een poster is begin jaren '90 al voldoende om een volle zaal te trekken, ongeacht de muzikanten uit de On-U Sound stal die op het podium staan. Na zich al die jaren in dienst van de artiesten in zijn stal te hebben opgesteld brengt hij in 2003 zijn eerste solo album ‘Never Trust A Hippie?’ uit. "Ik wilde nu eens laten zien wat er in míjn hoofd omgaat. Als producer is het je taak het de artiest naar de zin te maken, maar ik wilde iets moderner doen, iets agressiever. Ik ben op een leeftijd gekomen dat ik het ook eens zelf voor het zeggen wil hebben", vertelt hij in een interview. Sherwood (inmiddels 52) en Perry werken nog regelmatig samen en voor 2011 staat een nieuw album van het duo (‘Dubsetter’) op de planning. Wat de twee dub grootheden op State-X New Forms gaan doen blijft nog een verrassing, maar dat het een optreden wordt om niet te missen staat als een paal boven water.