Gemeente Den Haag steekt ton in talentenjacht RTL 5

Den Haag: “Popmuziek is een belangrijke tool voor citymarketing”

Edwin Jansen, artiestenmanager en oud-Idols jurylid, heeft 100.000 euro weten los te krijgen bij de gemeente Den Haag voor zijn nieuwe programma Rock Nation op RTL 5. De gemeente ziet het programma als een mooie aanleiding om de ‘beatstad’ een nieuwe impuls te geven en denkt aan een ‘vergroting van de stedelijke trots’.

Den Haag: “Popmuziek is een belangrijke tool voor citymarketing”

De gemeente Den Haag heeft bij name van burgemeester Jozias van Aartsen ingestemd met een subsidie van 100.000 euro voor een talentenjacht op RTL 5. In het nieuwe programma Rock Nation gaan artiestenmanager Edwin Jansen en presentator Dennis Weening op zoek naar nieuw rocktalent. In een brief van de burgemeester is de financiële steun verantwoord vanuit het oogpunt van citymarketing. De gemeente denkt dat het programma zal bijdragen aan ‘de vergroting van de stedelijke trots en versterking van de stedelijke economie van vooral de binnenstad’.

Het ‘Haagse’ komt in Rock Nation, naast de inbreng van Jansen en Weening, terug in de plaats van handeling. In het format worden namelijk twintig muzikanten in een pand in de Haagse binnenstad gestopt. Uiteindelijk blijven er vijf over. Zij vormen een band die een album op mag nemen en live gaat optreden. Voor de gemeente was dit gegeven voldoende om ja te zeggen op de vraag van Jansen voor een financiële input. Persvoorlichter Mokveld wijst op het muzikale verleden van de zelfbenoemde beatstad. “Vanuit het oogpunt van citymarketing is dit project een mooie gelegenheid om je als stad te laten zien. Popmuziek is een belangrijke tool.”

Dat de uiteindelijk gekozen bandleden waarschijnlijk niet uit Den Haag komen is voor de woordvoerder nog lang niet zeker. “Het is toch wel gebleken dat Den Haag over een vruchtbare artiestengrond beschikt.” Volgens Mokveld is het vooral belangrijk dat in het programma de associatie wordt gelegd tussen popmuziek en de stad Den Haag. Voor de gemeente is het feit dat RTL 5 een commerciële zender is geen belemmering bij het besluit. “We hebben destijds onze medewerking verleend aan Paul Verhoeven’s Zwartboek. Zoiets is nu eenmaal onderdeel van citymarketing, we hebber er nu zelfs een speciale wethouder voor.” De bewuste wethouder, Frits Huffnagel, vervulde hiervoor deze functie in Amsterdam. Daar introduceerde hij nieuwe citymarketingstrategie I Amsterdam. Het programma Rock Nation wordt in het najaar van 2008 uitgezonden.