Onlangs heeft het trio Noblesse met succes een EP uitgebracht genaamd ‘We Are Not A Demo’. Hoe is deze tot stand gekomen en hoe was de samenwerking met producer Gordon Raphael (o.a. The Strokes, Skin, Regina Spektor)? Waarom in de tussentijd een demo uitbrengen als de cd al af is? En hoe gaat het dan verder? We spreken met zanger Amos Ben-Tal en drummer Gideon Fresco in de chillruimte naast de plek waar Noblesse oefent en hun studio heeft.
Eventjes was het stil rond Noblesse (zanger Amos Ben-Tal, bassist Shahar Horev en drummer Gideon Fresco), maar het drietal is terug en laat weer van zich horen. Amos: “Eigenlijk zijn we nooit weggeweest, maar omdat we dans en muziek combineren lag het evenwicht tijdelijk anders. Maar Noblesse is nooit weggeweest. Integendeel, we zijn constant bezig geweest met onszelf te blijven ontwikkelen. We hebben langer de tijd genomen om die twee kunstuitingen meer naar elkaar toe te brengen, zodat wij het meer als één pakket kunnen voorschotelen. Het is altijd ‘work in progress’ geweest.”
Zo is de band druk bezig geweest met opnemen van de EP ’We Are Not A Demo’ en de cd ‘We Are Not Humanity’. Gideon: “ We hebben opgenomen in de studio van de broer van Amos in Tel Aviv. Elke zomer zitten we in Israël en hebben dan een soort muziek-werkvakantie.” Amos vult aan: “Klopt, het is daar voor ons alleen maar muziek, eten, slapen en spelen.” De drie bandleden komen oorspronkelijk allemaal uit Israël, maar hebben elkaar in Nederland pas gevonden. “Toch willen we alle drie (nog) niet terug. Nederland heeft een veel beter popklimaat dan Israël met onder meer veel podia en festivals, er is wel een scene in Tel Aviv, maar daar is alles mee gezegd. Dat is toch geen optie voor een rockband. Nederland ligt geografisch gezien ook veel centraler. Er zijn diverse landen waar je naar uit kan wijken, zoals België, Duitsland, Engeland. In de buurlanden van Israël heerst overal spanning.”
De EP is in vier steden tot stand gekomen, de basis in Den Haag, zanglijnen, bas en drums in Tel Aviv, het afmixen in Berlijn en het masteren door Nastasi in New York City. Verantwoordelijke voor de productie is Gordon Raphael. “Toen we op zoek waren naar een producer, gingen we alle achterkantjes af van cd’s die we alle drie leuk vinden, zo zijn we bij Gordon uitgekomen,” vertelt Gideon. “Ook omdat hij goed het Amerikaanse geluid waar we zo van houden kan overbrengen op plaat.” Amos: “We zochten contact met hem op en binnen 24 uur kregen we antwoord. Het was een heel proces om tot de beslissing te komen om samen te werken. Daarbij heb ik zelfs via Skype live liedjes voor hem zitten spelen op gitaar. Uiteindelijk zijn we nu de eerste Nederlandse band met wie hij heeft samengewerkt.”
Amos en Gideon vervolgen enthousiast over de samenwerking met Gordon: “Hij is een excentrieke man, erg eigenzinnig, valt op en heeft een eigen stijl. Met hem samenwerken was fijn. We wilden meer creatief de tijd nemen, het wat rustiger aan doen en dan de plaat kunnen serveren als een ‘full dish’. Gordon kon zelf niet naar Israël komen, maar gaf ons adviezen hoe de basis zou moeten klinken en dat de zang aanwezig moest zijn. In de winter van 2008 kwam hij in Nederland naar ons optreden kijken tijdens het Cadance festival. De dag erna zijn we meteen begonnen met opnemen in onze studio, om de sfeer en intensiteit van dat optreden levende te houden. Het was echt een gekke en drukke tijd, dertien uur per dag, vijf dagen lang. Gordon is een eerlijke man en erg down to earth. We hadden veel aan zijn tips. Ook was hij geen prima donna met veel eisen. Hij logeerde bij een vriend van ons en wat wij aten at hij ook. Op de plaat heeft Gordon keyboard ingespeeld, Amos’ broer fluit in ‘You look good’ en Jan Willem Troost speelde de cellopartijen in. Tijdens de opnamen hoefden we niet ontbrekend geluid op te vullen met gitaren. Later is het album afgemixed in Berlijn bij Gordon.”
De EP is nu uit, werd gratis uitgedeeld tijdens de EP-presentatie en is op diverse sites gratis te downloaden. Waarom eerst een EP als de plaat al af is? “Een tijd lang hebben we flink geïnvesteerd in onze presentatie met de dansers en minder op muziekvlak, de media en onze fans. Via onze EP willen we laten weten er nog te zijn als band en dat we een nieuwe sound hebben. Een EP weggeven is wat persoonlijker. Natuurlijk kan dat ook via internet, maar dat is een beetje gezichtsloos, we maken muziek voor de mensen en niet voor internet. Ook besteden we veel liever onze tijd in de oefenruimte dan op internet vriendjes toevoegen. Met de cd halen we uiteindelijk, als het goed is, onze kosten eruit. We geven nu vier liedjes weg, vinden mensen het goed, dan kopen ze de full length. We hebben geen haast om de plaat uit te brengen, maar in 2010 moet het wel gebeuren met een cd-presentatie, dansers en een toer, een compleet pakket. En als er een platenmaatschappij komt aankloppen, dan kunnen we altijd nog kijken wat we samen kunnen doen.” Uiteindelijk doel? “Zoveel mogelijk naar buiten met Den Haag als thuisbasis. En dan de wereld over, graag! Ook hebben we een videoclip opgenomen die te vinden is op YouTube.”
Zaterdag 17 oktober 2009 wordt de film We Are Not Humanity van Noblesse om 15:00 uur getoond tijdens PopDox. Het gaat over de rockband Noblesse en Amos als choreograaf. De film laat beelden zien van repetities, interviews en van de voorstelling tijdens het Cadance festival. Reserveren is gewenst.
De band live zien?
16 oktober - MP3Live, Amsterdam
22 oktober - De Paap, Den Haag (Haagse Popweek)
05 november - Crea Poppodium, Amsterdam
12 december - Rootz, Den Haag