So What behaalt de 50.000 dollargrens op SellaBand

Een heel album op koste van hun ‘believers’

Jade Yorks, ,

De jonge Haagse rockers van So What mogen zich zelf de negentiende band ooit noemen die het legendarische bedrag van vijftigduizend euro uit de portemonnee van hun ‘believers’ heeft weten te trekken. Dit gehele bedrag zal uitbesteed worden aan de opname, distributie en promotiekosten van een heus album. De A&R manager die hen in dit proces zal begeleiden heeft inmiddels van zich laten horen.

Een heel album op koste van hun ‘believers’

De jonge Haagse rockers van So What mogen zich zelf de negentiende band ooit noemen die het legendarische bedrag van vijftigduizend euro uit de portemonnee van hun ‘believers’ heeft weten te trekken. Dit gehele bedrag zal uitbesteed worden aan de opname, distributie en promotiekosten van een heus album. De A&R manager die hen in dit proces zal begeleiden heeft inmiddels van zich laten horen. “Net als AD Haagsche Courant, Gerard van den IJssel en dus ook 3VOOR12 Den Haag”, roept zanger Bram uit. “De telefoon staat nog net niet roodgloeiend, maar rustig is anders.” Drie van de vier bandleden bevinden zich op de dag van dit heugelijke nieuws op het strand. De heren hebben zich in januari vorig jaar aangemeld op de site waarop artiesten zich kunnen laten sponsoren door de zogenaamde believers. Deze personen kopen ‘parts’ van artiesten waar ze in geloven. Dit geld kunnen ze terug verdienen op het moment dat de artiest in kwestie de vijftigduizend dollar, in SellaBand jargon 50K genoemd, ophalen. De opbrengst van het album wordt namelijk door drieën gedeeld. Een deel voor SellaBand, een deel voor de believers en tenslotte uiteraard ook een deel voor de band zelf. So What was er redelijk vroeg bij. Bassiste Joeri ving een artikeltje op in de Volkskrant waarin toen verteld werd over deze toen nog relatief nieuwe organisatie SellaBand. “Hij dacht toen meteen van wow, hier moeten we aan mee doen!”, aldus Bram. “Het werkte behoorlijk in ons voordeel dat we er zo vroeg bij waren. Op dat moment waren we een van de weinig jonge bands die zich voor Sellaband hadden aangemeld. Dus wat dat betreft vielen we gelijk op.” Bram verklaart het succes voornamelijk door het feit dat ze 17 februari van dit jaar een show weg mochten gaven in Paradiso. Op deze uitverkochte SellaBand avond in de Amsterdamse poptempel gaven de heren een spetterende show weg. Deze is toen op verscheidene momenten erna nog op kanalen van SellaBand te zien geweest. “Zo hebben een hoop mensen kennis met ons kunnen maken”, zegt Bram. Het aantal believers is toen binnen een afzienbare tijd enorm gegroeid. Van de 12K voor het optreden tot de 50K twee maanden erna. Het behaalde geld moet dus besteed worden aan de totstandkoming van een nieuw album. Maar hoe dit precies in zijn werk zal gaan, ligt geheel aan de band. “Wij hebben nog geen idee hoe we het gaan aanpakken.” De opties zijn groot. Zo kunnen zij het album in elk willekeurig land naar keuze opnemen. “Gezien de lage koers van de dollar, zou Amerika een van de mogelijkheden kunnen zijn”, aldus Bram. De komende tijd zal So What speciaal voor 3VOOR12 Den Haag verslag doen van alle belevenissen na het behalen van de 50K en de vorderingen van het album. Houdt de website dus in de gaten.