Wilde Westen Records verspreidt Haagse hiphop als een lopend vuurtje Wilde Westen Records verspreidt Haagse hiphop als een lopend vuurtje

"Aan het einde van de dag gaat het om de muziek"

, Frank Veldkamp

Wilde Westen Records verspreidt Haagse hiphop als een lopend vuurtje

"Aan het einde van de dag gaat het om de muziek"

Frank Veldkamp ,

Het Haagse hiphoplabel Wilde Westen Records timmert sinds anderhalf jaar aan de weg. Met releases van Kingsize en Mekki op zak en een groot aantal tracks en video's in de pijplijn verovert het label onder leiding van eigenaar Mo de Haagse regio en van daaruit de rest van de wereld. Te beginnen met de Hollandse westkust.

"Aan het einde van de dag gaat het om de muziek"

Het Haagse hiphoplabel Wilde Westen Records timmert sinds anderhalf jaar aan de weg. Met releases van Kingsize en Mekki op zak en een groot aantal tracks en video's in de pijplijn verovert het label onder leiding van eigenaar Mo de Haagse regio en van daaruit de rest van de wereld. Te beginnen met de Hollandse westkust.

Middenin een bouwput en omgeven door bulderende graafmachines, hekken en bouwvakkers staat achter het spoor bij de Waldorpstraat het kantoorgebouw aan de Calandstraat nog overeind. Naast de studio's van Stadsradio 94 en FunX is ook het Haagse underground hiphoplabel Wilde Westen Records hier gevestigd. Terwijl eigenaar Mohamed El Kardoudi nog in de file staat zit een deel van de Wilde Westen crew te chillen in de studio.

Rapper Mekki bracht afgelopen zomer zijn debuutalbum ‘Haags Kwartiertje’ uit op het label en is inmiddels meer dan 5.000 keer gedownload. Het album is gratis via de site te downloaden. In de eerste week leverde dat zoveel verkeer op dat de site overbelast raakte en moest worden uitgeweken naar een alternatieve downloadlocatie.

Kingsize (rapper, beatcreator en producer) zit relaxed achter de mixtafel en laat wat nieuwe beats horen. Zijn album ´De Ongekroonde Koning´ is het eerste wapenfeit van Wilde Westen Records. Ter promotie zijn 1.000 exemplaren van de mixtape op cd geperst die worden uitgedeeld tijdens optredens en aan iedereen die er maar een hebben wil. Met artwork van K-Lion, de vaste designer van het label, en bijdrages van producer Lil Me, rapper MohCain en Billy the Kid klinkt en oogt het album als het perfecte visitekaartje voor het label. Toch heeft het maken van cd's geen enkele prioriteit: “Aan cd's verdien je niets. We hebben veel liever veel hits op YouTube”, legt Mo later uit.

Naast zijn werk in de studio verzorgt Kingsize samen met MohCain ook hiphop workshops in buurthuizen en op scholen. Via Musicon worden de workshops pop & locking, electric boogie en rappen georganiseerd. Kingsize vertelt over de hiphopscene in Den Haag: “Het is hier rauwer dan in bijvoorbeeld Amsterdam en Rotterdam. Den Haag is toch een beatstad.” Hij is ervan overtuigd dat het werk wat hij en Wilde Westen Records doen bijdraagt aan het niveau in de stad: “We zijn constant bezig. Dat is onze grote kracht, constant bezig zijn voor iedere rapper in Den Haag. Het is heel real, het hiphopvuurtje verspreidt zichzelf nu. Voor veel jongeren die interesse hebben in hiphop is het op hun 16e, 17e de vraag of het hobby blijft of dat ze willen doorgaan in de hiphop. Over twee jaar hebben we ook in Den Haag een paar hele wrede acts.”

Zodra Mo is gearriveerd vertelt hij over het idee achter Wilde Westen Records. “Ik ben anderhalf jaar geleden voor mezelf begonnen. Na een jaar begon het te lopen met de mixtape's van Kingsize en Mekki.” Het label bedruipt zichzelf. Zonder subsidie, want uiteindelijk moet er winst gemaakt worden. “Ik sluit deals met artiesten en concentreer me op boekingen voor live shows, de YouTube views en promotie. Sinds we een eigen stage hadden op I Love Hiphop lopen de optredens nu binnen”. Daarnaast is de Wilde Westen studio te huur voor opnames. Gevraagd naar zijn voorbeelden, reageert Mo zelfverzekerd: “Mijn grootste voorbeeld ben ik zelf. Ik kijk wel naar anderen, maar rijd mijn eigen race.”

Toch is het zonder de juiste connecties moeilijk dingen voor elkaar te krijgen. “De Nederlandse hiphopscene is heel commercieel en lijdt erg onder vriendjespolitiek. Veel talent kan nergens terecht. Iedere stad heeft zijn eigen kliekjes die dingen voor elkaar regelen, maar het is moeilijk daar tussen te komen.” Ondertussen is M.E. aangekomen in de studio. Met 14 jaar de jongste telg van het label. “We zijn M.E’s voor- en naschoolse opvang”, grapt Kingsize. Zodra hij klaar is op school en zijn moeder het goed vind, trekt M.E. op met de crew van Wilde Westen en samen werken ze aan nieuwe raps.

Nederlandse hiphop komt nogal eens negatief in het nieuws door gewelddadig of zelfs ronduit bedreigend taalgebruik. Mo moet er niets van hebben: “Ik ben eindverantwoordelijk voor alles wat op Wilde Westen gebeurt en wil niks met geweld of politiek te maken hebben.” Toch staat op de mixtape van Mekki een track over Geert Wilders - doorspekt met samples uit de cartoonserie South Park: “Als je het grappig brengt zijn mensen eerder geneigd te luisteren dan wanneer je geweld gaat verheerlijken.” Wilders blijkt met recente uitspraken een dankbare inspiratiebron, want een tweede track is inmiddels in de maak.

Om de aandacht van de fans vast te houden, wil Mo zoveel mogelijk uitbrengen: “Ik wil veel laten horen, iets droppen en na een maand alweer met nieuwe tracks komen.” Het zorgvuldig opgebouwde netwerk van hiphopliefhebbers weet Wilde Westen Records inmiddels te vinden en te waarderen. Op de clips die het label op YouTube plaatst wordt voornamelijk positief gereageerd. "Als we een paar duizend downloads hebben en drie negatieve reacties dan denk ik bullshit. Als we een paar honderd downloads hebben en alleen maar negatieve feedback ga ik wel denken”, zegt Mo.

Wilde Westen Records verzorgt in het kader van de Haagse PopWeek een showcase in Musicon op vrijdag 23 oktober. Kingsize en Mekki treden op en er worden speciale gasten verwacht. Namens Mo: shoutouts naar K Lion, Tease, Mista Sweet en heel H3C, Musicon, Regga, Uzi en heel ‘t Wilde Westen.

Nu op 3voor12