Festival ‘Het Voorwoord’ bracht dit jaar weinig muziek

Optreden John Dear Mowing Club druk bezocht

Tino van Leeuwen | Foto's: Peisam Tsang, ,

De derde editie van het literaire festival ‘Het Voorwoord’ werd afgelopen zondag 9 maart gehouden in de Koninklijke Schouwburg. 3VOOR12 Den Haag bezocht het festijn, op zoek naar verrichtingen op muziekgebied. We vonden die ook, hoewel - in tegenstelling tot voorgaande jaren - deze tak van de kunst maar schamel aanwezig was.

Optreden John Dear Mowing Club druk bezocht

De derde editie van het literaire festival ‘Het Voorwoord’ werd afgelopen zondag 9 maart gehouden in de Koninklijke Schouwburg. 3VOOR12 Den Haag bezocht het festijn, op zoek naar verrichtingen op muziekgebied. We vonden die ook, hoewel - in tegenstelling tot voorgaande jaren - deze tak van de kunst maar schamel aanwezig was. Om drie uur ’s middags opent het festival in de grote zaal met de uitreiking van belangrijke literaire prijzen. Samuel Vriezen brengt een muzikale ode aan Dirk van Bastelaere, die de Jan Campert-prijs in ontvangst mag nemen. Dat zijn compositie wat langdradig is, zullen we hem vergeven. De Constantijn Huygens-prijs, de belangrijkste onderscheiding, wordt uitgereikt aan Toon Tellegen. De humoristische feestrede van Bart Moeyaart, over onder andere een verlept bosje bloemen, brengt de zaal overigens flink aan het lachen. In de Paradijs-zaal op de vierde verdieping is het rond kwart voor vijf dringen geblazen. John Dear Mowing Club, onze Haagse trots, speelt daar een kwartier lang voor een bomvolle zaal. Aansluitend dragen schrijfsters Sylvia Witteman en Aaf Brandt Corstius voor uit eigen werk. In het kader van muziek is een specifieke anekdote van laatstgenoemd persoon het vermelden waard. Ze was vroeger gek van Madonna, maar ze vindt haar nu echt te oud om door het leven te gaan zoals ze nu is. Zo verwijst ze naar de kruizen en rozenkransen, waarmee Madonna vaak koketteert en haar toegenomen billenpartij. In het Sol Lewitt-café staan vanaf vijf uur ‘schrijvers achter de draaitafel’ geprogrammeerd. Basje Boer mag het spits afbijten. Dat ze een goede smaak heeft, bewijst ze middels het draaien van o.a. Animal Collective. Maar ja, hoe kan het ook anders, ze deejay’t wel vaker in haar vrije tijd. Op naar Kate Hellings dan, een zangeres/pianist die ooit kleinkunst studeerde in Antwerpen. Normaal wordt ze begeleid door twee muzikanten, maar vandaag speelt ze solo. Wat we te horen krijgen, zijn breekbare liedjes met een jazzy feel. Terug in de Paradijs-zaal doet Simon Vinkenoog omstreeks kwart voor zeven - het programma is inmiddels een kwartier uitgelopen - een voordracht. Alleen zijn verschijning al (lang grijs haar en een broek die echt niet kan) maakt hem uniek. Zijn teksten zijn erg sterk, wat nog eens benadrukt wordt door zijn ritmische manier van spreken. Het is ook niet voor niets dat Spinvis ooit een album met hem opnam en een tourtje samen met hem deed. Even terug naar beneden om te kijken hoe het Krijn Peter Hesselink achter de draaitafels vergaat. Hij draait voornamelijk jazz uit de jaren ‘40 en ‘50, zo te horen. Om half acht geeft John Dear Mowing Club (opnieuw) acte de présence in de Paradijs-zaal. Hoewel het nu niet zo druk is als vanmiddag, hangt de zaal aan de lippen van zanger Melle de Boer. In het half uur dat ze spelen zetten ze een set neer zoals we dat van JDMC gewend zijn, dynamisch, melancholisch en zonder pretenties. Aansluitend vindt een presentatie plaats van Kronieken/The Chronicles, waarbij het publiek een film voorgeschoteld krijgt over Crossing Border 2007. Leuk dat iedereen na afloop twee magazines mee mag nemen! Tot zover een bloemlezing uit wat er muikaal mee te maken viel tijdens ‘Het Voorwoord’. Laten we hopen dat volgens jaar de verhoudingen weer wat beter liggen, zodat wij als 3VOOR12 Den Haag ons weer als een vis in het water voelen…