Na een turbulente periode bij can_of_be brengt de band het nieuwe album ‘Don Quichot’ uit met daarop negen nieuwe nummers. Dit album zullen zij presenteren op 10 november in het Paard van Troje met NiCad en Atombox als support. We blikken terug op deze periode met Julie Scott en Jan Willem Troost.
Na het album Schizo is er van alles gebeurd met can_of_be, maar we hebben toch weinig gehoord van jullie het afgelopen jaar. Hoe zit dat?
We hebben veel buiten Den Haag gespeeld, maar ook zijn er in een jaar drie bandwisselingen geweest. Oscar (bassist) is gestopt en daarvoor is Jaco van der Maarel in de plaats gekomen. Roeland is zich meer gaan richten op het theater en zijn eigen zangcursus met Julie en Mark is recentelijk gestopt waarvoor Bas Flier in de plaats is gekomen. Ook hebben wij halverwege 2006 de samenwerking met WM-music beëindigd wat veel reorganisatie vergde (zoals boekingen, administratie etc.). We hebben ook nog alle nummers opnieuw gearrangeerd vanwege het vertrek van Roeland.
Zijn jullie, door al die veranderingen, ook veranderd?
Er is zoveel gebeurd, het was een aantal keren erop of eronder waardoor het overlevingsinstinct naar boven kwam. Er is een soort noodzaak ontstaan en dat hoor je in de muziek. Maar het is ook positief: er is nu een onvoorwaardelijke liefde voor elkaar en de muziek die we maken ontstaan. Dat hoor je ook. Alle bullshit is eraf!
De opnames voor Don Quichot zijn ook niet vlekkeloos verlopen, heb ik begrepen.
Het boekingskantoor zou in samenwerking met ons de opnames regelen, alleen dat liep niet goed. Er was geen communicatie, weinig gepland en geregeld. Het was vaag, toen hebben we besloten om zelf de regie in handen te nemen en hebben we Henk Koorn gevraagd om hulp. Hij heeft ons echt uit de brand geholpen, met bijvoorbeeld een bepaald drumgeluid zoeken dat we echt wilden. Het was echt kort dag, maar die CD moest er komen wegens de CD presentatietour die we al hadden geregeld.
Het Album Don Quichot, in hoeverre verschilt dit album met jullie vorige album Schizo?
Het is niet te vergelijken. Veel emotioneler dan de vorige plaat. We hebben een veel duidelijker bandgeluid, dus nu was het een kwestie van op plaat zetten. Daarom was het moment dat de CD kwam zo belangrijk. De vorige plaat bevatte talloze emoties en kleuren per nummer, waar Erik Schurman een geheel van heeft gemaakt. Nu was er van tevoren een duidelijke sfeer, onontkoombaar. Ook meer een ‘take it or leave it’ gehalte. Ook is de CD noisier dan de vorige. Meer beïnvloed door sferen van platen zoals ‘Faith’ en ‘Pornography’ van ‘The Cure’, ‘Low’ van ‘David Bowie’, maar ook door ‘Depeche Mode’, ‘Arcade Fire’ en ‘Sonic Youth’.
Wat gaat er nu gebeuren met dit nieuwe album?
Een van de mooie vooruitzichten is de samenwerking met Tocado Records, waarmee we een platendeal hebben gekregen tijdens de opnames. Zij nemen de publiciteit, distributie, contacten met het buitenland en een deel van de boekingen voor hun rekening. Wij zullen zelf ook blijven boeken, daardoor blijven we onafhankelijk. Ook zijn wij erg actief op MySpace wat al tot hele leuke contacten heeft geleid. Ook dat we met NiCad en Atombox in de kleine zaal van het Paard van Troje staan is een leuk vooruitzicht. Natuurlijk verheugen we ons op de CD presentatietour die gaat komen (o.a. De Gigant, Kultuurhuis Bosch, Studio 80, Bitterzoet, De Atak). We hopen dat dit album een sound heeft die opvalt en wordt opgepikt. We hebben heel veel zin om samen met onze nieuwe gitarist Bas te werken aan nieuw materiaal.
Wil je naar de CD presentatie van can_of_be in het Paard van Troje? Dan hoef je alleen deze vraag te beantwoorden: Welk nummer heeft can_of_be gecoverd voor de Golden Earring Tribute CD? Stuur je antwoord vóór 9 november naar info@hamuse.nl.
Can_of_be brengt nieuw album uit bij Tocado Records
Win kaarten voor de CD-presentatie in het Paard van Troje
Na een turbulente periode bij can_of_be brengt de band het nieuwe album ‘Don Quichot’ uit met daarop negen nieuwe nummers. Dit album zullen zij presenteren op 10 november in het Paard van Troje met NiCad en Atombox als support. We blikken terug op deze periode met Julie Scott en Jan Willem Troost.