Exclusief interview met Amp Fiddler

"Ik heb nu meer te zeggen, ik ben er klaar voor!"

Nadine van der Zalm, ,

Jarenlang werkte Amp Fiddler samen met grote namen als George Clinton, Jamiroquai, The Brand New Heavies, Fishbone en Maxwell. Tegenwoordig volgt deze uit Detroit afkomstige toetsenist zijn eigen solopad. Afgelopen week trad Fiddler op in Nederland. 3VOOR12/Den Haag had een exclusief interview met hem.

"Ik heb nu meer te zeggen, ik ben er klaar voor!"

Jarenlang werkte Amp Fiddler samen met grote namen als George Clinton, Jamiroquai, The Brand New Heavies, Fishbone en Maxwell. Tegenwoordig volgt deze uit Detroit afkomstige toetsenist zijn eigen solopad. Afgelopen week trad Fiddler op in Nederland. 3VOOR12/Den Haag had een exclusief interview met hem. Den Haag is geen onbekend terrein voor Amp Fiddler. In juli was hij te zien op het North Sea Jazz Festival en de voorafgaande avond bij North Sea Jazz Heats The Hague, op een buitenpodium op steenworp afstand van het Paard van Troje. Fiddler noemt het prachtig hoe het publiek van zijn muziek bleef genieten ondanks de harde regenval die avond. Mensen die een optreden van Amp Fiddler hebben meegemaakt, komen doorgaans graag terug. Dat was ook in het Paard van Troje en in Paradiso het geval, toen hij na afloop door veel mensen over North Sea Jazz werd aangesproken. Het optreden in Paradiso vond hij trouwens geweldig."Onlangs hadden we een erg goede show in Detroit en de sfeer in Paradiso toonde veel gelijkenissen. Ik voelde me dus gelijk thuis in Amsterdam", vertelt Fiddler terwijl hij relaxed onderuit gaat zitten op de bank. Vorig jaar verscheen Amp Fiddler’s solo album ‘Walz Of A Ghetto Fly’. Overigens niet zijn eerste solowerk, want begin jaren negentig verscheen het minder succesvolle album ‘Mister Fiddler’. "Ik had heel innovatieve ideeën waar de muziekindustrie in die tijd nog niet voor openstond", noemt Fiddler als voornaamste reden voor het floppen van zijn eerste soloproject. Hierna besloot Fiddler zich terug te trekken uit de muziek in verband met de geboorte van zijn zoon. Inmiddels is deze nu dertien jaar en drumt zelfs mee bij vaders in de band of helpt bij de merchandise, maar dan alleen in de States. "Familie is erg belangrijk voor me", vertelt Fiddler trots terwijl een grote glimlach op zijn gezicht verschijnt. "Nu mijn zoon wat ouder is, heb ik besloten de draad voor mijn soloplannen weer op te pakken". ‘Walz Of A Ghetto Fly’ refereert naar een urban-lifestyle waar mensen een trendy levensstijl hebben. "Super dressed up and walking with style…", is hoe Fiddler het zelf omschrijft. Hij voelt zichzelf ook wel een fly-guy. "I love it!", roept hij uit. "Wat betreft de muziek is het album een reflectie van mijn ziel, van hoe ik het leven op dit moment ervaar. Op deze manier kan ik mijn boodschap naar mensen communiceren. Dat is het mooie ervan." De Amerikaanse stad Detroit, waarvan Fiddler afkomstig is, heeft een grote stempel gezet op de muziekscene. Niet alleen r&b, soul en funk, maar ook het harde Detroit-technogeluid is wereldwijd bekend. Fiddler –zelf opgegroeid met Motownmuziek- heeft hier geen duidelijk verklaarbare reden voor. "Detroit heeft een enorm grote muziekscène waarin iedereen altijd bezig is geweest met muziek. Doordat we graag experimenteren, zijn er veel freaky dingen ontstaan." Na het succes van ‘Walz Of A Ghetto Fly’, heeft Fiddler zeker de smaak te pakken. Bij zijn terugkeer in Detroit wil hij direct gaan beginnen met het schrijven van een nieuw album. Hij onthult hierbij gebruik te willen maken van andere muzikanten. "Deze wisselingen brengen juist nieuwe elementen in mijn muziek, die mij verder helpen te ontwikkelen". Angst om daardoor zijn eigen trademark te verliezen heeft Fiddler absoluut niet: "Die blijft op de voorgrond staan". Klaarblijkelijk heeft Fiddler genoeg van het op de achtergrond spelen, als hij aangeeft geen zin meer te hebben veel tijd te investeren in andermans projecten. "Sommige mensen nemen alleen maar en geven niets terug", klinkt hij enigszins geïrriteerd. "Ik heb nu meer te zeggen, ik ben er klaar voor!"