Cd recensie Not Wise Enough To Think Smart van Griffin

Griffin heeft beslist iets

Lilian van Dijk, ,

Griffin uit Noordwijk bracht op 31 januari bij MSR de cd Not Wise Enough To Think Smart uit. Een wat ironische titel, want een band die al zeven jaar bezig is, kent het klappen van de zweep onderhand wel. Wat de band misschien zelf nog niet weet, is waar het allemaal heen gaat.

Griffin heeft beslist iets

Griffin uit Noordwijk bracht op 31 januari bij MSR de cd Not Wise Enough To Think Smart uit. Een wat ironische titel, want een band die al zeven jaar bezig is, kent het klappen van de zweep onderhand wel. Wat de band misschien zelf nog niet weet, is waar het allemaal heen gaat. Want dat valt direct op bij beluistering van de cd. Het ene nummer doet denken aan Di-rect, het andere is heel punky. En dan zitten tussen die twee uitersten nog legio andere stijlen en richtingen. Kijk je op hun website, dan ga je iets meer snappen van Griffin. Muzikale invloeden: Siverchair, Jeff Buckley, The Used, Nirvna, Pink Floyd, Placebo, Ramones en The Stooges. Zanger-gitarist Bastiaan Wetting, Drummer Niles van den Berg en bassist Marc van der Meer zijn kennelijk op zoek gegaan naar een grote gemene deler tussen hun verschillende muzikale interesses. En dat is helemaal niet fout. Het levert variatie op. Het vergt moed om met zo veel verschillende achtergronden onderling zo verschillende nummers op één cd te zetten. Van introvert en voorzichtig tot heftig en recht voor zijn raap. Muzikaal is het dik in orde. De intro’s zijn alleen nogal voorspelbaar. Als je met een paar muziekliefhebbers naar de cd luistert, begint het spelletje: aan welk nummer doet deze intro denken? Het stemgeluid van Bastiaan heeft wel iets heel eigens. Griffin heeft beslist iets, anders zou deze band niet in het voorprogramma hebben gestaan van grootheden als Danko Jones en Millionaire. De composities kunnen met de beste wil van de wereld niet vernieuwend worden genoemd, maar de opbouw van de nummers is goed. Spanning en de juiste balans zitten er zeker in. Het repertoire is sterk genoeg om een breed publiek te boeien. Maar de concurrentie is groot, zeker in dit genre. Wie echt wil doorbreken, moet van goeden huize komen. Een wat sterkere eigen identiteit en de durf om nog iets verder van het gebaande pad te dwalen zou Griffin verder kunnen helpen. Griffin speelt op woensdag 16 maart in het Podiumcafé van Paard van Troje.