Bliksems! (4)

Kaderock: Veelbelovend in kleine letters?

Arthur Crucq, ,

Op de wal van de Soestdijksekade kunnen we op 3 juni as. tijdens Kaderock 2006 luisteren naar een groot aantal bands uit de Haagse popscene. Kaderock heeft dit jaar voor deze opzet gekozen om, zoals de organisatie het zelf zegt ‘de meest veelbelovende bands uit Den Haag te programmeren. Bij KadeRock zie je het beste uit 2006’.

Kaderock: Veelbelovend in kleine letters?

Op de wal van de Soestdijksekade kunnen we op 3 juni as. tijdens Kaderock 2006 luisteren naar een groot aantal bands uit de Haagse popscene. Kaderock heeft dit jaar voor deze opzet gekozen om, zoals de organisatie het zelf zegt, 'de meest veelbelovende bands uit Den Haag te programmeren. Bij KadeRock zie je het beste uit 2006'. De poster van Kaderock zoals die ook op de website van Musicon te zien is wekt verbazing. Kaderock zegt zich van alle andere Haagse festivals te willen onderscheiden. Maar, wie de line up van het festival bekijkt ziet vooral geijkte namen. De meest vetgedrukte namen, en dus de publiekstrekkers, zijn daarbij ook nog eens vooral oude namen. Enige uitzondering vormt 'The Polar Exploration Ship'. Wat is er veelbelovend aan Cesar Zuiderwijk, Mariska Veres & The Clarks en Focus? De werkelijke 'beloftes'staan in kleine lettertjes in een lagere rangorde op de poster en dit had natuurlijk andersom moeten zijn. Een band als 'Nuclear Family' bijvoorbeeld weet veel jong publiek te trekken en met hun stevige en opzwepende hiphop een koude KoninginneNach loeiheet af te sluiten. Over Hiphop, veelbelovend en Haags gesproken. De Groene Gele Click is een van de afwezigen op Kaderock. Van alle gitaarbands is het in wel zeer kleine lettertjes vermeldde 'De Nieuwe Vrolijkheid' een van de weinigen die er echt toe doen. Hoort een band als 'Nicad' ook niet in het rijtje veelbelovende gitaarbands thuis? En waar blijft de Haagse electro eigenlijk? Doen ze in Detroit een moord voor een Haagse 12 inch, hier ontbreekt de electro in z'n geheel op een festival dat veelbelovend pretendeert te zijn. Als publiekstrekkers hadden eigentijdsere namen als Legowelt hier natuurlijk thuisgehoord. Met de oude rotten als publiekstrekkers lijkt het alsof het festival niet volledig voor het veelbelovende talent durft te kiezen. En dat terwijl men er van overtuigd zegt te zijn dat een aantal veelbelovende acts het komende jaar tot de top van Nederland zal behoren. Er is genoeg talent in Den Haag, zowel op commercieel als op alternatief gebied. Dat talent verdient het om volop serieus genomen te worden. De Haagse babyboomers horen ondertussen wel in het popmuseum thuis.