"Ooowh my god! Jullie staan in de Cosmogirl!" volgens Brams zusje is het helemaal duidelijk, haar broer heeft het gemaakt, de band is beroemd en wereldfaam is binnen handbereik. Toegegeven, we zijn geen 'hunks van de week' , maar hebben wel een vermelding in de 'Must Download' rubriek, inclusief kleine foto. Dus we staan gewoon in de Cosmogirl en dat is genoeg voor Brams kleine zusje. Het gaat erg goed met So What, ook al is het nog volop vakantie, dingen zijn gaan lopen en het voelt alsof het vuurtje is gaan branden.
Heel de band is niet met vakantie. We hadden geen vakantie gepland, omdat we dachten dat we deze zomer veel zouden moeten optreden en onder andere op Lowlands, Rock Werchter en Glastonbury zouden staan (we hebben nee gezegd tegen Glastonbury en Lowlands, en Rock Werchter belde te laat, dus het is nu wat rustig). In plaats daarvan zitten we nu elke dag het internet af te struinen naar recensies en artikelen over de band. Ze stromen mondjesmaat binnen en zijn tot nu toe (klop, klop) allemaal erg positief. We kregen 4 sterren in de Veronica Gids en de Music Maker noemde de plaat "misschien wel het meest aanstekelijke en dansbare debuut van 2009". En ook al is het maar de mening van één enkel persoon, een goede recensie laat je toch wel een dag lang op wolkjes lopen.
Dat we in deze en andere tijdschriften staan hebben we vooral te danken aan de promoters en platenmaatschappij, maar het is toch gewoon heel erg stoer en belangrijk. Hopelijk pikken meer muzieksites (waarvan natuurlijk 3VOOR12 de belangrijkste is, slijm) en tijdschriften ons op. Het vuurtje is aan. We krijgen veel reacties van vrienden en bekenden, vooral na een interview in de Veronica Gids en na het optreden bij Giel. Maar toch stroomt de Hyves niet vol met nieuwe vriendaanvragen en worden we nog niet herkend op straat. Eerst waren we hier een beetje teleurgesteld in, maar toen we gingen kijken hoe we zelf met 'nieuwe bandjes' omgaan lijkt het allemaal best logisch. Zodra ik een interview met een nieuwe band lees in de krant, ga ik diezelfde dag niet meteen mailen met ze. Je leest het, luistert misschien zelfs wat, en je slaat het in je op. Een week later hoor je ze op de radio of lees je er weer wat over. Maar nog steeds ben je geen die-hard fan. Het wordt een 'ja daar heb ik van gehoord' bandje. Pas als je ze een keer op een festivalposter ziet staan denk je, 'ja die ga ik bekijken'. En vind je ze fantastisch of niet.
Afgelopen vrijdag werden we om zeven uur 's avonds gebeld door 3FM, of we misschien die nacht nog om vier uur wilde optreden tijdens het tweede deel van de Freaknacht. Alex zou tot half één werken en we hadden geen chauffeur voor de tweede auto. Met een hoop geregel lukte het toch om alles klaar te krijgen. Reden we om twee uur 's nachts naar Hilversum om voor een hoop dronken luisteraars wat nummers te spelen. Vol lef speelden we zelfs een nummer dat niet eens op het album stond, en we die week pas af hadden gemaakt. In de uitzending mochten mensen smsen wat de naam voor het nieuwe nummer zou worden, we waren verbaasd over de hoeveelheid mensen die smsten. We waren zelf erg voor 'Can not hold from those sluts', maar uiteindelijk hebben we toch gekozen voor 'Make you sway'. Toch leuk, al waren we pas om negen uur in de ochtend thuis.
Na veel discussie en een goed vuistgevecht hebben we ook eindelijk besloten om een Twitter-account aan te maken. Het leek ons vooral een hype, maar het is voor een band ideaal. Je kan je gevolg makkelijk laten weten waar je mee bezig bent zonder een enorme mail rond te sturen. En je kan natuurlijk jaloers lezen over andere acts die op tour zijn door Zuid-Afrika.
Ook optredens stromen nu langzaam binnen. Niet met bakken en een uitverkochte herfsttour zit er natuurlijk nog niet in. Maar sinds kort hebben we wel een boeker (Friendly Fire) en daar hebben we een erg goed gevoel bij. We spelen de komende tijd bij een aantal studentenverenigingen en dat zijn mooie plekken om nieuwe fans te vinden. We zijn op zoek naar een goede manier om tijdens of vlak na het optreden de luisteraars definitief aan de band te binden, en dan geen duffe e-maillijst (alhoewel die er natuurlijk wel ligt). Een goed idee hebben we nog niet echt, gratis T-shirts? Een code voor gratis download? Iemand ideeën?
Het album verkoopt aardig. We gaan voor de lol wel eens de FreeRecordShop in, om hem te bewonderen. Nog fijner is het als hij niet meer te bewonderen is, omdat hij uitverkocht is. In Alphen aan de Rijn hadden ze hem zelfs na moeten bestellen. Ze hadden dan ook maar één exemplaar, maar toch, we zijn 'uitverkocht' geweest. We zijn er nog niet achter hoeveel platen er in totaal verkocht zijn, dat moeten we snel navragen. Misschien is het wel iets waar we over op kunnen scheppen in het volgende dagboekdeel.
De komende tijd staat in het teken van plannen (we zijn bezig met stickers, T-shirts en plak-tattoos. Geen grap) en optredens. En natuurlijk Lowlands waar we de banden met de Haagse bands weer kunnen versterken, we delen onze campingground met onder andere F en the Levi's. Vanaf september moet het vuurtje toch wel ontpoppen in een behoorlijke bosbrand.
Dagboek So What; op naar eeuwige roem (8)
van een vuurtje naar een bosbrand
"Ooowh my god! Jullie staan in de Cosmogirl!" volgens Brams zusje is het helemaal duidelijk, haar broer heeft het gemaakt, de band is beroemd en wereldfaam is binnen handbereik. Toegegeven, we zijn geen 'hunks van de week' , maar hebben wel een vermelding in de 'Must Download' rubriek, inclusief kleine foto. Dus we staan gewoon in de Cosmogirl en dat is genoeg voor Brams kleine zusje. Het gaat erg goed met So What, ook al is het nog volop vakantie, dingen zijn gaan lopen en het voelt alsof het vuurtje is gaan branden.