In september en oktober 2005 werden vier bands genomineerd voor de Gigagood.com IV Award. De uiteindelijke winnaar, de keuze van het publiek, wint een exclusief bookings- en managementcontract bij IV Entertainment en alle genomineerde bands mogen optreden in Café de Paap, zo vertelt de site van het Haags Pop Podium ons.
De winnaar van de september/oktober peiling wint € 400 cash, gesponsord door Gigagood.com, een bedrijf in GPS-navigatiesystemen en car-entertainment, en daarbij een optreden op het festival Haags Pop podium Live 2006. De acts die meedingen in de rondes hebben een aardige kans op winst. Ook het publiek kan in de prijzen vallen. Iedereen mag zo vaak stemmen als hij of zij wil en kan hiermee kans maken op een heuse MP3-speler. Om mee te dingen naar die prijs moet je echter wel even langs de buurtsuper om je mobieltegoed flink op te waarderen. Heb je een mobiel abonnement, dan kun je een hoge telefoonrekening verwachten.
Ieder bericht dat je stuurt, kost maar liefst € 0,90. Wil je je favoriete band naar het goud begeleiden, dan kan dit je aardig op kosten jagen. Waarom een dergelijke commerciële insteek voor een kleinschalig en gesponsord festival, waarbij de geldprijzen worden uitgekeerd door Gigagood.com? Wat is de intentie? Is dit de toekomst en lopen wij zo erg achter? Moeten wij als 3voor12 bijvoorbeeld ook acties als deze gaan promoten, terwijl een festival als Parkpop simpelweg kiest voor het aantal hits dat een band kan verdienen op de website? Of is dit simpelweg een manier om de fans van Haagse bandjes op kosten te jagen? Of nee, laten we het anders stellen, de fans van Haagse bandjes kans te laten maken op een MP3-speler? Waarin wordt het budget gestoken, dat zal oplopen naar gelang het aantal stemmen?
Het vreemde is, dat er op het web verder weinig te vinden valt over deze wedstrijd. De bands die op het moment in de running zijn voor het prijzenpakket zijn NiCad, Kanina, Delivery Men en Katbite. Katbite gaat inmiddels aan kop, gevolgd door NiCad. De deelnemende acts hebben elk een minimaal stukje gewijd aan de Gigagood.com award maar refereren voor uitgebreide info wederom naar de site van het Haags Pop Podium. Zelfs een poging op Google.nl levert weinig meer op dan 4 berichten, waarvan 3 van het Haags Pop Podium. Duidelijkheid over de inhoud en regels van het festival wordt amper verschaft. De site van sponsor Gigagood vertelt ons überhaupt niets. Mysterie alom en uiteindelijk geen antwoord dat tot tevredenheid stemt. Een festival met een dergelijk commercieel belang zou toch minstens een informatieplatform moeten hebben voor geïnteresseerden en nieuwsgierige reporters.
Misschien kan het mensen tegenwoordig niet meer schelen om geld te steken in sms-jes naar TV-zenders of festivalorganisaties. Wellicht staat iedereen tegenwoordig zeer positief tegenover de vercommercialisering van kleinschalige evenementen en slaan wij de plank volledig mis. Misschien moet 3voor12 binnenkort ook acties als deze in het leven roepen voor het aanvullen van de budgetten.
Tot het zover is betalen wij gevoelsmatig voorlopig liever entreegeld. Die MP3-speler winnen we dan graag tijdens de bingo voorafgaand aan het concert.
Gigagood.com IV Award
Haags festival gokt op mobiel stemgedrag
In september en oktober 2005 werden vier bands genomineerd voor de Gigagood.com IV Award. De uiteindelijke winnaar, de keuze van het publiek, wint een exclusief bookings- en managementcontract bij IV Entertainment en alle genomineerde bands mogen optreden in Café de Paap, zo vertelt de site van het Haags Pop Podium ons.