Een muziekcollega keek mij met vuur in zijn ogen aan. Ik had hem net verteld dat ik onlangs The Jayhawks had beluisterd en ik dat helemaal fantastisch vond. “Ken je dat dan nog niet?”, schreeuwde hij mij toe. Alsof ik een achterlijke keuterboer was, een cultuurbarbaar. “Nee”, zei ik met het schaamrood om mijn kaken. “Maar ik vind het wel vet klinken”, zei ik nog. Ik was duidelijk in achting gedaald. En mijn gedachten raakten in een stroomversnelling.
De muziekcollega zal mij een jaar lang niet meer aankijken dacht ik. En ik moet nog veel beter op de hoogte zijn! Ik moet de laatste Dinosaur Jr. nog luisteren. De nieuwe Moke is uit, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd. En de nieuwe Pearl Jam, ja, die is briljant! En Yo La Tengo komt op Crossing Border, moet snel de nieuwe plaat checken. Akron/Family, droomband, komt ook op Crossing Border. En Wilco, Stephan Malkmus, komen ook al. En Pavement,gaat weer touren, hoe bestaat het! En Adolf Butler heeft nieuwe nummers op de MySpace en hoe gaat het met VuigTuig? Daar hoor ik veels te weinig van, schande!
Ik heb twee gigabite dubstepmixen en twee complete Indielijsten (200 nummers per lijst) van Blalocks op de mail binnen uit Londen, die moet ik snel checken. De digitale remix van de complete Beatles discografie is uit. Hoe zou die klinken, zowel in mono als stereo? En The Jesus Lizzard stond in Amsterdam, ik was er niet bij. Maar ik ga wel snel Scratch Acid weer eens draaien, de beste powernoiseband die ooit bestaan heeft! En Scary Mary en Anger Radio staan in de SuperMarkt en Hans Hardcore heeft mij uitgenodigd voor zijn feestje in Musicon met Atombox en vijf andere toffe Haagse bands. En dan zaterdag weer een Club 3VOOR12 Den Haag feestje, met Johnny's Landing en drie ander bands waaronder Want Want, een soort van Nederlandstalige Weezer, moet ik als Weezerfan dus echt gaan zien. Ik kon mijn gedachten niet meer stoppen.
En dan het festival Dag in de Branding, daar moet ik nodig heen, zeer goede cultuur verantwoorde muziek. En dan komt de Haagse PopWeek er weer aan. Zal ik toch maar weer eens proberen alle acts te gaan zien? Ben zo benieuwd naar die Turkse band, Replikas, schijnt supervet te zijn. En All Missing Pieces, die hebben vast veel nieuwe nummers met toetsen, moet ik zien! En The Horrors, wat ben ik daar fan van geworden, echt iets voor State-X New Forms. En mijn laatste persoonlijke ontdekking, The Temper Trap, popsongs zoals popsongs moeten zijn, uit Down Under waar zoveel supertoffe bands vandaan komen. Daar zijn Keane en Coldplay volgens mij niks bij.
En mijn collega Martijn speelt in Bimbo’Lectrico, hun demo cd klinkt waanzinnig cool. En Alec Empire komt weer naar Bazart. Vorig jaar brak ‘ie de tent af, mag ik niet missen. En moet ik me weer eens gaan opgeven voor Noorderslag? Slau houd een cd-presentatie in het Paardcafé, maar dat is tegelijkertijd met het Haags Popdebat. Dyzack staat na lange tijd weer op de planken tijdens de Haagse Popweek in het Paardcafé, en een van de tofste reggaebands ter wereld staat in het Paard, Groundation, mag je gewoon niet missen? En dan Cesaria Evora, die op bloten voeten dansende oma van de Fado uit Kaapverdië komt ook naar het Paard, wordt vast legendarisch.
Badend van het zweet wordt ik wakker. Had ik weer zo'n voorspellende droom? Over hoe de komende maand er weer uit gaat zien? Net zo voorspellend als mijn pleidooi in de vorige Rob & Roll voor vrijheid voor popmuziek in China en Irak, en dat een paar weken daarna in de stad van Vrede en Recht de organisator van TodaysArt uit zijn bed wordt gelicht vanwege opruiende posters? Het leven van deze totale muziekgek gaat niet over rozen. Maar klagen doe ik nooit, want ik heb de mooiste baan van de wereld. Lang leve het muzikale universum!
The Jayhawks bij David Letterman op YouTube: