Ik ben van de generatie Countdown en met de tijd het verschijnen van MTV op de Hollandse buis. Ik denk van Inkel met zijn need for speed en mijn favoriet Simone Walraven. Muziekprogramma’s als deze worden met uitsterven bedreigd. Onlangs verdween de al even belangrijke show Top of the Pops van het scherm. In Nederland, maar ook in Engeland. Het heden en de gevreesde toekomst bestaan nog slechts uit clips die tot vervelens toe worden herhaald. Live studio-optredens zijn verleden tijd geworden, op de spectaculaire TROS familie muziekdagen na dan. Een lichtpunt in deze duisternis van TMF-‘scream’-tv is het BBC programma Later…with Jools Holland. Of de herhalingen van TopPop…
TopPop (1970-1988) beleeft zijn comeback. Ik herinner me flarden van het befaamde programma. Een wazig beeld van een type vrouw Kate Bush, maar dan met nog meer make up op, die op intrigerende wijze een moderne versie van een stonehenge-swing uitvoerde in spandex. Big hair, zwierende sjaals en glitterende fitnesspakjes. Gifmengster Penny de Jager en haar showballet vulden het beeld als een artiest niet in de buurt van een camera kon verschijnen. Verder een joviale jongen die met een dikke bril en een moddervette grijns op zijn kanis in de camera loerde van onder de discolampen in de studio. Vanaf het begin heb ik het geweten dat Ad bijzonder was, dat zie je gelijk en dat voel je. In eerste instantie leek hij op een time share vertegenwoordiger die zich graag overdressed in de kijker speelde met een nooit aflatend enthousiasme en een vlotte, onnatuurlijke verkoopstem.
Een normaal mens had al lang bij een logopedist gezeten om opnieuw te leren praten. Ik maak me vaker geheel onterecht zorgen over de coryfeeën van het Nederlandse tv-landschap. Zelf zijn ze in de meeste gevallen erg ingenomen met hun waanideeën. Ad was namelijk als een vis in het water. Zijn muziekkennis, die ik uiterst serieus neem, daargelaten was Ad vooral een gekkie. Een gekkie die zich naast het lekker gek doen begon te interesseren voor de spirituele kant van het leven. Op een dag werd hem, vermoedelijk, door dode mensen één en ander ingefluisterd en de brillenjunk kreeg visioenen. Een normaal mens schudt ‘t van zich af, zo'n communicatielijntje met het hiernamaals, maar zoniet de leergierige Ad. Ad ging op Yoga om te leren op psychedelische wijze in zijn eigen anus te kunnen kijken en zo op een hoger niveau van bewustzijn te belanden. Tegen de tijd dat hij die holistische kleinkunstact volledig beheerste was TopPop gelukkig net van de buis gehaald.
TopPop Golden Years is al een tijdje terug op het digitale kanaal Cultura. Er wordt, met Ad in de hoofdrol, teruggeblikt op de gouden jaren met de sterren van toen, die live playbackend de studiovloer kwamen bevolken. TopPop was gelukkig meer dan het altijd ludieke duo Ad en Penny, namelijk het eerste wekelijkse popprogramma op de Nederlandse televisie met artiesten waar we nu nog voor door de knieën gaan. Legendarisch bijvoorbeeld was het optreden van Iggy Pop. Ik was pas één jaar oud dus ik heb van horen zeggen dat hij nogal wild was en in eerste instantie de kleedkamer niet uit durfde te komen om Lust for life te playbacken. Hij had een glimp opgevangen van Ad, kan niet anders.
Uiteindelijk kronkelde de punkjunk van angst met slechts zijn ‘signature’ afzakkende spijkerbroek over zijn uitgemergelde lijf de vloer op. Al playbackend sloopte Iggy alle aangebrachte decoratie. De studio was voor de gelegenheid aangekleed met kamerplanten. Volledig gerechtvaardigd als je het mij vraagt. Iggy voelde zich als een sulletje in een hoek gedreven door de aanwezigheid van de Gandalf van de Nederlandse popscene. Als je Iggy Pop heet moet je jezelf niet voor lul laten zetten en tussen een paar geraniums en een ficus in gaan staan dansen. Dan moet je doen wat je kunt om je image te redden en die ficus richting dat gekkie met die bril slingeren. Met een beetje geluk kunnen we dat destructieve gedrag ongecensureerd terug gaan zien in de herhaling want ook voor de minder digitalen onder ons is TopPop nu terug. Gewoon op doodordinaire ouderwetse tv, op Nederland 3 bij de AVRO/NPS.
Column: ‘Onder vuur’ (12)
Ad’s Top of the Pops
Ik ben van de generatie Countdown en met de tijd het verschijnen van MTV op de Hollandse buis. Ik denk van Inkel met zijn need for speed en mijn favoriet Simone Walraven. Muziekprogramma’s als deze worden met uitsterven bedreigd. Onlangs verdween de al even belangrijke show Top of the Pops van het scherm. In Nederland, maar ook in Engeland.