Dag in de Branding brengt ode aan Dick Raaijmakers

Zaterdag 11 oktober in Den Haag

Tijdens het TodaysArt Festival, 26 en 27 september in Den Haag, was het voornamelijk in de Nieuwe Kerk opvallend druk. Het ‘waarom’? Als voorbode op de komende editie van Dag in de Branding, 11 oktober in Den Haag, werd het publiek tijdens TodaysArt alvast getrakteerd op een preview van het werk van een van ‘s Nederlands meest bijzondere muzikale kunstenaars, Dick Raaijmakers.

Zaterdag 11 oktober in Den Haag

Tijdens het TodaysArt Festival, 26 en 27 september in Den Haag, was het voornamelijk in de Nieuwe Kerk opvallend druk. Het ‘waarom’? Als voorbode op de komende editie van Dag in de Branding, 11 oktober in Den Haag, werd het publiek tijdens TodaysArt alvast getrakteerd op een preview van het werk van een van ‘s Nederlands meest bijzondere muzikale kunstenaars, Dick Raaijmakers. Met een remake van Dick Raaijmakers’ Grafische Methode Fiets zag men een ‘naakte man van een fiets stappen’. Dit is slechts een simpele interpretatie van dit meesterwerk van Dick Raaijmakers; de beste man bracht, als pionier op het gebied van de elektronische muziek, vanaf de jaren ’60 de wetenschap flink in beroering met zijn bijzondere visie op het combineren van elektronische muziek met disciplines als beeldende kunst, film, theater en literatuur. Kenners beschouwen het werk van Raaijmakers zelfs als dé inspiratiebron voor de hedendaagse elektro-stromingen, dit naast acts als Kraftwerk en Art of Noise. De Grafische Methode Fiets Een van Raaijmakers meest bijzondere werken is De Methode / De Grafische Methode Fiets, waarvan tijdens de komende editie van Festival Dag in de Branding een remake wordt vertoond. In De Grafische Methode Fiets beweegt de fiets zich zó traag voort dat hij voortdurend de indruk wekt stil te staan - als de grote wijzer van een klok. De fietser begint zijn afstapbeweging zittend op het zadel. Daar verkeert hij enkele minuten in rust, waarna een trekinstallatie uiterst traag in werking treedt. Vanaf dat moment dient de fietser de afstapbeweging van Marey’s model zo exact mogelijk te imiteren, op één belangrijke uitzondering na. Wanneer het pedaal dat de fietser uit het zadel duwt zijn hoogste punt heeft bereikt, brengt de installatie de fiets tot stilstand. Daardoor kan de fietser met zijn voet op het pedaal blijven rusten tot dat de laagste stand heeft bereikt. De vloeiende beweging waarmee het zwaaiende been bij het staande been aansluit wordt hierdoor, in tegenstelling tot Marey’s voorbeeld en tegen alle regels van de zwaartekracht in, gelijkmatig in een extreme slow motion voltooid. Zoals het festival Dag in de Branding betaamt is het bijna onmogelijk je vooraf een voorstelling te maken van de Grafische Methode Fiets en is het duidelijk dat je dit onderdeel van de festivalreis niet anders kan beleven door het met eigen ogen te aanschouwen. Verwacht wat je niet kunt verwachten Festival Dag in de Branding beleeft met de komende editie in oktober haar inmiddels derde seizoen. Ook dit keer is de insteek ‘verwacht wat je niet kunt verwachten’. Zo opent de editie van zaterdag 11 oktober met een bijzondere voorstelling van de Koreaanse componiste Seung Ah Oh, opgezet voor Slagwerkgroep Den Haag en een sopraan en danser. Dit kunststuk draagt de titel ‘Words and Beyond’ en vindt plaats in een audiovisuele installatie van kunstenares Ji-Young Chae. Het stuk is een ontmoeting tussen verschillende kunstvormen waarin geluiden, beelden en geleidelijke bewegingen samenkomen, geïnspireerd op het leven en de gedichten van een van de meest vooraanstaande courtisanes uit het 16e-eeuwse Korea. Het Residentie Orkest brengt een dubbelportret van Sofia Goebaidoelina en de Haagse componist Otto Ketting, waarbinnen ondermeer de Nederlandse première van The Light of the End van Goebaidoelina plaatsvindt. Tenslotte luidt het Haagse POW ensemble deze DidB editie uit in de kleine zaal van het Paard van Troje. Het POW ensemble brengt een Homage to Hazard: elektronische muziek die een zekere mate van onrust en ongerustheid oproept. Dag In De Branding (editie 09) Zaterdag 11 oktober Diverse locaties Den Haag Aanvang: 15.00 uur / eind 03.00 uur Compleet programma: 15.00 uur Pulchri Studio (Lange Voorhout 15): Slagwerkgroep Den Haag m.m.v. Margriet van Reisen (mezzo sopraan) en Michael Schumacher (choreografie en dans), Words and Beyond: Hwang Jin-Yi, een muziektheaterproduktie van Seung-Ah Oh (concept en compositie). 17.00 uur KORZO5HOOG (Binckhorstlaan 36): Dick Raaijmakers - De grafische methode fiets i.s.m. TodaysArt en V2 Instituut voor de instabiele media. 18.00 uur Festivaldiner in BAR5HOOG 20.15 uur Lucent Dans Theater (Spuiplein): Residentie Orkest: Accent / Dubbelspel Otto Ketting - De aankomst (1993) Sofia Goebaidoelina - Stunde der Seele (1976, oorspronkelijke versie 1974) Otto Ketting - Symfonie nr. 4 (2007) Sofia Goebaidoelina - The Light of the End (2003) (Nederlandse première) 23.00 uur Paard van Troje (Prinsegracht 12): POW ensemble - Homage to Hazard. Met werk van Han Buhrs, Guy Harries and Luc Houtkamp.