Het Weimarfestival, dat gisteren ter ere van Bevrijdingsdag werd gehouden, weet nog niet echt de lentefrisheid te overwinnen. Slechts sporadisch durfde het winkelend publiek het Regentesseplein over te steken. En dus stonden de vijf optredende bands bijna continu tegen een klinkerwoestijn te spelen. Maar het schaars verzamelde publiek liet zich de verschillende klanken wel goed smaken. De bands lieten zich evenmin van de wijs brengen en deden wat ze graag doen. Muziek maken. Voor liefhebbers en fans.
De New Groove Habits trokken bij de KoninginneNach nog duizenden belngstellenden, In de Weimarstraat deden zij helaas weinig mensen stilstaan. Dat bleek ook het geval bij de rap-act Verantwoord die met hun Nederlandse raps maar gehoord werden door zo’n twintig paar oren. Geen van beide acts liet zich van de wijs brengen en ploegde onverstoorbaar voort door hun repertoires, en dat moet gezegd worden: heel verdienstelijk. Want optreden zonder publiek is niet echt leuk en weinig motiverend.
Vanaf half vijf lieten ook de Peptones hun kwaliteiten zien. Ook zij konden niet van de wijs worden gebracht door het kleine groepje kleumende toeschouwers. Hun energieke driemansformatie ging knalhard door hun playlist heen, zonder het tempo te laten verslappen. Hun volle en volwassen geluid deed niet veel onder voor de kracht die ze tijdens de Parkpop-voorrondes hebben laten zien. Het is niet ondenkbaar dat zij deze zomer in het Zuiderpark die grazige weides zullen vullen met hun onwrikbare rock, verrijkt met niet mis te verstane punk-invloeden.
Tweede rap-act NuClear Family kon zich tegen zessen wentelen in maar liefst 120 gewillige oren. De drie rappers met DJ konden voldoende hun grieven van zich afpraten. Ze maakten amper gebruik van al te gemakkelijke kreten die ontbreken in De Dikke Van Dale. En dat getuigt van taalcreativiteit. En zo hoort het. ‘Flow’ en directheid zonder overbodige scheldwoorden.
Hekkensluiter Subway liet met hun covers niet alleen horen dat ze raad weten met een nieuw sausje over ouwe wijn, maar ook dat ze niet langer het kleine broertje zijn van de band Suburbs. Alleen waren de meeste toeschouwers toen alweer naar de avondmaaltijd. Een mens moet eten nietwaar. Maar voor wie binnenkort gaat trouwen en nog op zoek is naar een superband, Subway is je beste keuze.
Ondertussen konden gedurende de hele middag de ‘half-pipe’ en het ‘breakdance-platform’ verderop in de Weimar trots zijn op de continue aanwezigheid van een vijftigtal trouwe hiphopliefhebbers. Waarom kan dat niet zo zijn bij het muziekpodium? Ligt het aan het weer? Aan de wijk? Aan de publiciteit? Aan de programmering was het zeker niet te wijten.
Het op Plein georganiseerde bevrijdingsfestival van de Stichting Schilderswijk Cultuurrijk trok slechts enkele honderden bezoekers. Hier werd opgetreden door bands als Masalsa, Doll House Drama en The Fortune Cookies. De grote Bevrijdingsfestivals in ons land trokken ongeveer 700.000 bezoekers, bijna 200.000 meer dan vorig jaar. Het officiële Bevrijdingsfestival voor de provincie Zuid-Holland was in Rotterdam.
Weimarfestival overwint lentefrisheid maar nauwelijks
Weinig animo voor Haagse Bevrijdingsfestivals
Het Weimarfestival, dat gisteren ter ere van Bevrijdingsdag werd gehouden, weet nog niet echt de lentefrisheid te overwinnen. Slechts sporadisch durfde het winkelend publiek het Regentesseplein over te steken. Ook het festival op het Plein trok weinig bekijks.