Deze week vindt de negende editie plaats van Langweiligkeit in de binnenstad van Den Haag. Er is veel te doen: zo zijn er enorm veel bands, dj’s, dichters, beeldkunstenaars, interactieve media en een heus bluesfestival. Uit het grote aanbod gaan we een aantal acts voor je toelichten door middel van emailinterviews. Als eerste is Tapage aan de beurt.
Tapage is de artiestennaam van Tijs Ham. Ooit is hij begonnen als een gitarist van een metal/nederhopband, aleer hij zich bezig ging houden met het maken van elektronische muziek. Met diverse tracker programma's en elektronica wordt zijn interesse gewekt en door gitaar en diverse stijlen door elkaar te mengen is zijn eigen geluid ontstaan; een combi van postrock, avantgarde, dromerige soundscapes met schurende, gecompliceerde beats. Tapage wordt in 2005 gevraagd om lid te worden van Meta4, een samenwerkingscollaboratie van Ophidian en DJ Ruffneck dat nieuwe talenten en doorgewinterde muzikanten een kans biedt hun muziek uit te brengen op een open-minded platform. Een jaar later brengt hij samen met Meander de EP ‘Hydromedusa’ uit op het nog experimenteler label Meta0.
Dit jaar is de cd ‘The Institute Of Random Events’ uitgebracht op het Tympanik Audio label dat onder andere artiesten herbergt als Aphorsm, Broken Fabiola, Displacer, Flint Glass en Pneumatic Detach. Een cd dat in recensies wordt omschreven als: goed gemixed met goede spanningsopbouw, willekeurige tweaks en geluiden op de juiste plekken. Met als pluspunt dat het niet teveel op samples leunt. Verfrissend en puur om naar te luisteren.
We leggen de vragen voor aan Tapage.
“Hey, mijn artiestennaam is Tapage. Alweer een aantal jaren terug ben ik begonnen met het produceren van muziek onder deze naam die in het Frans zowel 'lawaai' als 'oproer' betekent.”
Wat doe je in het dagelijks leven?
“De muziek neemt een heel groot deel van mijn leven in beslag. Veel van mijn andere activiteiten zijn er dan ook aan verwant. Zo hou ik me naast geluid ook met beeld bezig. De fotografie en andere vormen van kunst waar ik aan werk komen vaak ook weer terug in de vormgeving van albums die ik uitbreng.”
Stel Tapage eens voor aan mensen die jou niet kennen.
“Ik ben een elektronisch muzikant met een zeer brede smaak in muziek. Deze smaak komt ook weer terug in de muziek die ik produceer en de optredens die ik doe. Dromerige geluidssferen komen tegenover industriële beats te staan. Mijn live sets zijn over het algemeen gevarieerd en dynamisch. Mijn publiek bestaat uit mensen die uitgedaagd willen worden, maar ook een goede beat weten te waarderen.”
Hoe ben je bezig met muziek maken?
“Mijn nummers beginnen met het zoeken naar geluiden. Soms neem ik deze op met een microfoon, maar vaak komt het meer elektronisch tot stand. Vervolgens manipuleer ik de geluiden en maak ik een arrangement. Ik probeer vaak verschillende programma's te gebruiken om zo steeds weer nieuwe dingen te ontdekken. Voor mijn optredens werk ik half met een laptop en half met een sampler en een hele bult effecten. Ik bereid m'n sets wel goed voor, maar ik hou ook altijd ruimte om andere wegen in te slaan.”
Wat is het meest vreemde optreden dat je hebt gehad?
“Het meest vreemde optreden dat ik heb gehad, was op een kraakfeest in Den Bosch. Ik deed een live set samen met Meander en de laatste vijf minuten speelden we een enorme bak noise. Alles aan het piepen, kraken en scheuren. Juist op dat moment kwam er iemand op ons af om te zeggen hoe vet ie het wel niet vond. Vreemd, maar wel gaaf.”
Hoogtepunten?
“Mijn debuut solo cd op Tympanik Audio!: Tapage - The Institute of Random Events.
Verder is de 'Hydromedusa EP' samen met Meander ook heel belangrijk geweest in mijn ontwikkeling van mijn sound.”
Het Langweiligkeit festival valt onder de noemer underground. Wat heb jij met underground?
“Het is belangrijk dat er alternatieven bestaan voor de muziek die je dagelijks op zoveel radiostations en muziekzenders hoort. Muziek is net zo breed en diepgaand als de muzikanten die met de muziek bezig zijn. Een heel groot deel hiervan is moeilijker om te verkopen aan een groot publiek, maar dat houdt zeker niet in dat deze muziek minder de moeite waard is. Ik heb het idee dat veel underground muziek meer diepgang heeft, omdat de makers geen concessies hoeven te doen om een groot publiek aan te spreken.”
Vindt je dat de term underground een negatieve lading heeft?
“Niet meer of minder dan de Londense metro...”
Is underground een stroming dat veelal onderbelicht is?
“Er schijnt nou eenmaal weinig licht onder de grond, maar het is juist belangrijk dat er ook muziek wordt gemaakt als de spotlights uit zijn.”
Welk genre wordt te veel belicht?
“Ieder genre dat halfnaakte vrouwen nodig heeft om op MTV te komen.”
Welke act verdient volgens jou nog meer aandacht?
“Db. Geen verdere uitleg, zoek het op...“
Hoe denk jij dat de toekomst van muziek eruit ziet?
“Ik denk dat muziek als een op zichzelf staand medium aan het verdwijnen is en er steeds meer multimedia projecten gaan ontstaan waar muziek deel van uit maakt als soundtrack of sound design.”
Verder nog iets te melden?
“Volgend jaar komt op Tympanik Audio mijn tweede album uit. Houd mijn MySpace in de gaten voor updates enzo!
Het optreden van Tapage op Langweiligkeit 9 is op donderdag 13 november 2008 van 20:45 tot en met 21:30 uur op de Grote Markt in Den Haag.
Langweiligkeit 9 belicht: Tapage
“Muziek neemt groot deel van mijn leven in beslag”
Deze week vindt de negende editie plaats van Langweiligkeit in de binnenstad van Den Haag. Er is veel te doen: zo zijn er enorm veel bands, dj’s, dichters, beeldkunstenaars, interactieve media en een heus bluesfestival. Uit het grote aanbod gaan we een aantal acts voor je toelichten door middel van emailinterviews. Als eerste is Tapage aan de beurt.