In Den Haag weten bands hoe je op KoninginneNach kan spelen en hoe een succesvolle tour in het buitenland wordt opgezet. Voor muzikanten die dit nog niet weten biedt Bands & Beyond de mogelijkheid om te leren van ervaringen van bekende en minder bekende bands. Naar de vierde editie in Bazart komen ongeveer veertig bezoekers die openstaan voor tips en goede adviezen. Duidelijk wordt, succes komt niet vanzelf, je moet er wel veel voor doen.
Wie succesvol wil zijn met een band, zal keihard moeten werken. Niet alleen aan de muziek en de performance maar zeker ook aan de contacten in het circuit. Het opzetten van een netwerk, contacten met de pers, grote platenmaatschappijen, buitenlandse tours en taakverdelingen binnen een band. Dat zijn enkele van de onderwerpen die door gespreksleider Bazz (van Katoen) en vier panelleden uitgediept worden.
De spits wordt afgebeten door Selwyn Slop (Incense, Burma Shave en Polar Exploration Ship) met een herkenbaar verhaal over beslommeringen binnen een band en optredens in grote en kleine zalen. Vanaf de huur van een boedelbak, tot aan het kiezen voor kwaliteit, met eigen licht en geluidsman, komen aan de orde. Ook het winnen van de grote prijs van Nederland en de gevolgen voor de optredens wordt uitgelicht. Belangrijk is dat alle bandleden dezelfde visie houden over de lijn en plannen van de band. Dit is essentieel voor de continuïteit en succes. Een paar handige tips blijven hangen. Plan optredens zoveel mogelijk in een korte periode en creëer hiermee een mogelijke hype. Zorg voor een goede website met een mailinglist zodat je de “fans” op de hoogte kunt houden van de optredens. Ook een forum heeft veel mogelijkheden.
Nathalie van Veenendaal (management Zuco 103) bekijkt het vanuit een zakelijke invalshoek. Ze verteld bevlogen, hoe ze zelf begonnen is met managen vanuit de jazzwereld en geeft het advies om niet gelijk naar grote bookers en managers te gaan. Zelf iemand zoeken voor het management, in de kennissenkring die net zo bevlogen is van de band werkt vaak beter. Natuurlijk is het maken van een goed plan en afspraken essentieel. Tal van tips over perscontacten, netwerken, afspraken volgen elkaar in rap tempo op. Het kiezen van doelen, integriteit, focussen op eigen nummers, open staan voor fans, ieder onderdeel is belangrijk.
De belangrijkste vraag die eigenlijk gesteld moet worden is: Wat wil ik en welke gevolgen heeft het voor mijn eigen leven?
Jesse Koops (Atombox) laat, na een korte pauze, zien wat er allemaal komt kijken bij het maken van een professionele videoclip. Hij presenteert “the making of” en de uiteindelijke videoclip.
Hoewel de clip er vet en professioneel uitziet is het niet zo eenvoudig om hem aan de man te brengen. Bij TMF en MTV kom je niet zomaar binnen. Ook de contacten met een echte manager en het niet nakomen van beloftes komt aan de orde. Het verhaal over de ervaringen van Jesse zit goed in elkaar.
Maurits Westerik (Gem) heeft het netwerken tot een ware kunst verheven. Hij geeft aan hoe, via demo’s, contacten met buitenlandse bands gelegd kunnen worden.
Niet alleen het leggen van contacten is belangrijk maar ook het koesteren hiervan. Door contacten te leggen met buitenlandse bands is het eenvoudiger om daar op te treden en een tour in een ander land op te zetten. Kosten van buitenlandse tours zijn beheersbaar te houden door met meerdere bands te touren. Dit bespaart op de kosten van vervoer en backline. Ook zijn er subsidiemogelijkheden voor buitenlandse optredens. Het verhaal van Maurits is het beste van de avond en een waardig slotakkoord.
Bands & Beyond is een goed initiatief en de moeite van het bezoeken waard.
Het is jammer dat niet meer Haagse bands gebruik maken van dit soort nuttige initiatieven en er voordeel uit halen.
Bands & Beyond
Opkomst niet bijzonder hoog
In Den Haag weten bands hoe je op KoninginneNach kan spelen en hoe een succesvolle tour in het buitenland wordt opgezet. Voor muzikanten die dit nog niet weten biedt Bands & Beyond de mogelijkheid om te leren van ervaringen van bekende en minder bekende bands. Naar de vierde editie in Bazart komen ongeveer veertig bezoekers die openstaan voor tips en goede adviezen. Duidelijk wordt, succes komt niet vanzelf, je moet er wel veel voor doen.