Afgelopen woensdagavond was op zijn minst speciaal te noemen, als je de programmering van de Boerderij in Zoetermeer erop na hebt geslagen. Maar liefst vijf Nederpopacts uit de jaren 80 deelden met elkaar het podium, wat bij het publiek vele herinneringen omhoog deed komen. In volgorde speelden Splitsing (dat in de jaren 90 overging in De Jazzpolitie), Polle Eduard, Kadanz, Toontje Lager, Circus Custers en Toontje Lager. Niet de minsten zullen we maar zeggen! De presentatie lag in handen van Bert Heerink, ooit zanger van Vandenburg.
Zanger Peter Groot Kormelink van Splitsing/De Jazzpolitie is verbaasd dat er zoveel mensen in de Boerderij zijn bij de muzikale opening om half acht. “Ik dacht dat we voor een paar man zouden spelen,” vertelt hij aan het publiek. De formatie brengt nummers uit zowel de tijd van Splitsing (zoals “Wind en zeilen” en “Recht uit het hart) als van De Jazzpolitie (met als inkoppertjes “Ze zijn terug” en de klassieker “Liefdesliedjes”). Peter vertelt aan het eind van de drie kwartier durende performance dat ze nog een record op hun naam hebben staan. In 1994 deden ze namelijk acht bevrijdingsfestivals op één dag aan.
Tweede act van vanavond is Polle Eduard, die over drie maanden de respectabele leeftijd van 60 zal bereiken. Dat hij eeuwig jong blijft, blijkt uit de energieke set die hij samen met zijn band geeft. Het publiek krijgt onvervalste Nederlandstalige rock’n’roll voor haar kiezen, waarbij zijn bekendste liedjes “Ik wil jou” en “Ik wil je nooit meer zien” niet ontbreken. Er zitten echter weinig showelementen en variatie in het optreden verwerkt, wat het dan toch weer een beetje saai maakt om vijfenveertig minuten naar te kijken.
Het Utrechtse Kadanz, in een donkergrijs verleden voortgekomen uit homo-cabaretgroep Spitsroeden, heeft de taak het publiek wakker te schudden. Ondanks het instarten van twee rustige nummers – “In het donker” en “Intimiteit” – weet zanger Frans Bakker de aandacht goed op zich te vestigen. Veel (vooral vrouwelijke) fans zingen de teksten mee, wat hun optreden een extra lading geeft. Nummers als “De wind” en “Dagen dat ik je vergeet” doen het ook erg goed bij het publiek.
Dan is het de beurt aan Herman Erbé, ooit helft van het duo Circus Custers. Hij heeft een krachtige presentatie, waarbij hij ondersteund wordt door een drummer, toetsenist en een piepjonge gitarist. Bij het derde nummer speelt Herman op een minigitaartje, wat de act iets kleinkunstachtigs geeft . Na de hit “Monica” wordt “Drank en vrouwen” ten gehore gebracht, waarbij een vrouw uit het publiek wordt gehaald om een potje mee te zingen. Dit doet ze niet onverdienstelijk; ze heeft echt een dijk van een stem!
Omstreeks kwart voor elf is het tijd voor de hoofdact: Toontje Lager. De opkomst van zanger Erik Mesie heeft iets mysterieus; nadat de muziek al een tijdje bezig is, maakt hij een charismatische entree en trakteert het publiek op een wonderschone versie van “Vroeg of laat”. Leuk om te zien is dat hij bij sommige nummers de elektrische gitaar ter hand neemt. Afsluiter “Stiekem gedanst” kan natuurlijk niet ontbreken en maakt zonder twijfel bij velen nostalgische gevoelens los. Nadat enkele dankbetuigingen zijn gedaan, komt er onverwachts een toegift en wel in de vorm van “Zonder jou”, ooit een solohit van Erik. En zo is ‘Ze zijn terug’ in de Boerderij jammer genoeg tot een einde gekomen. Maar niet getreurd, de Nederpop-legenden doen de komende tijd nog genoeg andere steden aan…
Ze zijn terug en hoe!
Nederpop van de jaren 80 herleeft in de Boerderij
Afgelopen woensdagavond was op zijn minst speciaal te noemen, als je de programmering van de Boerderij in Zoetermeer erop na hebt geslagen. Maar liefst vijf Nederpopacts uit de jaren 80 deelden met elkaar het podium, wat bij het publiek vele herinneringen omhoog deed komen. In volgorde speelden Splitsing (dat in de jaren 90 overging in De Jazzpolitie), Polle Eduard, Kadanz, Toontje Lager, Circus Custers en Toontje Lager. Niet de minsten zullen we maar zeggen!