Venetian Snares & Bogdan Raczynski in het Paard

Maar al vrij snel ging het om snoeiharde Breakcore/Tekno

Willem Verheij, ,

Vrijdag 14 januari stond de kleine zaal van het Paard in het teken van Breakcore, Jungle en Tekno. Speciaal hiervoor had de organisatie van XP twee Canadese grootheden naar Den Haag gehaald. Venetian Snares en de van oorsprong Poolse Bogdan Raczynski lieten het publiek volop genieten van hun geflipte producties die soms nauwelijks te volgens zijn.

Maar al vrij snel ging het om snoeiharde Breakcore/Tekno

Vrijdag 14 januari stond de kleine zaal van het Paard in het teken van Breakcore, Jungle en Tekno. Speciaal hiervoor had de organisatie van XP twee Canadese grootheden naar Den Haag gehaald. Venetian Snares en de van oorsprong Poolse Bogdan Raczynski lieten het publiek volop genieten van hun geflipte producties die soms nauwelijks te volgens zijn. Venetian Snares, de vijfentwintigjarige Aaron Funk, begon zijn set met een paar geweldige producties waarin strijkinstrumenten de hoofdrol speelden. Maar al vrij snel ging hij over op snoeiharde Breakcore/Tekno. Volgens kenners is hij sterk beïnvloed door zijn verblijf in Europa. Zijn muziek is veel harder, hij heeft veel inspiratie opgedaan tijdens zijn verblijf op dit continent. Jammer alleen dat juist die sound, die voor hem nieuw is, hier minder bijzonder is dan de muziek die hij normaal meeneemt. De set van Venetian Snares was zo hard dat het soundsysteem van het Paard het tot twee keer toe voor gezien hield. Hij baalde hiervan, maar nam wel de tijd om even wat mensen in het publiek aan te spreken. Tijdens het spelen heeft hij weinig oog voor het publiek. Dan veranderd hij in een constant schuddende haarbos. Bogdan Raczynski komt uit de stal van Richard James (Aphex Twin). Onder Rephlex Records heeft hij inmiddels aardig wat gereleased. Hij ging iets minder hard van stapel alhoewel hij niet onder de 180 bpm kwam heeft hij veel meer lichte aspecten in zijn muziek die het hier en daar wat vrolijker maken. Gewapend met een zeer klein labtopje stond hij met een strak hoofd zijn geluid naar buiten te sturen. De sfeer was erg apart. Mede omdat er op Bogdans verzoek geen licht aanstond. Okee, alle barlampjes enzo stonden wel gewoon aan, maar de lichtman had zijn schuiven omlaaggegooid en had de rest van de avond vrij. Ik heb het nodige gelezen over een album in samenwerking met Bjork en andere muzikanten. Het gaat dus goed met Bogdan en zijn vernieuwende vorm van Drum’n’Bass/Breakcore. DJ Onanon zorgde voor het voor- en tussenprogramma. Hij is ook degene die deze avond mogelijk maakte. In samenwerking met het Casema Cultuurfonds kreeg hij het voor elkaar deze heren over te laten komen om te spelen in kleine zaaltjes als deze. Onanon staat al jaren bekend als iemand die dit soort obscure muziek onder de aandacht brengt. En met succes! Deze avond in het Paard werd bezocht door mensen uit heel Nederland. Er waren zelfs een aantal Friezen die het de moeite meer dan waard vonden om voor deze heren naar het Haagse af te reizen. Het viel op dat de opkomst voor dit feest erg groot was. De kleine zaal van het paard was ook geheel uitverkocht. Deze heren hadden makkelijk de grote zaal vol gekregen. Het is sowieso al zonde dat er in die zaal op een vrijdagavond één of andere suffe Ambtenaar van het Jaar verkiezing is. Erg slecht van de Paard programmeurs dat een besloten feest, voor niet Paardpubliek op vrijdag de grote zaal krijgt, terwijl er in de kleine zaal gepropt moet worden om slechts een deel van de mensen die een echt cultureel evenement willen meemaken een plek te gunnen.