Pitar van Ilco Lodders is uit de hand gelopen

“Het is moeilijk uit te leggen”

Pascal van der Geer, ,

Vertigo bracht vorig jaar het album Moments Of Clarity uit op het Pitar label. In april kunnen wij van Gemstone ook een album verwachten op Pitar. Drijvende kracht achter het label is de Ilco Lodders. Wij vroegen ons af wat deze Rotterdammer ziet in deze Haagse acts.

“Het is moeilijk uit te leggen”

Vertigo bracht vorig jaar het album Moments Of Clarity uit op het Pitar label. In april kunnen wij van Gemstone ook een album verwachten op Pitar. Drijvende kracht achter het label is de Ilco Lodders. Wij vroegen ons af wat deze Rotterdammer ziet in deze Haagse acts. “Ik wilde heel graag automonteur worden. Nog steeds ben ik weg van auto’s, maar ik ben gewoon a-technisch. Later heb ik de Middelbare Detailhandelschool doorlopen en ben in mijn vaders bedrijf, Record Express, gaan werken. Ik begon daar als hoofd kartonscheuren en ben doorgegroeid naar de afdeling inkoop/verkoop. Dit is op een positieve manier uit de hand gelopen. Hier heb ik veel van geleerd en daar maak ik nog steeds enorm veel gebruik van.” Vervolgens kwam Ilco bij Edel terecht. Daar was hij een half jaar sales manager. “Er was niets te doen. De geldkraan was dicht. Ik heb toen zelf maar aan de bel getrokken en ben uiteindelijk opgestapt.”Na een sabbatical van drie maanden begon het bij Ilco te kriebelen. “De schoorsteen moet tenslotte ook roken. En heel toevallig kwam ene meneer Haayen langs,” lacht Ilco. Met zijn vader als belangrijkste inspiratiebron bedacht hij samen met Ricky Haayen, broer van Denny Haayen en manager van Vertigo het concept rond Pitar, een verkoop/distributieorganisatie voor bands die in eigen beheer een cd hadden uitgebracht. “Het idee is tijdens een etentje bij mij thuis ontstaan en ook weer uit de hand gelopen.” Vertigo was de drive om dit label op te zetten. Pitar is, zoals een journalist uit een vakblad het eens omschreef, “een alternatief voor een platenmaatschappij”. “Vertigo was de eerste act die ik tekende. Ik ben met drie groothandels gaan praten om Moments Of Clarity in eigen beheer uit te brengen. Je gaat kijken hoe je het product in de winkels kan plaatsen en aan de man kunt brengen.” Het principe van Pitar is vo cure no pay. “Of dit concept in de toekomst werkt, weet ik niet. Maar ik bekijk hoe ik een cd uitbreng, hoe je de studio-opnames kunt regelen en hoe je de promotie moet benaderen. Ik ben nu anderhalf jaar bezig en het wordt steeds leuker.” Twee dames ondersteunen Ilco, die zelf liever op de achtergrond blijft: Manon Breumelhof van M-promotions en Anita de Vrede, manager van de band Unity Street en Gemstone. Ilco is razend enthousiast als het gaat om deze samenwerking. Soms vergeet hij de risico’s die projecten met zich meebrengen. “Ik wil de dingen doen die ik leuk vind. Gewoon geen woorden maar daden. Gelukkig kennen Manon en Anita mij heel goed en remmen mijn enthousiasme waar nodig af.” Gemstone, de andere Haagse act in de stal van Pitar, is de één van de belangrijkste drijfveren voor Ilco om door te gaan. “Andere acts waar ik mee bezig ben zijn onder meer 2nd Place Driver, Robert Long, Bram Vermeulen, Vegas for Millions en Fedchenka.” Nieuwe bands aannemen is moeilijk. “Je moet kijken wat de band al heeft bereikt, hoe sterk is hun fanbase. Zijn er niet te veel gelijksoortige bandjes. Hoe veel interesse bestaat er binnen het team waarmee we samenwerken, enzovoorts.” Ilco beperkt zich niet alleen tot geluids- en beeldragers. Eind vorig jaar stond de Pitar Party op het programma. Deze is door omstandigheden uitgesteld tot dit jaar. Per band of project bekijkt Ilco wat de waarde is. “Wat heeft potentie? Hoe kan je verder gaan met bijvoorbeeld je mediapartner? Het risico is te groot. Je probeert andere platforms te creëren, zoals internet en evenementen. We zijn bezig met talentenjachten, regionale feesten en andere alternatieven. We moeten een markt vinden die nog niet aangeboord is. Regionale zenders in het oosten van het land hebben interesse getoond, maar ook België en Engeland. Maar dit is nog pril.”