De Haagse Popweek presenteert: The Ultimate Bandcoach De Haagse Popweek presenteert: The Ultimate Bandcoach

Jong Haags talent en oude rotten in het vak ontmoeten elkaar in Het Koorenhuis

, Nienke van Olphen / Foto's: Radio Exact,

De Haagse Popweek presenteert: The Ultimate Bandcoach

Jong Haags talent en oude rotten in het vak ontmoeten elkaar in Het Koorenhuis

Nienke van Olphen / Foto's: Radio Exact, ,

De Haagse Popweek dag twee. Zaterdagmiddag 14 oktober stond er een speciaal evenement in samenwerking met Het Koorenhuis op het programma. Vijf jonge bands durfden de uitdaging aan om zich te presenteren voor een kritisch panel, gevormd door een aantal prominente figuren uit de muziekwereld. Onder het motto ‘Er is geen beter advies dan dat van iemand die al heel veel heeft meegemaakt in de muziekwereld’ onderwierpen de jonge muzikanten zich aan de expertise van ‘The Ultimate Bandcoach’.

Jong Haags talent en oude rotten in het vak ontmoeten elkaar in Het Koorenhuis

De Haagse Popweek dag twee. Zaterdagmiddag 14 oktober stond er een speciaal evenement in samenwerking met Het Koorenhuis op het programma. Vijf jonge bands durfden de uitdaging aan om zich te presenteren voor een kritisch panel, gevormd door een aantal prominente figuren uit de muziekwereld. Onder het motto ‘Er is geen beter advies dan dat van iemand die al heel veel heeft meegemaakt in de muziekwereld’ onderwierpen de jonge muzikanten zich aan de expertise van ‘The Ultimate Bandcoach’. Om twee uur in de middag verzamelen de bands So What, Confusion, All Missing Pieces, Venus en Mellow Yellow, panelleden Shell Schellekens (producer van o.a. Golden Earring), Gerard van den IJssel (popjournalist) en Patrick Schmidt (zanger Splendid) en een handje vol publiek zich in Het Koorenhuis. HPC projectcoördinator Vico Sneep opent de middag met een korte uitleg van wat er komen gaat en het panel wordt geïntroduceerd aan de aanwezigen. Hoog tijd om te beginnen. De drie jongens van de jonge Haagse rockband So What mogen het spits afbijten. Na het spelen van het eerste nummer ontstaat er al onenigheid bij het panel, Shell vindt het niet interessant en weet dat de jongens over sterkere nummers beschikken. Gerard vindt het daarentegen wel een leuk nummer, maar mist het contact met het publiek. Snel door het tweede nummer ‘Keep on running’. Halverwege besluit het panel de jongens te onderbreken om wat kritische kanttekeningen te plaatsen. Er moet meer op de dynamiek gelet worden. Samen besluiten ze het eerste nummer opnieuw te spelen, maar nu met de aanwijzingen van het panel. De jongens van So What werken gewillig mee en proberen allerlei nieuwe dingen uit. Het resultaat mag er wezen. De jury is het er over eens dat deze jonge rockers het leuk doen. Eigenwijs, een goede presentatie en nog mooie jongens ook. Vooral zo doorgaan. Na een korte ombouw betreedt de band Confusion het podium. Op het eerste nummer van zangeres Toots en ‘haar’ drie mannen heeft het panel nog niet veel te zeggen. Na het tweede nummer ‘Living in a haze’ des te meer. De zangeres krijgt een aantal nuttige tips over het gebruik van de microfoon, haar uitspraak en het durven halen van bepaalde noten. Ook op de manier van presenteren hebben de panelleden wel een aantal dingen aan te merken. De gitarist mag zichzelf meer laten zien, hij is te bescheiden. Dit in tegenstelling tot de bassist, die zichzelf iets teveel naar voren gooit. Twijfelachtig nemen de bandleden de tips aan, en een kleine verbetering is al gauw te zien. Als de band All Missing Pieces vervolgens het podium opkomt, valt de jonge leeftijd van deze drie jongens direct op. Met hun 13, 11 en 9 jaar oud staan zij volgende week tijdens de finale van de Haagse Popweek in de kleine zaal van het Paard van Troje, een hele prestatie. Na het eerste nummer heeft Shell het idee dat de Q65 weer opleeft, hij vindt het geweldig. Ook Patrick is erg enthousiast, vooral over de bedoelde ‘fouten’. Gerard is echter iets minder te spreken, hij vindt de jongens erg leuk, maar muzikaal doet het hem niets. Na het tweede nummer draait hij bij, een heerlijk rock ’n roll nummer, met hitpotentie. Ook Shell vindt de compositie van het nummer erg sterk. De jongens krijgen nog wat tips over hun presentatie, de zanger mag bijvoorbeeld best wat kwader kijken en wat meer interactie met het publiek zou ook geen kwaad kunnen. Als Koorenhuis-docent Ruben van Roon daarna ook nog wat tips voor de drummer heeft, is het half uur van All Missing Pieces alweer ten einde. De vierde band deze middag is de jonge meidenband Venus. Al giechelend staan zij op het podium, in afwachting van het eerste nummer dat zij mogen spelen. Vooral de zangeres lijkt het nogal spannend te vinden. Patrick vindt het tof en heeft nog wel een paar goede tips voor de drumster. Shell vraagt zich af hoe het met de verdeling van de stemmen zit, dat is hem niet helemaal duidelijk. Als blijkt dat dit te maken heeft met de techniek wordt snel het tweede nummer, ‘What if’, ingezet. Het panel is het er over eens dat er nog het een en ander schort aan de presentatie. De zangeres maakt nog steeds een wat terughoudende indruk, terwijl ze een stem heeft waarmee ze makkelijk een volle zaal kan overdonderen. Wanneer het panel haar vraagt zich voor te stellen alsof ze in Ahoy staat en HPC projectcoördinator Vico haar helpt met het springen en dansen over het podium, gaat het al stukken beter. Dat belooft nog wat. De laatste band die vandaag het podium zal betreden is de meidenband Mellow Yellow. Na hun eerste nummer krijgen de meiden nog geen reactie van het panel, er wordt hen alleen gevraagd nog een nummer te spelen. “Zijn we zo slecht?”, lacht drumster Linda vragend. Tijdens het tweede nummer wordt de band wel onderbroken. Het panel vraagt zich af wat dat keyboard daar midden op het podium doet terwijl de zangeres er nauwelijks op speelt. Zo verstopt ze zichzelf, ze zou de ruimte veel beter kunnen gebruiken. Na het derde nummer ‘Free’ zijn de panelleden erg enthousiast, “Een mooi nummer, meer!” wordt er geroepen. Na het laatste nummer ‘Enjoying my ride’, wat op verzoek van het publiek gespeeld wordt is het panel toch benieuwd hoe het er uit zou zien als het podium anders ingedeeld zou zijn. Snel verplaatsen de meiden het keyboard en wordt er nogmaals gespeeld. Deze setting is het toch ook niet helemaal. Misschien een idee voor de band om daar in de toekomst over na te denken. Patrick sluit het panelcommentaar af met een complimentje voor de ritmesectie. De Koorenhuis-middag wordt ten slotte beëindigd met een vragenkwartiertje. Waarin de bands voor alles wat zij willen weten terecht kunnen bij het panel. Al snel komen er vragen naar voren als ‘Hoe zorg je dat je plaat in de winkel komt?’, ‘Hoe kom je aan een platencontract?’ en ‘Hoe krijg je het in hemelsnaam voor elkaar om het Paard van Troje uit te verkopen?’. Al met al was dit een leerzame middag voor alle deelnemende bands. Benieuwd hoe ze het doen na deze ervaring? Een aantal van de bands zijn deze week nog te bewonderen tijdens de Haagse Popweek. De meiden van Venus staan woensdag in Lokaal Vredebreuk en de dames van Mellow Yellow zijn vrijdag te zien in Villa Nova in Scheveningen. De jongens van All Missing Pieces spelen zaterdag in de kleine zaal van het Paard van Troje, tijdens de uitreiking van de Haagse popprijzen!

nu op 3voor12