Al tien jaar is platenzaak Velvet Music een begrip in Delft, mede door hun in-store optredens van nationale, maar ook internationale acts. Ter ere van het tienjarig bestaan organiseert Jurgen de Waard, eigenaar van Velvet Delft, een flink aantal optredens achter elkaar. Eigenlijk wilde hij er tien, maar de teller staat nu op zeven. 3voor12/den haag sprak met hem over de geplande reeks en zijn passie voor in-store optredens.
Hoe lang organiseer je die in-store optredens al?
"Sinds januari vorig jaar. De eerste was Voicst en daarna Racoon. Ik heb hier veel Belgische bands gehad, zoals dEUS, Zita Swoon, Absynthe Minded en Admiral Freebee. Vorig jaar Spinvis natuurlijk en The Frames, dit jaar Dayna Kurtz en The Posies.
Met dEUS had ik een gastenlijst, want anders waren er meer mensen gekomen dan er in de winkel passen. Toen zanger Tom Barman bij aankomst mijn simpele zangversterker zag, schoot hij helemaal in de stress. Hij belde hun manager dat die het niet goed geregeld had en dat hij nooit meer in-store optredens wilde doen. Gelukkig had ik Barman al eerder van dichtbij meegemaakt toen ik de merchandising deed bij hun vorige tour. Voor die man is maar een ding belangrijk en dat is kwaliteit. Uiteindelijk is dEUS onversterkt midden in de winkel gaan staan. Stefaan, de drummer heeft op een houten klapstoeltje gedrumd. Dat optreden was fantastisch en klonk zo ontzettend mooi.
En toen The Frames uit de tourbus stapten, was de zanger zijn stem kwijt, dus dat was wel even paniek. Terwijl de band de soundcheck deed, stond hij achterin te proberen zijn stem terug te krijgen. Met een beetje honing ging het uiteindelijk wel weer. Maar tijdens het optreden stond ie zo te schreeuwen dat ik dacht die ben je zo weer kwijt."
Waarom organiseer je deze optredens?
"Omdat ik het hartstikke leuk vind. In Amerika is het heel normaal om in-stores te doen. Concerto Amsterdam doet het regelmatig, maar verder zijn er niet zoveel winkels die het doen, in Zuid-Holland al helemaal amper. In-store optredens zijn de meest pure manier om een band te presenteren. Als je als band achter je plaat staat en je wilt er promotie voor doen, dan is dit de beste manier. Je hebt er natuurlijk wel ruimte voor nodig en er wordt hier dan ook heel wat afgeschoven voor een optreden. Daarom heb ik de cd-bakken op wieltjes gezet.
Bands doen deze optredens omdat ze het leuk vinden om veel te spelen. Als je als band achter je plaat staat en je wilt er promotie voor doen, dan is dit de beste manier. Ik zorg dat Delft op Zondag en de Delftse Post erover schrijven, zodat ze weer in the picture komen. Dat is voor een band tegenwoordig steeds moeilijker.
Gek genoeg valt de cd-verkoop na een optreden tegen. In je winkel staan toch 150 man en als ik dan tien cd-tjes verkoop is het veel. Pete Philly vroeg tijdens het optreden hoeveel mensen zijn cd hadden en dat waren er nog geen vijf. Als je dan na afloop vier cd's verkoopt, dan vraag je je wel eens af waar je het eigenlijk voor doet. Aan de andere kant stonden dit jaar op bevrijdingspop in Haarlem Racoon, Kraak & Smaak en Voicst en die hebben allemaal hier gespeeld. Dat is leuk, mis ik alleen Ramses Shaffy nog."
Hoe regel je een in-store optreden?
"Ontzettend veel netwerken, hele dagen bellen... Als je alleen al weet hoeveel moeite het is om een band die komt te begeleiden, maar er zijn ook zoveel bandjes die uiteindelijk niet komen. Je moet er ook veel promotie omheen doen. Het eerste jaar heb ik dat nog zelf gedaan, op mijn vrije avonden de stad door, bij kroegen vragen of ik een postertje mocht ophangen. Maar daar heb ik nu echt geen tijd en energie meer voor, dus nu doet iemand dat voor mij. Er komen nu al 7 bands en dan moet ik 7 avonden de stad door, dat gaat me niet gebeuren.
Ik heb goede relaties met de Koornbeurs, zij helpen mij ook heel veel, zoals bij dEUS. Er was geen geluidsman en ik heb wel apparatuur, maar ik kan het geluid niet doen. Op het laatste moment is er toen iemand van de Koornbeurs bijgesprongen. Ook René van der Zee van Cooper heeft mij enorm geholpen. Hij speelt natuurlijk al jaren in de beste punkband van Nederland, dus hij heeft er verstand van. Hij kocht bijvoorbeeld de zanginstallatie voor me en geeft me tips hoe met bands om te gaan.
Omdat ik het nu al wat langer doe, bellen bands me op of ze hier kunnen spelen. Zo ging het bijvoorbeeld met Pete Philly. Dat wilde ik wel, want ik ben begonnen met alleen maar popartiesten en probeer nu ook wat andere acts te krijgen. Er komt zelfs een keer een metalband, dat is echt een heel ander publiek. Ik heb een speciaalzaak en ben breed georiënteerd in meerdere genres, dus wil ik ook van meerdere genres artiesten hebben."
Hoe kies je uit wat er komt spelen?
Ik moet vinden dat het kwaliteit heeft. Het is niet zo dat ik geen beginnende bandjes wil, maar alleen als ik denk dat het echt goed is wat ze doen, dan kan ik dat maken. Als ik een paar keer een bandje heb, waarvan het publiek vindt dat het helemaal niks is, dan komen ze niet meer.
Ik heb wel eens een artiest die hier wil komen spelen en dan denk ik, je maakt best leuke muziek, maar ik krijg waarschijnlijk vier mensen voor je, waarvan er een je eigen moeder is. Dat schiet gewoon niet op en moet ik het niet doen, want dan is het me veel te veel werk."
Programma:
Woensdag 10 mei, 17:00uur: Washington
Donderdag 11 mei, 17:00uur: Green Lizard
Zondag 14 mei, 16:00uur: Tracy Bonham
Dinsdag 16 mei, 16:30uur: Therapy?
Woensdag 17 mei, 18:00uur: Kraak & Smaak dj-set
Donderdag 18 mei, 18:00uur: Delays
Zondag 21 mei, 17:00uur: A Balladeer
Disndag 30 mei, 17:00uur: GEM
Zondag 28 mei, 17:00uur: A Brand
Tien jaar Velvet Delft
Zevental in-store optredens om het te vieren
Al tien jaar is platenzaak Velvet Music een begrip in Delft, mede door hun in-store optredens van nationale, maar ook internationale acts. Ter ere van het tienjarig bestaan organiseert Jurgen de Waard, eigenaar van Velvet Delft, een flink aantal optredens achter elkaar. Eigenlijk wilde hij er tien, maar de teller staat nu op zeven. 3voor12/den haag sprak met hem over de geplande reeks en zijn passie voor in-store optredens.