Veel blindelings vertrouwen in De Nieuwe Vrolijkheid

EP-presentatie brengt paarden met zich mee

Peisam Tsang, ,

Op woensdag 23 september vindt in het Paard Podiumcafé de EP-presentatie plaats van De Nieuwe Vrolijkheid. Deze jonge formatie bestaat uit Mauro, Natasha, Pim en Vincent. Paarden is het sleutelwoord, titel is We Are John Wayne.

EP-presentatie brengt paarden met zich mee

Op woensdag 23 september vindt in het Paard Podiumcafé de EP-presentatie plaats van De Nieuwe Vrolijkheid. Deze jonge formatie bestaat uit Mauro, Natasha, Pim en Vincent. Paarden is het sleutelwoord, titel is We Are John Wayne. Tijd voor een babbeltje met De Nieuwe Vrolijkheid. Deze jonge band kan het enthousiasme moeilijk onder stoelen of banken steken, laat staan stilzitten. Ze zijn erg druk, althans, Natasha en Vincent zijn druk, de andere twee kijken toe en onderbreken zo nu en dan de conversatie als het ‘fout’ gaat. “Druk, we zijn helemaal niet druk, wel beleefd en opdringerig.” Gretig vertelt de band over de totstandkoming van de EP: “Onze muziek kan je brock noemen, of ook wel glamcore.De nummers zijn in één dag tijd opgenomen in de Sahara Studio van Henk Koorn. Wij vinden Henk erg fijn en leuk, zeker hoe hij met mensen omgaat. Hij is ook onze held. Tijdens de opnames van het nummer John Wayne kwamen er allemaal vriendjes van ons langs om al bierdrinkend in te zingen. Dat was erg gezellig.” Het thema van de EP-presentatie is paarden. “Ook omdat we verscheidene nummers hebben die over paarden gaan. Terwijl we aan het opnemen waren in de studio, hadden we eerst niet door dat ernaast een manege zat. Tijdens het opnemen hebben we daarvan gebruik gemaakt. Dat doen we ook wel bij optredens. Met een thema werken is makkelijk, dan hoef je je ook niet zo druk te maken over wat je aan moet trekken. We zijn begonnen als performance-art. Nu is dat deels nog zo, maar muziek heeft toch wel de overhand. Een combinatie die moet groeien.” “Dying Giraffe, waarop we nu op zitten, hebben we leren kennen op de Muzikantendag. We hebben toen de ongemixte versie laten horen en daarna ging het heel snel. Het label zorgt voor de distributie en release. Dat gebeurt allemaal onder het etiket ‘common license’. Dat wil zeggen some rights reserved. We staan als band toe dat onze muziek wordt gedownload. Via Native Records in Engeland is onze CD gedrukt.” Artwork hebben Natasha en Mauro voor hun rekening genomen. Met het resultaat is de band erg content. “Het was hard werken, maar het is er eindelijk.” De band is voorstander van Creative Commons. “Denk ook bijvoorbeeld aan podcasting, een jong medium, maar zo word je veel sneller in Amerika gedraaid. Het levert veel Google-hits op en dat is allemaal gratis publiciteit voor je eigen Do it Yourself -band. We zijn heel erg voor downloaden en alles opengooien. Dan hoef je niet keer op keer het wiel opnieuw uit te vinden. Bovendien, als iemand de echte cd wil, koopt hij hem toch wel, om het artwork of de extra’s die erbij zitten.Voor ons is common licensing de toekomst voor alles wat te maken heeft met film, muziek, noem maar op. Kan je nagaan, 10 procent van de wereld is digitaal. We hebben er al veel profijt van, het is zo makkelijk.” Verder doet de band zelf het management. “Veel bellen, mailen en internetverkeer en we kijken vaak bij andere bands als zij optreden. Veel mensen hebben ook een blindelings vertrouwen in De Nieuwe Vrolijkheid. We willen alles aanpakken. Je kan je het niet permitteren om te kijken naar geld en hoeveel een optreden oplevert. Het gaat om het spelen, om het samen muziek maken. Anderen moeten ook een deel van de energie meekrijgen als we op het podium staan.” Pim is nieuw als drummer bij de band. zit er pas anderhalve maand in en heeft het opnameproces niet meegemaakt. Natasha en Pim studeren samen Communicatiewetenschappen en Nieuwe Media. Qua afstand en geld is het soms lastig voor Pim: hij moet iedere keer uit Utrecht komen. Pim: “Zo heb ik nu ook nog maar een tientje op mijn rekening staan. Maar ik heb het ervoor over en de band ook.” Verder houden de bandleden elkaar scherp, soms door weddenschappen die ze onderling afsluiten. Natasha legt uit: “We willen het compleet absurde testen en zijn een weddenschap met elkaar aangegaan. Mauro en Vincent gaan het bed met elkaar delen als we ooit in de London Astoria komen te spelen.” Mauro: “Door De Nieuwe Vrolijkheid moet Den Haag een keer wakker worden. De bandjeseilanden moeten een keer ophouden. We moeten juist de handen ineen slaan en samen festivals organiseren. Een goed voorbeeld is Beatstad, respect voor wat ze doen, maar de rest van de 300 bands die Den Haag ook herbergt moet zich daardoor verkijken op bandwedstrijden. We zijn niet tegen bandwedstrijden, maar het moet ook geen vehikel worden voor een band om groot te worden. Nee, met elkaar, door elkaar, voor elkaar, op elkaar, verzin het maar.” De EP-presentatie gaat gepaard met allerlei kleine verrassingen. Wat dat is, daar komen de mensen achter als ze naar de presentatie komen.” Begin oktober vindt er nog een release party plaats, maar dan omdat een nummer van De Nieuwe Vrolijkheid staat op de compilatie van de BEUC. Ook staat in de lente van 2006 Midem Cannes gepland. Wederom een compilatie-CD. “Op hoe meer CD’s we staan, hoe beter!” 21 september: EP-presentatie Paardcafé, Den Haag 23 september: live op Stork on Air 20 oktober: Bazart tijdens de Haagse Popweek 5 november: Langweiligkeit, Den Haag