Popmuseum komt nog duizend handtekeningen tekort

"We zijn pas twee weken geleden begonnen met deze actie"

Gerard van den IJssel, ,

Tijdens Parkpop heeft een delegatie van Haagse muzikanten een eerste aanzet voor een officieel burgerinitiatief overhandigd aan een delegatie van gemeenteraadsleden. Burgemeester Deetman schitterde door afwezigheid. En ook de VVD (de partij van cultuurwethouder Louise Engering) was absent.

"We zijn pas twee weken geleden begonnen met deze actie"

Tijdens Parkpop heeft een delegatie van Haagse muzikanten een eerste aanzet voor een officieel burgerinitiatief overhandigd aan een delegatie van gemeenteraadsleden. Burgemeester Deetman schitterde door afwezigheid. En ook de VVD (de partij van cultuurwethouder Louise Engering) was absent. Hetzelfde gold ook voor een groot aantal handtekeningen. Voor een burgerinitiatief zijn 2.500 handtekeningen nodig van Hagenaars van 14 jaar en ouder. Als dat aantal wordt behaald is de Haagse gemeenteraad verplicht om zich in een vergadering uit te spreken over het initiatief. Bij de overhandiging van de handtekeninglijsten door onder andere Sjaak Bral (cabaratier), Andy Tielman (indorocker) en Arie Spaans (zanger) bleef de teller steken op 1.500. Tijdens Parkpop liepen enkele vrijwilligers rond om steunbetuigingen te verzamelen. Initiatiefnemer Arie Spaans maakt zich geen zorgen over het aantal van 1.500 opgehaalde handtekeningen. "Er liggen verspreid in Den Haag nog heel veel handtekeninglijsten. We zijn pas twee weken geleden begonnen met deze actie en hebben nog een paar weken de tijd om de laatste duizend handtekeningen op te halen. Dat komt heus wel goed." Het doel van Spaans en kornuiten is om in een pand in de directe nabijheid van het Paard van Troje aan de Prinsengracht een multifunctioneel popmuseum te realiseren, waarin de Nederlandse popgeschiedenis van de jaren ‘50 tot heden voor het voetlicht komt. Het museum zal met wisselende exposities het hele spectrum van de popmuziek bestrijken. Uiteraard zullen Haagse artiesten in het museum een prominente rol spelen. Het museum moet een high-tech educatief centrum worden met verrassingen voor jong en oud. Door de combinatie met een horecafunctie, wisselende exposities en de mogelijkheid tot CD-presentaties, optredens en signeersessies moeten bezoekers enthousiast worden gemaakt om meerdere malen terug te keren. Naar het voorbeeld van een vergelijkbaar museum in Seattle (USA) moet in het complex een videowall komen waar mensen 'live' mee kunnen spelen met hun favoriete band, uiteraard voor een gigantisch (virtueel) publiek.