Hardcore van I-Reject gaat niet over zorgverzekeringen

“We hebben bloed bij goede shows”

Peisam Tsang, ,

When Push Comes To Shove is de derde officiële cd van I-Reject. Sinds de tweede cd World Gone Mad’ zijn er vele optredens geweest in binnen- en buitenland, waardoor er maar weinig tijd overbleef om nieuwe nummers te schrijven. Vandaar dat het ook vier jaar heeft geduurd voordat het nieuwe full length album ons bereikte. Leer I-Reject kennen – tijdens optredens gebeurt het wel eens dat er een kop door een ruit gaat – en je wordt geheid weggeblazen.

“We hebben bloed bij goede shows”

When Push Comes To Shove is de derde officiële cd van I-Reject, een viermansformatie uit Den Haag en Delft. Sinds de tweede cd World Gone Mad hebben de mannen vele optredens gedaan in binnen- en buitenland, waardoor er maar weinig tijd overbleef om nieuwe nummers te schrijven. Vandaar dat het ook vier jaar heeft geduurd voordat het nieuwe full length album ons bereikte. Leer I-Reject kennen en je wordt geheid weggeblazen. Ruim twee weken geleden gaf I-Reject een succesvolle CD-presentatie in een afgeladen vol Musicon. Zero Mentality, Black Cloud Halo and Abusive Action vierden het feestje mee. Voor wie I-Reject nog een vaag grijsgebied is...nu is het moment aangebroken om ze te leren kennen. Vind jij de hardcore van I-Reject niet cool? Dan kan dat de band geen ruk schelen. Vind je het wel tof? Dan is dat alleen maar goed. Aan het woord zijn: Judas Reject, kaal, drummer, ook wel bekend als drummer van het trio Dicemen, en Job Reject, donker halflang haar, bassist, hangt rond met vrienden die koelkastmagneten maken. Rudo Reject, gitarist en Sander Reject, zanger, ook bekend van Facewreck, zijn afwezig. Bij de titel When Push Comes To Shove komen misschien de meest rare, onwaarschijnlijke associaties in je op. Geen enkele klopt. Judas Reject (JuR) verklaart: “ De titel komt van een nummer van onze cd. Het betekent inderdaad ‘als puntje bij paaltje komt’, maar dan krachtiger. Job Reject (JoR) vult aan: “Ten opzichte van de vorige cd’s is onze muziek meer ontwikkeld en melodieuzer.” JuR: “Qua liedjes zit het beter in elkaar, het is steeds meer een eigen, solide ding geworden. JuR: “Ieder bandlid heeft zijn bijdrage geleverd aan de totstandkoming van de cd. Er staat ook een cover op van Billy Idol Rebel yell. Dat is eigenlijk discopunk, maar wij vonden Billy Idol altijd al fucking goed. Zo hebben we ontdekt dat de stem van Sander Reject meer kan dan alleen maar brullen. De nummers zijn allemaal vrij persoonlijk, maar ook overdreven en overtrokken. We hebben teksten over mensen die ons genaaid hebben, over losgaan in de weekenden, over hoe de wereld eruit ziet in de ogen van een moordenaar. We hebben geen society teksten meer, dat is echt verdwenen. Af en toe zijn we nog steeds maatschappijkritisch, maar we lopen niet de hele tijd te zingen dat het kabinet wegmoet of over zorgverzekeringen. We schoppen alleen tegen mensen die zich aangesproken voelen door onze muziek.” Met de cd I Scream zat I-Reject op het grootste hardcore label. Met When Push Comes To Shove zit de band op het veel kleinere Berlijnse Superhero Records. JuR: “Het is misschien betrekkelijk klein, maar het is een label met zoveel hart en ziel. Daniel Bader, de man achter het label, is bijna nog enthousiaster dan wij. Hij regelt optredens voor ons in Frankrijk, Duitsland, noem maar op. We hebben hem leren kennen tijdens onze Balkantoer. JoR: “Dat hij in Berlijn zit, is geen probleem. We hebben altijd nog meer contact met hem dan met een groot label, of dat nu per msn, internet of telefoon is. Hij is ook toermanager voor heel veel andere bands, zo zien we hem ook regelmatig.” Wat zit er nog verder in het verschiet voor I-Reject? JuR: “Veel spelen uiteraard, we hebben op het moment een paar opties op toertjes. Onze boeker, Scenestar Bookings is net 17 geworden, maar het boeken zit hem echt in het bloed. Hij is weliswaar jong, maar goudeerlijk en hij heeft dezelfde passie en gevoel voor muziek als wij. Verder doet I-Reject wat I-Reject doet, namelijk zijn ding. We doen dit niet om hip te zijn of hip te blijven. We pretenderen niet meer dan we zijn. We zijn geen God en al helemaal niet intelligenter dan je buurman. Als mensen het mooi vinden, dan is dat goed, anders zoeken ze het maar uit. Over het algemeen hebben we veel support hier in Den Haag, Delft en Rotterdam.” “Wat de rest van Den Haag doet, maakt ons niet zoveel uit. Wij leven in een andere wereld dan de mensen die naar de Paap gaan, oefenen niet in het HPC, enzovoorts. Dat willen we graag zo houden. De Scsi Cell en De Blauwe Aanslag, dat soort tenten zijn meer naar ons hart. Zoals de Blauwe ooit was, dat moet eigenlijk weer terugkomen. I-Reject heeft in het verleden meer banden gehad met punk, later is dat meer hardcore geworden. Doorgaans treden we dus op in kraakpanden. Je maakt er rare feesten mee, maar niet alleen in kraakpanden, ook bijvoorbeeld in weilanden. Spelen houdt ons bij elkaar. We bestaan nu al elf jaar en natuurlijk gaat alles niet altijd van een leien dakje. Ga eens na, na elf jaar een relatie zonder ruzie, dat is onmogelijk.” Bloed? “Onlangs tijdens de cd-presentatie zijn we helemaal losgegaan. Het publiek ook, er vloog er zelfs eentje met zijn kop door een ruit. Ja, we hebben bloed bij goede shows. Hoort allemaal bij zo’n moshpit. Meestal kom je er zonder kleerscheuren uit, maar als je pech hebt niet. Het is en moet vriendschappelijk blijven, geen ongecontroleerde agressie.” Onlangs de cd-presentatie gemist en I-Reject alsnog willen zien? Dat kan op de volgende data: 11/11 Manifesto, Hoorn (NL) w/ Icepick, Dominator, Facewreck 14/11 Dystopia, Den Haag (NL) w/ Murderjunkies 17/11 Kafee De Splinter, Venlo (NL) w/ Enemy Ground 18/11 Mevr. Latenstaan, Zoetermeer (NL) w/ Restless Youth, Black Cloud Halo, State Of Mind 16/12 Stortebeker, Arnhem (NL) w/ Rise & Fall, Black Cloud Halo 06/01 Edaska Rock Bar, Barakaldo (SP)