Dagboek So What; Op naar eeuwige roem (5) Dagboek So What; Op naar eeuwige roem (5)

Het afronden van de opnames

, Joeri Gordijn (So What),

Dagboek So What; Op naar eeuwige roem (5)

Het afronden van de opnames

Joeri Gordijn (So What), ,

De drums staan er op, de gitaren staan er op, de bas staat er op en vanavond hopen we ook de zang af te krijgen. Als puzzelstukjes vallen onze nummers in elkaar, en steeds meer krijgen we een beter beeld van het eindresultaat. Dat is heel erg tof, maar tegelijk ook een beetje eng. Want hierna valt er niet veel meer te veranderen, elke noot die je speelt zal voor eeuwig op het album staan en als het aan ons ligt gaan heel veel mensen die noot horen.

Het afronden van de opnames

De drums staan er op, de gitaren staan er op, de bas staat er op en vanavond hopen we ook de zang af te krijgen. Als puzzelstukjes vallen onze nummers in elkaar, en steeds meer krijgen we een beter beeld van het eindresultaat. Dat is heel erg tof, maar tegelijk ook een beetje eng. Want hierna valt er niet veel meer te veranderen, elke noot die je speelt zal voor eeuwig op het album staan en als het aan ons ligt gaan heel veel mensen die noot horen. “You Dutch bassplayers are like machines” zegt Greg Haver als Vincent alweer foutloos een track heeft ingespeeld. Hij vertelt dat de bassist van de andere Nederlandse band die hij geproduceerd heeft (GEM) ook zo strak speelde. Wel jammer is dat we er tijdens het opnemen van de gitaren achterkomen dat in twee nummers een bassnaar vals is en Vincent die nummers weer helemaal opnieuw moet inspelen. Wat doet zo’n producer nou eigenlijk tijdens het opnemen van een album? Naast het aanbrengen van de nodige veranderingen in de opbouw van nummers houdt Greg zich vooral bezig met de sound. Tijdens het opnemen van de gitaren ligt hij bijvoorbeeld op de grond en bedient de pedaaltjes, we hebben hier keuze uit bijna honderd verschillende pedalen dus er is veel keus aan sound. Voor sommige nummers gebruiken we wel acht pedalen om een bepaalde sound te krijgen. Greg heeft vaak al een bepaald geluid in zijn hoofd, het is onvoorstelbaar hoe erg een klein pedaaltje invloed kan hebben op het gevoel van een heel nummer. Gisteravond hadden we een strijkerskwartet op bezoek. Een hele speciale ervaring, om andere mensen door jouw geschreven deuntjes te zien spelen. Het eindresultaat is overweldigend, bombastisch en haalt het hele album naar een hoger level. Op onze Youtube-pagina kun je alvast kijken hoe het er uit zag (en ook een beetje hoe het klinkt). Elke avond drinken we nog wat na met Clint de Engineer. We hebben hem laatst geprobeerd het bordspel Kolonisten van Catan uit te leggen, maar dat ging er niet zo makkelijk in. We praten over onze ervaringen en leuke anekdotes en hij vertelt over zijn ervaringen als engineer. Hij heeft gewerkt met heel verschillende muziekanten, van 50 Cent tot Silverchair. 50 Cent schijnt een heel lieve jongen te zijn, zelfs een beetje verlegen als het om muziek gaat. Zijn posse daarentegen sloopte elke avond de halve studio. Afgelopen zaterdag hebben we geprobeerd uit te gaan in Tetbury. Onmogelijk. We werden in elke bar geweigerd omdat ze onze Nederlandse ID’s niet accepteerden. Bullshit natuurlijk, we zagen er gewoon te rocksterrerig uit. Uiteindelijk belandden we in een bar aan de buitenkant van het dorp, de enige plaats waar de lokale jeugd heen kon waarschijnlijk. “I looooove dutch cheeeese!”, “You have weed?” en “Dutch hookers yeah!” waren maar een aantal leuke dingen die we naar onze hoofden geslingerd kregen. Wel is het in Engeland gebruikelijk om zoveel mogelijk shotjes voor je buitenlandse gasten te kopen. We kropen dus naar de accommodatie. De dag erna ging het opnemen wat minder gemakkelijk dan gewoonlijk. Vanavond gaan we het akoestische nummer van ons album opnemen. Onze producer houdt erg van een goede sfeer in de studio, ik zag onze studiohulpen al slepen met flessen wijn en kerstmisversiering. We zullen met zijn vieren om wat microfoons heen zitten en de sfeer vast proberen te leggen. Benieuwd hoe dat afloopt. Maandagmiddag rijden we naar huis. De laatste drie dagen zullen voorral om het mixen draaien. Nadat dat gedaan is zal de mix naar New York gestuurd worden, alwaar hij gemasterd zal worden door Greg Calbi. Hij is een van de grootste namen in de ‘master-wereld’ en heeft onder andere MGMT, Bruce Springsteen en Kings Of Leon gemasterd. We zijn natuurlijk erg benieuwd wat hij nog met ons album gaat doen. Check ons Youtube profiel voor de filmpjes uit de studio.
Tags

Nu op 3voor12