Pitch Blond terug in de spotlights

Creatief met karton

Ferry Bovet ,

Aanstaande zaterdag presenteert Pitch Blond hun nieuwe plaat, het eerste volwaardige album. ‘Wise & Ugly’ heet-ie en wie Pitch Blond voor zich ziet als louter die uptempo-punky-poprock band, zal ook gaan kennismaken met een andere kant van de band. Pitch Blond heeft zich doorontwikkeld, heeft een plaat gemaakt die misschien even wennen is, maar die bij elke luisterbeurt groeit. Zangeres/gitariste Suzanne Ypma toont zich dan ook een tevreden vrouw.

Creatief met karton

Aanstaande zaterdag presenteert Pitch Blond hun nieuwe plaat, het eerste volwaardige album. ‘Wise & Ugly’ heet-ie en wie Pitch Blond voor zich ziet als louter die uptempo-punky-poprock band, zal ook gaan kennismaken met een andere kant van de band. Pitch Blond heeft zich doorontwikkeld, heeft een plaat gemaakt die misschien even wennen is, maar die bij elke luisterbeurt groeit. Zangeres/gitariste Suzanne Ypma toont zich dan ook een tevreden vrouw.

“Ik vond dat de energieverdeling in onze nummers constant op hetzelfde niveau zat. Ik denk dat bij een goed liedje je soms de energie kunt doseren, een spanningsboog kunt creëren. Die spanningsboog zit dan niet alleen in de lengte, maar juist ook in de arrangementen of in de akkoorden. Je kunt het daarin heel erg rijk maken of juist back-to-basic. Dat was het uitgangspunt voor de nieuwe cd. We hebben ook vanuit de teksten gewerkt. Wat is het verhaal en hoe kunnen we dat qua arrangementen vastleggen? Welke instrumenten hebben we nodig en wat gaan ze spelen? En: hoe gaan we het qua productie opnemen? We hebben geprobeerd al die dingen elkaar te laten versterken. Per nummer bekijken welke sfeer het nodig heeft.”

Na een slok koffie vervolgt ze haar relaas. “In december vorig jaar ben ik begonnen met teksten schrijven, heb ik heel veel kleine ideetjes gemaakt, 15 à 20 of zo. Die zijn tijdens een gezamenlijke midweek Ardennen samengevoegd met de ideetjes van Vincent (van Haperen - bas/zang) en Jim (Geurts - drums). Zo is er langzaam een rode draad ontstaan, teksten die bij elkaar pasten. En zijn er stukken voor songs uit ontstaan. Uiteindelijk zijn we met Bart (Schatteleijn - producer) naar Amersfoort gegaan om de cd op te nemen. Al onze spullen meegenomen en alles zo opgebouwd dat we heel snel konden switchen als een bepaalde sound niet werkte. Maar we hadden nog steeds alleen maar ruwe brokken. We hebben daarom iedere ochtend een nummer gepakt om uit te werken. Daarbij vond ik het wel belangrijk om de sfeer die ik bij dat nummer in m’n hoofd had te bewaken en dan is het best een klus om zoiets binnen een dag te doen. Maar dat was wel de opzet van het maken van deze cd, om het enthousiasme dat je hebt omdat het nieuw materiaal is, vast te houden en vast te leggen. Het moest daarbij ook wel met een nummer per dag, omdat we niet meer studiotijd hadden.”

Het heeft allemaal geresulteerd in een plaat die menigeen zal verrassen en die duidelijk maakt dat de band niet meer in dezelfde fase verkeert als destijds bij de EP. Suzanne stelt nooit bang geweest te zijn dat de sound en sfeer die per nummer uitgezocht zijn, de coherentie van het geheel in gevaar zouden brengen. “Ik heb wel het gevoel dat het allemaal Pitch Blond is. De gemene deler is mijn stem. Het is misschien wel lastig dat je door zoveel sferen heen moet om één cd af te luisteren, maar aan de andere kant is het mijn stem dat constant blijft, ook al doe ik er verschillende dingen mee. En ook door de structuren in de liedjes vind ik het echt als ons klinken, maar wel op een heel andere manier. Ik vind het fijn dat we niet op hetzelfde pad verder zijn gegaan, dat zou voor mij niet zo interessant zijn.”

Progressie is belangrijk en het uittesten van het nieuwe materiaal voor een publiek is de band goed bevallen. Er is ook gekeken hoe de sound van de plaat naar de live situatie vertaald kan worden. “Dat vonden we ook een leuk onderdeel van het proces: je maakt een plaat, daarop doe je je ding en dat moet dan live ook staan. Maar dat hoeft niet op dezelfde manier. Live is een toegevoegde waarde ten opzichte van de plaat en hoeft voor mij niet hetzelfde te zijn. We zijn een hele energieke band en kunnen daarmee al veel oplossen, maar we willen soms ook subtieler uit de hoek komen. Dus hebben we voor grote optredens een saxofonist erbij en we proberen steeds met gastmuzikanten iets te doen. En we kunnen met arrangementen heel veel kanten op. Dat maakt het interessant. En dan blijft het ook interessant voor altijd, zeg maar. Gastmuzikanten brengen ook een frisse blik met zich mee en dat maakt het voor mij - ik ben onlangs afgestudeerd in compositie en productie - heel erg leuk.”

Bij de vraag naar die eerder genoemde rode draad in het verhaal aarzelt Suzanne toch even. “Ik ben heel erg bezig hoe ik iets op een bepaalde manier kan uitdragen. Vroeger was ik een beetje bangig: ligt dit er niet teveel bovenop, of is het niet te pretentieus. Nu weet ik dat ik wel degelijk iets te vertellen heb. Maar het verhaal is ook voor mezelf bedoeld, om alles met elkaar kloppend te maken. Daar hoort ook die sfeer en productie bij en de fotoshoot die we hebben gedaan. Zodat alles onder dezelfde kapstok valt.” En uiteindelijk wil ze best wel wat erover kwijt.

“Ik vind dat het leven dynamisch hoort te zijn en niet afgevlakt. Dat is de grote lijn en de nummers zijn allemaal belichtingen van dat onderwerp. ‘Built for you’ bijvoorbeeld doet wat industrial aan en gaat erover dat iedereen zijn eigen weg probeert te vinden, maar dat je vaak op hetzelfde punt uitkomt omdat je een bepaalde richting op geduwd wordt. Je wilt studeren maar wát je kan studeren is al vooraf bepaald. En wat nou als dat je uit je evenwicht brengt?” Suzanne geeft nog meer voorbeelden maar eigenlijk is het aan iedereen zelf om je eigen interpretatie aan de teksten te geven. Het is in ieder geval duidelijk dat Pitch Blond erg gegroeid is.

Zaterdag 14 november wordt ‘Wise & Ugly’ om 22.00 uur gepresenteerd in de SuperMarkt. Op zaterdag 21 november speelt de band op Crossing Border, om 19.00 uur in de Cuatro.