Een zinderend Metropolis 2005

Bands uit de Haagse regio weren zich kranig

Rob Vondracek / Foto's: Peisam Tsang, ,

Afgelopen zondag 3 juli werd in het Rotterdamse Zuiderpark voor de 17e keer het Metropolisfestival gehouden. Dit evenement staat bekend om de programmering van bands waarover het seizoen daarna iedereen praat. Noem namen als Smashing Pumpkins, The Strokes, The Prodigy, The Killers afgelopen zaterdag nog te zien tijdens Live 8 - en Wu Tang Clan en ze hebben er gestaan.

Bands uit de Haagse regio weren zich kranig

Afgelopen zondag 3 juli werd in het Rotterdamse Zuiderpark voor de 17e keer het Metropolisfestival gehouden. Dit evenement staat bekend om de programmering van bands waarover het seizoen daarna iedereen praat. Noem namen als Smashing Pumpkins, The Strokes, The Prodigy, The Killers - afgelopen zaterdag nog te zien tijdens Live 8 - en Wu Tang Clan en ze hebben er gestaan. Het totale programma op de drie hoofdpodia werd voor deze editie samengesteld door de samenwerkende zalen Paradiso, Waterfront, Ekko, Patronaat, Vera en Rotown. Ook biedt Metropolis plek voor de nieuwe oogst: Nederlands bands en bands uit de regio. Die zijn verspreid over drie kleinere podia: Popuniepodium, Oogst 1 en Oogst 2. 3voor12 Den Haag toog naar het warme en zonovergoten Rotterdamse Zuiderpark om vooral de acts uit de Haagse regio te volgen en uit te checken. Op het Popunie podium begon als tweede act Kitty Contana uit Den Haag/Roelofsarendsveen. Deze heren bezitten een flinke hoeveelheid humor en speelplezier. En dat straalt de band ook uit. Hun aanstekelijke mengeling van popliedjes en discogrooves werd ietwat gehinderd door de zeer slappe sound van het geluidssysteem. Uw recensent telde slechts drie PA-boxjes aan iedere kant. Toch wel wat weinig voor een dergelijk festival. Maar het mocht de pret niet drukken want de mannen van Kitty Contana speelden een prima set. Hoogtepunt was het nummer Afro Mambo, een lekker originele mix van afrobeats en rockende gitaren. Met het polka-achtige drinknummer One more werd de set plezant afgesloten. Ga deze band zien deze zomer, want ze staan bijna overal in de regio. De volgende act uit Den Haag was een winnaar van de Grote Prijs van ZuidHolland 2004, de blackmetal band Blo.Torch. Gitarist Marvin was niet aanwezig wegens speelverplichtingen in Duitsland met zijn andere band Dew Sented. Hij werd vervangen door Rory Hansen, die speelde alsof hij al twee jaar bij de band zit. Ook Blo.Torch werd gehinderd door een geluid zonder ballen, maar deze mannen lieten zich daardoor niet hinderen en gingen er met volle kracht tegenaan. De set stond als een huis en al rap werd er stevig geslamd door het publiek. Vooral nummers van hun laatste plaat Volatile passeerden de revue. Drummer Pascal bezit een flinke dosis techniek: de bijna mitrailleurachtige bassdrumsalvo’s knalden dwars door alles heen. Het blijft jammer dat we de laatste tijd zo weinig horen van deze sterke mannen. De Delftse rapper Maximus Prime had ook een plaats op het Popuniepodium verdiend. Voor hem eveneens de moeilijke taak met power op te treden. Met JP op de draaidecks werd een fundament van funky hiphopgrooves gelegd waar Maximus lekker losjes overheen rapte. De teksten hebben een sociaal, politieke en maatschappelijke inhoud. Dit verpakte hij in een ietwat eenvormige set. Als rapper straalt Maximus zeker klasse uit. Maar aan podiumpresentatie en opbouw van de liveset kan zeker nog gewerkt worden. Wij raden aan het eens te proberen met een liveband. Op Oogst 2 speelde de The Palookas, afkomstig uit de regio Delft. Dit zeskoppige ska-ensemble bestaat sinds 2001 en heeft in die vier jaar tijd een geduchte live reputatie opgebouwd. De saxofonist liet zich overigens door een gebroken been niet uit het veld slaan, en blies vanuit een rolstoel alsof zijn leven ervan af hing. Vol overgave speelde The Palookas het ene skanummer na het ander in een moordend tempo. Net als de boel goed op stoom was gekomen, volgde een downtempo reggeanummer. Dat ging er bij het publiek wonderwel in als koek. Deze langzamere nummers haalden wel de vaart uit de set, maar toen het tempo gestaag weer werd opgeschroefd, gingen de voeten weer van het gras. The Palookas is een ware feestband en heeft door zijn grote speelervaring goed in de gaten hoe de opbouw van een set dient te verlopen. Zwak punt is de (lead)zang die gewoon niet uit de verf komt. Voor de rest is The Palookas een absolute aanrader voor iedere ska- en reggae- liefhebber. Als afsluiter op het Popuniepodium is gekozen voor de live drum’n’bass act Firefly, dancewinnaar van de Grote Prijs van Zuid Holland 2004 en geselecteerd voor de onweerstaanbare 5 CD van 2005. Producer Diabaldee en zangeres Damar timmeren al sinds 1997 aan de weg in de drum’n’bass scene. Ook hier was het geluid erbarmelijk (drum and no bass?). Toch wisten Diabaldee en Damar een voortreffelijke set neer te zetten. De pakkende grooves van Diabaldee zijn krachtig en voldoen aan de laatste mode-eisen van het genre. Denk aan Kosheen, Roni Size/Reprazent vermengd met de aanstekelijke zang van Damar en je hebt een uitstekende festivalact. Firefly wisselde de set regelmatig af met breakbeatachtige nummers wat de set er zeker afwisselender op maakte. Toen aan het eind van de set zangeres Damar een paar dozen cd’s uitdeelde aan gretige afnemers voor het podium, kon Firefly bij het publiek niets meer verkeerd doen. Een spetterende toegift was dan ook het resultaat. Tussen al het hippe en coole geraas van de internationale acts mogen we zeggen dat de Haagse/regionale acts zich kranig hebben geweerd. Wij kunnen concluderen dat Metropolis 2005 een bijzonder geslaagde editie was. Of er acts bij zitten die popgeschiedenis gaan schrijven, wij weten het nog niet, maar tot slot hebben wij nog een aantal (internationale) tips voor programmeurs uit de regio welke wij gespot hebben op de Metropolis podia. Drillem: vette vierkante tranche/techno beat die bij het publiek steeds populairder wordt. The Ponys: heerlijke gitaarband, prachtige liedjes en af toe flink stevig. The Cribs: spectaculaire en melodische garagerock (coole bandnaam!) Sons And Daughters: hippe en sexy gitaarband met twee mooie meiden op gitaar, zang en bas en twee al even mooie heren op drums, zang en gitaar. Suicidal Birds: prachtige combinatie van Teenage Jesus & The Jerks, The Ex en Hayseed Dixie, uit Friesland. Death From Above 1979: overdonderend duo uit Canada, gewapend met slechts een zwaar vervormde bas en drums en lekkere schreeuwzang op orkaanniveau. Zo strak als een deur. Lees meer over de rest van de acts bij onze collega’s van www.3voor12.nl en van onze Rotterdamse vrienden van www.3voor12.nl/rotterdam.