“I picked up a cd case that belonged to Lisa and thumbed through the discs. I was impressed. She had music by Cesária Évora, a diva from the Cape Verde islands. Her mournful songs, backed by a lilting Latin rhythm, are perhaps the best make-out music on the planet. As soon as I saw that cd, I knew I’d met someone I wanted to know better.” Bron: Neil Strauss, The Game: Penetrating the Secret Society of Pickup Artists.
Zaterdagavond 7 november is het Paard toneel voor deze Kaapverdiaanse zangeres. De keizerin van de morna, een stroming die veel wegheeft van fado maar zich kenmerkt door trieste teksten en onderwerpen, wordt aanschouwd door een verrassend vol Paard. De entreeprijs van maar liefst 42 euro heeft men niet kunnen weerhouden om de ontvanger van de Grammy Award voor Best Comtemporary World Music Album van 2004 te beluisteren. Het is niet geheel uitverkocht, maar tot en met het bovenste balkon is het aardig gevuld. Het publiek is van gemêleerde afkomst. Je hoort naast het gebruikelijke Nederlands ook Engelse, Franse, Spaanse en Portugese tongval.
Na de korte break lijkt Évora pas echt op stoom te raken. Nadat ze een sigaretje heeft gerookt, lijkt haar stem wat beter en als de eerste klanken van het prachtige ‘Besame mucho’ vallen. De 68-jarige zangeres lijkt op dat moment het laatste stukje schroom van zich af te zetten, en overlegd niet meer na elk nummer met de toetsenist. Iedereen is verkocht. De statische Évora is geen vrouw van veel woorden, maar lijkt op een aantal verzoekjes gevat te reageren. Alles verloopt in het Portugees, maar diegenen die de taal machtig zijn kunnen een glimlach niet onderdrukken.
Tijdens de pauze, waar Évora een paar minuutjes bijkomt, neemt een van de achtergrondzangers het over. Deze blinde zanger staat zo ineens wat nerveus in de schijnwerpers en verontschuldigt zich. Het is zijn eerste keer in Nederland. Eigenlijk is dit het breekpunt in de avond, want ook hij krijgt het voor elkaar om het publiek te beroeren en te betoveren. Waar de 12-koppige groep in het begin nog wat moeite heeft om te overtuigen, wordt dit lang en breed goed gemaakt in de tweede helft, met ook het intense ‘Sodade’.
Misschien klinkt het verrassend dat de stem van Cesária Évora synoniem zou staan voor een van de meest geweldige stemmen om de liefde op te bedrijven (aldus Neil Strauss), maar haar stem is absoluut meeslepend, betoverend, passievol en indrukwekkend. Je voelt absoluut de morna terugkomen in haar stem.