De zesde editie van het Beatstad festival trok zaterdag 28 augustus bijna veertig duizend bezoekers naar het Haagse Malieveld. En dat terwijl er 43.000 kaarten verkocht waren. Degene die zich niet door de weersvoorspellingen hadden laten afschrikken kregen een strak geregisseerd programma voorgeschoteld. Naast de Haagse acts ReBelle, DI-RECT en Anouk stonden ook Waylon en Caro Emerald geprogrammeerd en daarmee werd in ieder geval aangetoond dat de Nederlandse popscene op dit moment zeer succesvol is en bands van stadionformaat heeft voortgebracht.
Als de poorten van het Malieveld open gaan ligt het veld er, dankzij het nodige pompwerk in de voorafgaande dagen, vrijwel droog bij. Het zonnetje schijnt en de paraplu's die bij de ingang moeten worden achtergelaten vormen een vrolijk gekleurd mozaïek. De bezoekers worden door een van de sponsoren voorzien van oranje hoedjes, er wordt trampoline gesprongen voor Warchild en er zijn massages door cola meisjes. Een aangenaam warme start van Beatstad onder een mooie blauwe hemel.
ReBelle; toch wel voor velen de minst bekende band die dit jaar op Beatstad zal optreden. Deze Haagse band heeft de eer om het festival te openen dat voor de zesde keer wordt gehouden op het Malieveld in Den Haag. ReBelle trapt af met het nummer 'On the run' terwijl het zonnetje schijnt en ze geven een prima show weg. De meiden staan niet - zoals gebruikelijk - met z'n drieën op het podium, maar hebben extra muzikanten om zich heen verzameld, zodat het net wat meer power krijgt. Mathias Janmaat van onder andere Bombay Show Pig en Voicst versterkt dit meidentrio met zijn gitaarpartijen. Het nieuwe nummer 'Wait for you' wordt akoestisch vertolkt en dit rustige nummer wordt gevolgd door een steviger nummer genaamd 'Faked it'. De toegankelijke muziek is een goede opwarmer voor de grote artiesten die volgen. De band is duidelijk gegroeid in hun performance op het podium. Nu dus als de donder naar de studio voor een debuutalbum, want na dit optreden zullen ze voor de bezoekers van Beatstad niet meer 'zomaar een onbekend bandje' meer zijn. Met het nummer 'Will you still be' en een "superdoei" verlaten ze het podium en is het tijd om op te bouwen voor Caro Emerald. (FP)
Het optreden van Caro Emerald op Schollenpop twee weken geleden kon door de overmatige regenval niet doorgaan. Op Beatstad revancheert ze zich en speelt op het mooiste moment van de dag haar set. In een jaar tijd is ze van onbekende zangeres met een bescheiden hitje (‘Back it up’) gegroeid tot de bestverkopende Nederlandse artiest van de laatste jaren. In het spoor van succes dat ze achterlaat sneuvelde vorige week nog een record van Michael Jackson, een feitje dat het altijd leuk doet in de bio. Zoals het een diva betaamd wordt haar opkomst ingeleid daar een lang intro van haar band en ze gaat gelijk van start met hit ‘That man’. Caro huppelt in haar gewaagde outfit vrolijk over het grote podium en haar band houdt de vaart er stevig in. Na een jaartje non-stop optreden is een deel van de spontaniteit verruild voor routine, maar dat kan haar alleen maar van pas komen bij het verwezenlijken van internationale ambities. Het Beatstad publiek geniet in ieder geval van een geoliede show waar een paar nummers van het album in verrassende nieuwe arrangementen voorbij komen. (FV)
Een dag eerder stond Waylon nog voor een mensenmassa op de Uitmarkt in Amsterdam en vandaag staat hij voor een nog groter aantal mensen op het Malieveld in Den Haag. Waylon is inmiddels ook niet meer weg te denken uit de muziekwereld. Enkele jaren geleden stond hij op Vlaggetjesdag en zong hij covers van zijn favoriete artiesten. Inmiddels heeft hij getekend bij Motown en heeft hij de ene hit na de andere. Hopelijk is Beatstad nog niet Waylon-moe en weet hij Den Haag te betoveren met zijn stem. Waylon en zijn band openen met het nummer 'Fragile people'. Hij heeft een hele band om zich heen verzameld; zo staan er blazers op het podium, een percussionist en niemand minder dan Bram Hakkens (o.a. Kyteman) op drums. Zelf pakt hij af en toe zijn akoestische gitaar erbij. "Den Haag, alles lekkâh?" roept Waylon, waardoor het publiek reageert met een hoop gejuich. Het publiek is duidelijk nog niet Waylon-moe en met het nummer 'Happy song' en het zonnetje dat (nog) schijnt weet hij een goede indruk achter te laten op het Malieveld. Er komen niet alleen eigen repertoire van Waylon voorbij, want Waylon vindt dat het tijd is voor wat soul in Den Haag. Soul klassiekers van grootheden als James Brown komen voorbij. 'Get up offa that thing' doet het goed bij het publiek, net als 'Papa's got a brand new bag' van eerder genoemde artiest. 'It's a man's world' mag ook niet ontbreken. Dit is het nummer waar Waylon ooit mee is doorgebroken tijdens de talentshow Holland's Got Talent. Het optreden wordt afgesloten met eerste single 'Wicked Way'. Prima optreden en Waylon is een echte entertainer. De band om hem heen maakt het plaatje compleet. (FP)
Met een dijk van een album op zak en Marcel Veenendaal als nieuwe troef in handen, speelt DI-RECT op Beatstad een thuiswedstrijd. Afgelopen zomer deed de band menig festival aan en Beatstad lijkt de apotheose van de festival tour. Vlak voor de band opkomt breekt de hemel open en krijgt Beatstad de plensbui waar het zo bang voor was. De regen levert wat technische problemen op en er valt een microfoon uit, maar niets weerhoudt de band ervan onverstoord door te spelen. Met niet te stuiten energie pakt Marcel het gehele Malieveld in en terwijl hij over het podium en door de stromende regen rent lijkt het of de band en de weergoden het op een akkoordje gegooid hebben voor een spectaculair visueel effect. Het is lekker meestampen in de modder op ‘Johnny’ en alle hoogtepunten van het album ‘This Is Who We Are’ komen voorbij. "Find a piece of happiness on a rainy day", zingt Marcel in ‘Flies, ants and elephants’ - en dat is precies wat DI-RECT voor elkaar krijgt. (FV)
Slotact Anouk, twitterend enfant terrible van de Nederlandse popscene, is de afsluiter waar Beatstad zes jaar op gewacht heeft. Professioneel manoeuvreert ze zich met haar uitstekende band in anderhalf uur door haar repertoire heen, waarbij duidelijk rekening wordt gehouden met een naar hits hongerend festivalpubliek. Ze opent sterk met ‘The dark’ en de funk- en soulinvloeden die in haar liedjes zijn opgedoken doen de muziek goed en zorgen voor een afwisselende set. Tijdens ‘Michel’ waan je jezelf tussen een met gesloten ogen meemummelende menigte op de EO-jongerendag, op andere momenten wordt enthousiast meegehost en -gedanst. En toch, ondanks het swingende achtergrondkoortje, de funky blazers en de sterke songs komt Anouk vanavond niet voorbij de voorste helft van het Malieveld. Hoe geweldig nummers als ‘Lovedrunk’ en ‘R U kiddin me’ ook uitgevoerd worden, de afstand tussen Anouk en haar publiek is te groot. Als na een klein uurtje een paar verdwaalde spatjes regen omlaag komen en het inmiddels behoorlijk koud is geworden, is dat voor veel bezoekers aanleiding om het festival terrein vroegtijdig te verlaten en thuis een warme douche te nemen en een geslaagd Beatstad 2010 van zich af te spoelen. (FV)