Lekker sfeertje op Haags Pop Podium Live

Zon, terras en fijne muziek

Tino van Leeuwen en Vico Sneep | Foto's: Ron van Varik, ,

Zaterdag 28 juni vond op het buitenpodium op de Grote Markt het festival Haags Pop Podium Live plaats. Dit evenement werd georganiseerd door de R.G. Ruijs Stichting en trok vele bezoekers, van toevallige passanten tot uitzinnige fans.

Zon, terras en fijne muziek

Zaterdag 28 juni vond op het buitenpodium op de Grote Markt het festival Haags Pop Podium Live plaats. Dit evenement werd georganiseerd door de R.G. Ruijs Stichting en trok vele bezoekers, van toevallige passanten tot uitzinnige fans. Starcatcher De band Starcatcher, voorheen opererend onder de naam Straight Ahead, betreedt om 15 uur het podium. Gitarist David heeft de pech dat één van zijn snaren al bij het eerste nummer breekt. Gelukkig heeft hij een reservegitaar in de aanslag en kan het optreden voortgezet worden. Starcatcher speelt drie nieuwe nummers, maar gelukkig ontbreekt ‘Build this place’ niet, een song die alweer een tijdje geleden geschreven is. De groep sluit af met ‘Wake me up when September ends’, een cover van Green Day en doet dat niet onverdienstelijk. Starcatcher maakt volwassen muziek! Squirrel & The Hazelnuts De Haagse band Squirrel & The Hazelnuts is de laatste tijd overal op de podia te bewonderen. Hun positieve reputatie heeft er toe bijgedragen dat ze ook vandaag niet op het HPP-festival ontbreken. De band maakt vrolijke muziek en dat past uitstekend bij het sfeertje dat op de Grote Markt heerst. Zanger/gitarist Carlos zingt en speelt overtuigend, maar alleen dat is niet genoeg om als band een blijvertje te zijn. Ze zouden bijvoorbeeld eens wat andere nummers kunnen doen; afsluiter ‘Hoy’ kennen we inmiddels wel... R.A.T. Viermansformatie R.A.T. gooit er vanaf het begin gelijk de beuk in. Frontman Eelco weet het publiek behoorlijk op te zwepen; er wordt flink gepogood vooraan. Zijn provocaties naar het zittende publiek liegen er niet om, zo geeft hij af op iemand die nietsvermoedend onder een parasol van een biertje zit te genieten. De sprong van Eelco vanaf het podium in het publiek (met een tussenruimte van zo'n 1,5 meter) is nu al legendarisch te noemen, net als de tag die hij zet op het doek met het Den Haag-logo. Organisator Gerard van den IJssel is er niet zo over te spreken; “R.A.T. is de enige band die moet betalen voor het optreden, dat doek kost 1200 euro.” Blended Culture Nadat het bekladde doek weer is opgelapt, is het de beurt aan Blended Culture, een gemêleerd gezelschap dat zomerse klanken ten gehore brengt. De reggae die over de Grote Markt schalt, heeft heel veel weg van de muziek van Postman. Speciale gast Zappostar komt de boel nog even opleuken, evenals een hele horde aan trommelaars. Leuk om te zien en te horen, hoewel als kanttekening kan worden gezet dat de muziek van Blended Culture nou niet bepaald origineel is. Relish Omstreeks 18.20 uur is het de beurt aan Relish, wat zoiets betekent als 'op smaak maken, genieten, plezier hebben' en dat doet deze band dan ook. Nadat zanger/gitarist David een nummertje solo heeft gespeeld komt de rest van de formatie het podium op. Hoewel hun muziek meer in het straatje van de soul en funk past, doet het stemgeluid van David sterk denken aan de zanger van de Engelse band The Kooks. Als Relish het podium af gaat, is er nog tijd over. Gerard van den IJssel spoort ze tot een toegift aan, waarna het de beurt is aan Jam de la Crème. Jam de la Crème De sessie Jam de la Crème begint wat onwennig. De basisband, bestaande uit William van Rutte (drums), Mike Bruinsma (viool), Vince van Reeken (piano), Jaimie van Hek (bas), Ed Struijlaart (gitaar) en Dinaira Scheffers en Linda van Leeuwen op zang (“The Rebelettes”), heeft tijd nodig om elkaar te vinden. Na een tijdje komt de sfeer en de echte jam naar voren. Een scala aan gastmuzikanten komen langs waaronder Camiel Meiresonne (All Missing Pieces), April Darby, Laura Nijhuis (Rebelle), Carlos Appelbaum (Squirrel & The Hazelnuts) die allemaal hun bijdrage leveren. Met het verdwijnen van de stoelen van het terras, beginnen de mensen te dansen. Je merkt ook dat het redelijk druk is. Met een cover van Jimi Hendrix’ ‘Crosstown traffic’ wordt de Jam de la Crème afgesloten. Janneke Nijhuijs (een van de organisatoren): “Het was wel anders omdat we normaal met 50 tot 70 muzikanten over 6 uur spelen maar het was zeker geslaagd!”. Gemist? Op 22 augustus zijn ze te zien in Strandtent Buiten op het Noorderstrand. HSSLHFF Eén na laatste act van deze dag is HSSLHFF. Bijna allemaal gehuld in het zwart spelen ze een retestrakke set, zoals we niet anders van ze gewend zijn. Zanger Stefan weet de aandacht van het publiek, dat overigens behoorlijk is uitgedund in vergelijking met eerder op de dag, aardig vast te houden. Zijn theatrale bewegingen maken indruk, evenals het staan op de monitoren en later voor het hek. Voor de kenners: de podiumpresentatie heeft veel weg van Sander Idema van Sad-O-Sky, een veelbelovende Haagse act die pakweg vijf jaar geleden uit elkaar ging. Monte Montgomery Deze preview van Parkpop is een grootheid uit Amerika en heeft als bijnaam de ‘Evil Knievel of the guitar’. Een virtuoos op de akoestische gitaar. Bij de eerste klap hoor je dat de band als een huis staat en de timing is om u tegen te zeggen. Langzaam begint ook de Grote Markt weer vol te stromen. Er valt niet veel over het optreden te zeggen omdat je mond soms openvalt doordat Monte Montgomery soms als een bezetene over zijn akoestische gitaar gaat. Vaak denk je dat je twee elektrische gitaren hoort! Er komen ook eigen versies van bestaande nummers voorbij, zoals ‘Castles made of sand’ van Jimi Hendrix, dat in een prachtig jasje wordt omgetoverd. Enige minpunt is dat het eigen werk niet blijven hangen, maar als je hem ziet spelen op zijn akoestische gitaar compenseert dat genoeg! Organisator Gerard van den IJssel is tevreden na afloop. “Ik heb er een goed gevoel over. Het was lekker weer en gezellig. Alleen bij HSSLHF vond ik het te rustig. Ik heb wel wat risico’s genomen door de line up heel divers te houden, maar dat sloeg juist aan. R.A.T. was bijvoorbeeld een vreemde eend in de bijt, maar dat stond als een huis!”. Dit is het tweede jaar dat Haags Pop Podium Live binnen The Hague Festivals valt. Van den IJssel heeft er gemengde gevoelens over. “Aan de ene kant is het moeilijk om je identiteit te bewaren. Ik zou graag meer vlaggen en dergelijke willen, maar daar is meer geld voor nodig en er is gewoonweg veel aanbod tijdens The Hague Festivals. Aan de andere kant is het goed om jonge talenten een kans te bieden en de bands vinden het geweldig om op de Grote Markt te spelen. Al met al was het een geslaagde editie.” Haags Pop Podium Live haalde tijdens de pauzes geld op voor UNICEF en er werd ongeveer €390,- opgehaald en door de organisatie verdubbeld.