Vasthoudendheid en bloed, zweet en tranen

Opening vijfde Haagse Popweek een feit

Cecile Morel, ,

Het tijdstip van de receptie voorkomt dat het druk is in het oergezellige maar toch stijlvolle café Paard van Troje. Om 17.00 uur zal de vijfde Haagse Popweek worden geopend door Rob Vondracek van het Haags Pop Centrum.

Opening vijfde Haagse Popweek een feit

Het tijdstip van de receptie voorkomt dat het druk is in het oergezellige maar toch stijlvolle café Paard van Troje. Om 17.00 uur zal de vijfde Haagse Popweek worden geopend door Rob Vondracek van het Haags Pop Centrum. Rob presenteert ons het herboren blad Stork on Stage en spreekt zijn bewondering uit over de vasthoudendheid van sommige bands, zoals bijvoorbeeld het Haags/Friese Cooper. Na Rob’s toespraak neemt Paul Cornelissen van Fonds 1818 het stokje over. Paul spreekt terecht van een "verdringingseffect met al die popprijzen". Hij prijst de site 3VOOR12/Den Haag als "redactioneel sterk, kritisch en zelfonderzoekend. Dat dit niet altijd even vleiend uitpakt voor alle partijen moge duidelijk zijn." Als zangeres Delise de bühne betreedt zingt heel het café haar een welgemeend ‘Lang zal ze leven’ toe. Ze wordt vandaag zeventien. Het is haar tweede Haagse Popweek. Deze keer mag ze zelfs openen. De singer/songwriter trakteert ons op het slechts drie weken oude nummer ’Nothing anymore’. Het gaat over een man die in de gevangenis belandt en niets meer overhoudt. Het sluit mooi aan bij de rechtenstudie die ze volgt. Ze wil advocaat worden, nog twee jaar te gaan. Hé, maar hoe zit het dan met haar zangcarrière? "We zien wel hoe het gaat", lacht ze. Ondertussen werkt ze op haar gemak aan haar debuut-CD in Down Under, de studio van John Ewbank. Tot nu toe heeft Bas Kennis van Bløf drie liedjes ingespeeld. Verder wordt er gewerkt aan een nieuwe internetsite voor de ster in spe "zodat het in één keer goed is"’ als de CD het levenslicht ziet. Bij haar tweede set is het café een stuk drukker. De meeste mensen zijn nu blijkbaar pas uit hun werk. Delise’s inzet wordt beloond met een overdonderend applaus. Aan de bar hangt Xander, al vijftien jaar actief voor het Haags Pop Centrum. In die tijd heeft hij heel wat bands voorbij zien komen. Wie tipt hij als de nieuwe popsensatie? Delise vindt hij erg goed. Na enig aandringen komt hij met de naam van Blo.Torch op de proppen. "Zij maken het waar", vat hij kort en bondig samen. "Vooral in het buitenland." Lokale bekendheid is aardig, maar hoge ogen scoort men pas met optredens over de grens. Wat dat betreft zijn Hagenezen niet anders dan New Yorkers. Xander bezocht er het befaamde CBGB’s waar eens de Ramones, Talking Heads en Blondie furore maakten en keerde terug met dertig CD’s in zijn handbagage. Amerikaanse bands blijken zeer geïnteresseerd te zijn om op Haagse festivals te spelen. "Wij zijn hier ook wel verwend", vindt Xander. "Als ik wil kan ik elk weekend naar een ander festival. Dat kennen ze in New York niet. Als ze er dan ééntje hebben dan pakken ze het wel gelijk heel groot aan." Xander werkt al acht jaar mee aan het festival Plein Open. Daarnaast ’doet’ hij Vlietpop en de Fred Awards. Zijn er momenteel Haagse trends waar rekening mee gehouden dient te worden? "Wat je vel ziet zijn leuke Kaap-Verdiaanse bandjes, Turkse bandjes. Veel multiculturele groepen." Dat is in New York niet anders. "Ook allemaal cross-over wat de klok slaat." Vaste cafégast Hans Vreeling gaat gemiddeld drie keer per week bandjes kijken. Soms een paar op één avond. Wat vindt hij nou van de Haagse scène? "Er zijn een paar bands zoals, Doll House Drama en Julie van Can-Of-Be. Die mensen, die zijn écht. Bloed, zweet en tranen’’. Blo.Torch en Cooper staan vrijdag 22 oktober in het Paard van Troje op het slotfeest. Tevens zullen daar optreden: Qrio, Smutfish, Burma Shave, Elektrovolt, Novaman, Firefly, en Funky Nelis. Op deze avond worden zowel de Haagse Popprijzen als de Ramonaaa Awards uitgereikt.